Het belang van slaap bij griep

Niemand ontsnapt aan de grillige winterperiode. Verkoudheden en griep zorgen ervoor dat we ons ellendig, moe en uitgeput voelen. We worden uiteraard liefst zo snel mogelijk beter. Eens goed uitslapen en in ons bed blijven liggen, doen zo’n deugd als we ziek zijn.

Belang van slaap bij ziekte

Bij een verminderde immuniteit en griep raden de dokters aan om in bed te blijven en extra te rusten. Met een warm deken op de bank rustig een boek lezen, mag ons zeker geen schuldgevoel geven. Door te rusten en zeker door extra te slapen, kan het lichaam het best genezen.

Slapen als we ziek zijn, is heel belangrijk. Het helpt ons om sneller te herstellen of op zijn minst niet zieker te worden. Tijdens de slaap laden onze lichaamscellen weer op en herstelt de cellulaire schade opgelopen door bijvoorbeeld griep. Doordat het lichaam rust, kunnen alle energie en zuurstof naar de spieren en organen gevoerd worden. Het lichaam herstelt zich tijdens de slaap door een natuurlijk groeihormoon dat vrijkomt tijdens de rust en dat ook op ons metabolisme werkt.

Slaap versterkt de immuniteit

Slaap zorgt voor een betere en sterkere immuniteit. Tijdens de slaap worden er meer witte bloedcellen en antilichamen gemaakt om ziekte en aandoeningen te bestrijden. Bij onvoldoende slaap ben je vatbaarder voor verkoudheden en griep.

Als we ziek zijn, is het moeilijker om de slaap te vatten. We zweten, voelen overal pijn, moeten overgeven… Een goed slaapsysteem helpt ons om beter te slapen en onze immuniteit te versterken – ook preventief. Ook warme melk en kruidenthee kunnen helpen, net als paracetamol, die de koorts doet dalen en de pijn doet afnemen. Extra vitamine C tijdens de wintermaanden bezorgt ons immuunsysteem een flinke boost.

Extra tips bij ziekte

  • Verlucht het huis en de slaapkamer voldoende.
  • Kleed je lekker warm.
  • Koop kwaliteitsvol bedlinnen dat het vocht goed opneemt en was het wekelijks.
  • Zet je gsm uit en gun jezelf extra rust en een moment voor jezelf.
  • Eet extra veel fruit met vitamine C en eet meer groenten voor een vitamineboost.
  • Drink veel water.
  • Voel je niet schuldig als je enkele dagen afwezig bent op het werk.

Gerelateerde artikels