Is een schoonheidsslaapje een mythe?

Voldoende slaap is noodzakelijk voor een optimale gezondheid. Een volwassene heeft gemiddeld 8 uur slaap nodig om geestelijk en lichamelijk fit te blijven. Gebrek aan slaap zorgt voor een minder fraai uiterlijk (o.a. wallen onder de ogen) maar verhoogt ook de kans op hartproblemen, diabetes, overgewicht en psychische problemen zoals prikkelbaarheid en depressie. Een schoonheidsslaapje zou echter wonderen doen. Eens lekker uitslapen tijdens het weekend kan ervoor zorgen dat we ons niet alleen beter voelen maar we zouden er eventueel ook mooier door worden.

Mythe of waarheid: het schoonheidsslaapje

Recent wetenschappelijk onderzoek in Zweden toonde wel degelijk aan dat een paar uurtjes extra slaap ons niet alleen gezonder maar ook mooier maken. Mensen die voldoende slapen, zien er volgens de studie een stuk aantrekkelijker uit dan mensen die weinig slapen. Zij concluderen dat een schoonheidsslaapje werkt. Mensen die goed uitgerust zijn, hebben een mooiere huid en lijken ook fitter. Ze hebben een vrolijkere en energierijke uitstraling. Slechte slapers hebben dan meer last van gezwollen en hangende oogleden, wallen, rode ogen en donkere kringen rondom deze ogen. Mensen met een tekort aan slaap zien er uitgeput, triester, minder gezond en minder aantrekkelijk uit. Een gevolg van te weinig slaap is ook dat hun huid meer rimpels vertoont. Wetenschappers weten al een tijd dat weinig slaap een grote invloed heeft op cellen doordat tijdens de slaap de bloedtoevoer naar de huid toeneemt. Tijdens de slaap vertonen bijvoorbeeld ook veel lichaamscellen een toegenomen productie en een afgenomen afbraak van eiwitten. Aangezien eiwitten nodig zijn voor de groei en voor het herstellen van schade aan bestaande cellen (veroorzaakt door stress of uv-stralen), kan slaap cellen stimuleren zichzelf te verjongen. Een studie van de National Sleep Foundation toonde trouwens aan dat ook de aanmaak en het herstel van huidcellen net tijdens de nachtrust plaatsvindt. Slaapgebrek zou hierdoor het proces van ouder worden versnellen. Door slaapgebrek wordt ook de immuniteit aangetast waardoor er meer huidproblemen kunnen optreden. Daarnaast zorgt slaap ook voor een betere hormonale balans en kunnen acne en talrijke ontstekingen in de huid te wijten zijn aan slaapgebrek.

Extra tip voor een schoonheidsslaapje

Probeer op uw rug te slapen of verander vaak van houding. Slaaprimpels kunnen namelijk ook gevormd worden door steeds in dezelfde houding te slapen. Hierdoor wordt elke nacht weer dezelfde kant van het gezicht belast. Door de druk op het kussen wordt het aantrekken van de spieren gestimuleerd en vooral bij 35-plussers met een minder elastische huid kan dat op den duur tot rimpels leiden. Een goed slaapsysteem is onontbeerlijk en zal niet alleen de kwaliteit van uw slaap verbeteren maar ook uw lichaam verjongen. Behalve de al bekende vijanden van de huid zoals roken, de zon en stress kennen we nu nog een andere vijand: de manier van slapen.

Gerelateerde artikels: