Kan een middagdutje wonderen doen voor de gezondheid?

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele - Adviseur donderdag 30 juli 2015 Leestijd: 2 minuten

Verschillende onderzoeken tonen aan dat een middagdutje gezond is. Het houdt ons ook alert en is goed voor onze productiviteit. Maar het mag niet te lang duren. 

Onderzoek

Geregeld verschijnen allerlei nieuwe studies en artikels m.b.t. middagdutjes en siësta’s. Zij concluderen dat een middagdutje gezond is en het aantal hartkwalen zou ook met een derde dalen. Een middagdutje zou ons overdag trouwens meer alert houden en productiever maken. Zo’n dutje geeft dus een nieuwe energie-injectie en helpt ons beter te functioneren.

Dit allemaal - in tegenstelling tot een recent onderzoek in de slaapkliniek van professor Jim Horne. Hij toont namelijk aan dat wie overdag langer dan een uur slaapt, net meer kans heeft om vroegtijdig te overlijden. De cijfers liepen zelfs op tot meer dan 30%. Ook toonde zijn studie aan dat het risico op vroeg overlijden toenam naarmate de duur van de middagdutjes toenam. Vooral het risico op overlijden ten gevolge van ademhalingsstoornissen bleek verdubbeld bij langere middagdutjes. Mensen die nood hebben om overdag te slapen, krijgen volgens professor Horne een signaal dat hun lichaam ontregeld is. Dit kan duiden op onderliggende en-/of toekomstige gezondheidsproblemen.

Een gelijkaardige studie in China toonde ook een verband aan tussen - het ontwikkelen van diabetes en het overdag slapen gedurende 30 minuten.

Is een middagdutje nu al dan niet gezond?

Toch zouden siësta’s volgens de professor ook wel voordelig kunnen zijn. Mits het gaat om korte middagdutjes. Hij legt wel de nadruk op een duur van maximum 20 minuten. Hetgeen zeker niet overschreden mag worden.

Zijn bijkomend onderzoek toonde aan dat overdag kort slapen een boost geeft aan de productiviteit en creativiteit. Ook het geheugen zou beter werken: we begrijpen en onthouden nieuwe dingen veel gemakkelijker.

Zo’n kort dutje wordt een power-nap genoemd. De optimale duur is 12 tot 15 minuten. We profiteren het meest van deze power-nap na de middag tussen 13u en 15u. Doen we dit na 15u dan kan dat net een tegengesteld en negatief effect hebben.

Een langere siësta – langer dan 30 minuten – brengt dan tegenovergestelde reacties teweeg. Dit komt doordat we in een te diepe slaap terechtkomen. Daardoor voelen we ons na de slaap juist erg moe en hebben we weer tijd nodig om wakker te worden. Een diepere en langere slaap overdag zorgt er dan ook voor dat we ’s avonds en ’s nachts minder goed (door)slapen.

Goede redenen voor een power-nap

  • Het risico op hartfalen en cardiovasculaire aandoeningen daalt met een derde.
  • Een power-nap heeft een activerend en stimulerend effect.
  • Het brengt de hormonen in evenwicht (adrenaline en noradrenaline) waardoor we alerter en creatiever zijn.
  • Een power-nap heeft een positieve invloed op ons geheugen. 
  • Het beïnvloedt niet de nachtelijke slaap, integendeel het vermindert de stress.
  • Het voorkomt de negatieve effecten van chronisch slaaptekort zoals vermoeidheid, diabetes en overgewicht.

Gerelateerde artikelen

Nele - Dorsoo Adviseur
Over Nele, Adviseur bij Dorsoo

Wanneer Nele niet in haar showroom staat of met de kinderen in de weer is, vind je haar achter het fornuis of aan de computer. Als webmaster en hulp achter de schermen is ze actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.