Goede of slechte slaaphouding

Een goed slaapsysteem waarbij het lichaam correct ondersteund wordt, is belangrijk voor een goede nachtrust. Als de matras te hard is, kan dat zorgen voor extra druk op bepaalde lichaamsdelen, zoals het achterhoofd, de schouders, het bekken en de hielen. Hierdoor raken de pezen overbelast en kan het lichaam niet herstellen tijdens de nachtrust. Bij een te zachte matras gaat de wervelzuil doorhangen en daardoor komt er aan de ene zijde compressie op de tussenwervelschijven, aan de andere kant komt er te veel ruimte. Hierdoor kunnen de tussenwervelschijven onvoldoende vocht opnemen en gaan ook de spieren aanspannen om te compenseren. Dit kan zowel pijn als onvoldoende recuperatie veroorzaken. Niet alleen het slaapsysteem heeft een invloed op onze nachtrust, ook de slaaphouding. Veel mensen vragen zich af wat een correcte slaaphouding is. Meer dan de helft van de volwassenen slaapt op de zij, een kleiner percentage slaapt op de rug of op de buik. Uit onderzoek blijkt dat 95 procent van de mensen elke nacht in dezelfde positie slaapt.

Slapen op de zij

Dit is de populairste slaaphouding: men ligt op de zij met de benen opgetrokken. Dit wordt ook wel de foetushouding genoemd. Dit is een goede slaaphouding, omdat de wervelkolom tijdens de slaap niet wordt samengedrukt, waardoor de rug ontlast wordt en beter kan herstellen. Wel hebben foetusslapers vaker last van hoofd- en nekpijn, omdat de wervelkolom en de nek niet op één rechte lijn liggen.

Slapen op de rug

Bij deze positie ligt de slaper op zijn rug en zijn de benen gestrekt. Men spreekt ook over lijkhouding. Dit is een goede slaaphouding voor mensen met gewrichtsklachten, omdat het gewicht mooi verdeeld is over heel de matras. Rugslapers hebben wel meer kans om te snurken. In die positie ligt de tong namelijk verder naar achter, waardoor de tong de luchtpijp gedeeltelijk kan blokkeren.

Slapen op de buik

Buikslapers worden ook wel zonnekloppers genoemd. Deze houding veroorzaakt een extra druk op de nek en wordt eerder afgeraden. Het kan wel voordelig zijn voor snurkers, omdat deze houding het snurken verhindert. Buikslapers gebruiken beter geen hoofdkussen: zo vermindert alvast de druk op de nekwervels. Indien men toch een hoofdkussen gebruikt, kan men best een beetje aan de zijkant van het kussen liggen, zodat het hoofd schuin ligt.

Wat is nu de beste slaaphouding?

Een verkeerde slaaphouding bestaat niet echt. Slaap- en rugspecialisten raden wel het buikslapen af, hoewel ze geen stevig bewijs hebben dat deze manier van slapen de slaapkwaliteit op zich beïnvloedt. De meeste specialisten vinden het belangrijker om aandacht te geven aan het slaapsysteem. Een slecht ondersteunende matras zal de houding ernstig beïnvloeden, waardoor de nachtrust en de slaapkwaliteit verstoord worden. Op lange termijn kunnen dan ook gezondheidsproblemen en chronische rugklachten ontstaan. Tijdens de slaap moet volgens slaap- en rugspecialisten de nadruk gelegd worden op het perfect ondersteunen van het lichaam. En dat moet gebeuren in een houding die de natuurlijke kromming van de wervelkolom en de rug respecteert.

Gerelateerde artikels

Kris - Dorsoo Adviseur
Kris Kinesitherapeut

Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Want … hij vliegt er overdag graag stevig in! Letterlijk, in zijn MS Flight Simulator. Of figuurlijk tijdens tochtjes met zijn mountainbike. Maar deze kine geeft ook het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen.