Slaapproblemen? Vaak slecht slapen?

Wim - Dorsoo Adviseur
Wim - Adviseur vrijdag 31 juli 2015 Leestijd: 3 minuten

Val je ’s avonds moeilijk in slaap? Of word je ’s nachts regelmatig wakker? Slapeloosheid of slaapproblemen komen bij iedereen weleens voor. Gebeurt het geregeld? Dan is het hoog tijd voor actie. Want wie vaak niet goed slaapt, functioneert ook overdag minder goed.

De slaapstoornis insomnia gaat gepaard met vermoeidheid overdag, concentratieproblemen en prikkelbaarheid. Ook lichamelijke klachten kunnen het gevolg zijn van een gebrek aan goede nachtrust: van weinig energie en een verminderde weerstand tot allerlei pijnsymptomen, zoals rugklachten.

Niet goed kunnen inslapen, is vaak het gevolg van een te druk werkschema overdag. Het brein is nog te actief bezig en komt niet tot rust. Andere oorzaken zijn piekeren, te veel cafeïne of slechte voedingsgewoontes.

Sneller in slaap vallen

Vermijd enkele uren voor het slapengaan zware maaltijden, koffie en alcohol. Ook schermen – televisie, laptop, smartphone of tablet – zijn nefast. Maak er een gewoonte van om wat ontspanning in te lassen voor het slapen. Lees een boek of tijdschrift, praat wat na met je partner, luister naar rustgevende muziek of ga eens wandelen. Ook een aangepast slaapsysteem doet wonderen.

Wakker worden tijdens de slaap

Meer dan 15% van de mensen wordt ’s nachts vaak wakker en voelt zich hierdoor ’s morgens niet uitgerust. Ook dat levert overdag problemen op. We zijn pas lichamelijk en geestelijk uitgerust als we een volledige slaapcyclus van 6 tot 8 uur hebben. Er zijn verschillende oorzaken waardoor we ’s nachts wakker worden:

Geluid

Omgevingsfactoren zijn belangrijk voor de slaap. Storende geluiden, zoals gesnurk of een opstijgend vliegtuig, verminderen de diepte van de slaap, waardoor we gemakkelijker wakker worden. Oordopjes zijn een oplossing en zorgen voor een betere slaapkwaliteit. Je sluit je af van deze geluiden en zit als het ware in je eigen cocon.

Voeding en drank

Beperk alcohol en cafeïne tot een minimum. Alcohol zorgt ervoor dat we sneller inslapen, cafeïne daarentegen zorgt ervoor dat we minder snel in slaap vallen. Maar beiden zorgen ze ervoor dat we minder diep slapen. De kwaliteit van de slaap neemt dan af. Ook zware maaltijden maken ons gevoeliger om sneller wakker te worden. Een dringend toiletbezoek maakt ons eveneens wakker. Lees meer informatie over de invloed van eten en drinken voor het slapengaan.

Lichamelijke klachten

Hypoglycemie of een te lage bloedsuikerspiegel is eveneens een boosdoener. Dat komt omdat het lichaam dan reageert en adrenaline aanmaakt. Dit is een stof die ons wakkerschudt en alert maakt, waardoor we moeilijk opnieuw kunnen inslapen.

Mensen die kortademig zijn – bijvoorbeeld door een verminderde longfunctie, roken of obesitas – kunnen wakker worden door een gebrek aan zuurstof of door hun eigen snurkgeluid.

Matras, kussen en slaapsysteem

Woel je ’s nachts? Dan is de kans groot dat je midden in de nacht ontwaakt. De reden? Je rug is minder goed ondersteund. Ook een slecht hoofdkussen speelt een rol. Om goed te kunnen doorslapen, moeten onze spieren zich maximaal kunnen ontspannen. Bij een slecht slaapsysteem staan de spieren constant onder spanning, waardoor we te weinig in een diepe slaap raken. Dit verhelp je door je oude matras of bed te vervangen.

Blijf je vaak wakker worden tijdens je slaap? Raadpleeg dan je huisarts. Een lichamelijke kwaal of psychische problemen zoals stress veroorzaken namelijk ook insomnia. Maar meestal is je bed of matras de boosdoener. Met het Active+ slaapsysteem garandeert Dorsoo je alvast een goede nachtrust.

Kort samengevat

  • Slapeloosheid zorgt ervoor dat je niet goed uitgerust bent als je opstaat. Daardoor functioneer je minder goed overdag.
  • Wakker worden tijdens de nacht is een probleem, want zo geraak je niet in je diepe slaap.
  • Er zijn verschillende oorzaken van wakker worden ’s nachts: geluid, voeding, drank en lichamelijke klachten.
  • De grootste boosdoener is een slecht bed, een versleten of slechte matras.

Gerelateerde artikels

Wim - Dorsoo Adviseur
Over Wim, Adviseur bij Dorsoo

Een avontuurlijke rondreis in Zuid-Afrika? Dat vindt Wim ‘baie lekker’! De Grote Karoo, de wijngaarden rond Stellenbosch, de Drakensbergen en de natuurparken: vraag Wim gerust naar tips en must-do’s. Hij kan je er bijna net zoveel over vertellen als over … slapen zonder rugpijn.