Jetlag: hoe verminder je de symptomen?

Een jetlag is een stoornis ontstaan door ‘snel reizen’ in korte tijd. De biologische klok raakt in de war en het kan dagen duren voor je weer in het goede ritme zit, ofwel aangepast aan de uren van de reisbestemming ofwel aan de uren van het thuisland.

Een jetlag heeft meerdere symptomen, maar vermoeidheid is het belangrijkste. De vermoeidheid kan zo extreem zijn dat je er misselijk van wordt.

Belangrijkste symptomen van jetlag

De belangrijkste symptomen van jetlag op een rijtje:

  • Extreme vermoeidheid
  • Rusteloosheid, angst, verminderde alertheid
  • Geen honger, uitgedroogd gevoel
  • Pijnlijke spieren, rugpijn
  • Hoofdpijn
  • Slapeloosheid
  • Zweten
  • Hartritmestoornissen
  • Grieperig gevoel

Tips om symptomen van jetlag te verminderen

Een jetlag is iets natuurlijks en kan moeilijk voorkomen worden. Aan de hand van volgende tips kan je wel de ernst van de symptomen verminderen:

  • Blijf rustig en zorg voor ontspanning als je moeilijk de slaap kan vatten. Vraag eventueel raad aan de huisarts voor een tijdelijk slaapmiddel (melatonine).
  • Eet weinig koolhydraten en vermijd vette maaltijden, zodat het spijsverteringsstelsel minder belast wordt.
  • Drink voldoende water en eet minder zout.
  • Pas geleidelijk je bedtijd aan aan de uren van het land waar je naartoe gaat.
  • Zet je horloge al enkele dagen eerder vooruit om jezelf mentaal voor te bereiden.
  • Ga sporten en beweeg extra om de jetlag uit je lichaam te weren.
  • Probeer lichttherapie om je biologische klok te manipuleren.

Wist je dat mensen die naar het noorden of het zuiden reizen geen jetlag kunnen krijgen, omdat ze geen andere tijdzones doorkruisen? Enkel als je naar het oosten reist, krijg je te maken met een zware jetlag, omdat je bij elke doorkruiste tijdzone een uur verliest. Bij het reizen naar het westen is de jetlag iets minder, omdat je er telkens een uur bijkrijgt en je biologische klok daar sneller aan went.

Gerelateerde artikels