Het effect van een goede slaaphouding op de tussenwervelschijven

Een derde van ons leven brengen we door in bed. Het is dan ook niet verwonderlijk dat rugklachten kunnen ontstaan of verergeren door een slecht slaapsysteem of een slechte slaaphouding. Heel wat studies hebben al aangetoond dat de eigenschappen van een slaapsysteem bepalend zijn voor een goede nachtrust en een goed herstel van het lichaam en de geest. Belangrijk daarbij zijn het vochtabsorberend vermogen, de warmteregulatie, het vermogen van de matras en de bodem van het bed om zich aan te passen aan de lichaamsvormen en het bieden van (volledige) ondersteuning van de wervelkolom.

Wetenschappelijk aangetoond

Professor Vervaert vroeg zich in zijn studie Effect of spinal alignment on sleep parameters (eerste versie 2011, review 2015) af of naast de kwaliteit van de matras waarop we slapen eventueel ook de slaaphouding belangrijk kon zijn om de slaapkwaliteit en dus het herstel van ons lichaam te optimaliseren. De resultaten van het onderzoek toonden inderdaad aan dat de slaaphouding belangrijk is voor het herstel van ons lichaam tijdens de nachtrust. Uit de studie kwam duidelijk naar voor dat de ideale slaaphouding op de zij is – een soort foetushouding – met de bovenarm op de zij en de onderarm voorwaarts gestrekt. De knieën zijn volgens de studie dan maximaal 90° gebogen en rusten op elkaar. Het bovenste been kan ook iets voorwaarts liggen.

Een kussen onder de bovenste knie kan comfortabel aanvoelen en extra steun bieden. Volgens de onderzoekers respecteert deze zijlighouding de natuurlijke curve van de ruggengraat en worden de tussenwervelschijven zo het minst belast. Dat de tussenwervelschijven zo min mogelijk belast worden tijdens de slaap, is uiterst belangrijk. Tijdens het slapen moet de rug namelijk recupereren van de belasting overdag. Niet alleen de spieren rondom de wervelkolom hebben rust nodig, maar ook de tussenwervelschijven dienen ontlast te worden.

De tussenwervelschijven, ook wel discussen genoemd, liggen tussen elke twee wervels en beschermen deze tegen krachten die uitgeoefend worden op de wervelkolom, bijvoorbeeld tijdens het tillen van zware voorwerpen. Deze discussen lijken op kussentjes gevuld met vocht. Bij elke belasting verdwijnt er vocht uit het kussentje, waardoor de discussen de wervels minder goed kunnen beschermen. Daarom is het ontlasten van de wervelkolom tijdens de slaap zo belangrijk. Tijdens de slaap worden deze discussen namelijk weer gevuld met vocht.

Bij een goede slaaphouding kunnen deze kussentjes dus volledig herstellen, maar als we op een slechte matras of in een verkeerde houding slapen, kan het zijn dat de rug onvoldoende herstelt. Hierdoor krijgen we op lange termijn zelfs rugklachten door verkeerd te slapen. Buiklig is bijvoorbeeld een heel slechte slaaphouding, zo toonde de studie aan. De rug krijgt dan immers geen ondersteuning en de discussen kunnen niet herstellen. Het slapen op de rug kan eventueel aanbevolen worden mits de onderrug voldoende ondersteuning krijgt, wat vaak niet het geval is bij te harde matrassen.

Conclusie

Bij het slapen is het dus belangrijk dat de rug (ook de onderrug) de natuurlijke kromming aanhoudt: zo worden de wervels maximaal ondersteund tijdens de slaap. Hoe beter de wervelkolom ondersteund wordt, hoe beter het herstel van de rug tijdens de slaap. Het Dorsoo-slaapsysteem zorgt voor een continue opwaartse ondersteuning, ongeacht de slaaphouding en zelfs bij het veranderen van slaapbeweging (bijvoorbeeld van zijlig naar ruglig). Met Dorsoo kan u dus uw favoriete slaaphouding aanhouden, hoewel zij- of ruglig toch de voorkeur geniet. Wil u hier meer over weten? Lees de doctoraalscriptie van professor Vervaert: ‘Ergonomic analysis of integrated bed measurements: towards smart sleep systems

Gerelateerde artikels