Gebrek aan slaap kan immuniteitsproblemen veroorzaken

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele - Adviseur donderdag 10 maart 2016 Leestijd: 2 minuten

Tijdens de slaap komen onze geest en ons lichaam tot rust. Deze periode van rust is noodzakelijk voor onze gezondheid en immuniteit.

Een volwassen persoon heeft gemiddeld 8 uur slaap per dag nodig. Voor wie heel diep slaapt, kan 6 uur slaap per dag al ruim voldoende zijn. Iemand die meer dan 10 uur slaapt, slaapt daarom zeker niet beter, maar vaak juist minder diep. Wie zich overdag nog moe en niet uitgerust voelt, heeft ofwel onvoldoende slaap gehad ofwel niet voldoende diep geslapen.

De diepte en de duur van de slaap zijn ook afhankelijk van de leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe minder diep je slaap wordt. Oudere mensen hebben ook minder slaap nodig, omdat ze minder actief zijn. Ze worden ook vaker wakker dan jongere, actievere mensen.

Het belang van een goede nachtrust

Meer dan een derde van de volwassenen heeft last van slaapstoornissen (insomnia), waardoor ze te weinig slapen. Als het slaapgebrek zich opstapelt en chronisch wordt, kan dit depressies of angsten veroorzaken, maar ook lichamelijke klachten zoals hartkloppingen en rugpijn.

Meerdere studies aan de universiteit van Québec hebben aangetoond dat slapen van levensbelang is en vaak onderschat wordt. Voldoende slaap en een goede nachtrust kunnen preventief werken en helpen om (ernstige) ziektes zoals kanker te vermijden. Slapen is namelijk heel belangrijk voor het herstel van ons lichaam en kan de immuniteit sterk beïnvloeden.

De slaap zorgt ervoor dat de lichaamscellen herstellen en dat we witte bloedcellen (leukocyten) en antistoffen aanmaken. Deze laatste twee stoffen zijn verantwoordelijk voor ons natuurlijk afweersysteem. Wie onvoldoende slaapt, kent een zwakker afweersysteem en dalende immuniteit, waardoor hij of zij vatbaarder is voor ziektes en chronische aandoeningen. We denken hierbij aan verkoudheden, griep en koortsblaasjes, maar ook aan het chronisch vermoeidheidssyndroom, fibromyalgie en kanker.

Een slechte slaapkwaliteit verhoogt ook aanzienlijk het risico op ontstekingen, rugklachten en blessures. Wie een regelmatig slaappatroon heeft en voldoende slaapt, wordt volgens de onderzoeken niet alleen minder snel ziek, maar zou ook sneller herstellen van blessures en ziektes dan iemand die onvoldoende slaapt. Naast het negatief effect op de immuniteit en het afweersysteem toonden de studies ook aan dat er een oorzakelijk verband kan bestaan tussen slaapgebrek, immuniteitsproblemen en obesitas, hypertensie en/of diabetes.

Conclusie

De professoren van Québec staan ervan versteld in welke mate risico’s toenemen door slaapgebrek en hoe zwaar de gevolgen kunnen zijn. Virussen kunnen zich gemakkelijker in het lichaam nestelen en bepaalde vormen van kanker kunnen gerelateerd worden aan de verstoring van het immuunsysteem door slaapgebrek.

Het besluit van de onderzoekers staat vast: voor hen is 8 uur slaap geen overbodige luxe. Een te korte slaap (minder dan 6 uur) geeft immers al viermaal meer kans op het ontwikkelen van immuniteitsproblemen.

Gerelateerde artikels

Nele - Dorsoo Adviseur
Over Nele, Adviseur bij Dorsoo

Wanneer Nele niet in haar showroom staat of met de kinderen in de weer is, vind je haar achter het fornuis of aan de computer. Als webmaster en hulp achter de schermen is ze actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.