Slaapproblemen na een trauma: oorzaken en oplossingen

Niet goed kunnen inslapen, constant liggen woelen in bed, veelvuldig opstaan… We hebben er allemaal ooit wel eens mee te maken. Diverse factoren kunnen een oorzaak zijn. 

De meest voorkomende oorzaken bij slaapproblemen zijn mentale oorzaken. Onrust in het hoofd zorgt er namelijk voor dat we niet kunnen inslapen of doorslapen. Het stresshormoon cortisol en ons stresssysteem houden ons alert en wakker.

Hoe ontstaan slaapproblemen na een trauma?

Mensen – volwassenen, maar ook kinderen – kunnen slaapstoornissen krijgen na een trauma. We denken dan aan omstandigheden die een diepe indruk op ons hebben nagelaten. Dit kan zijn na een auto-ongeluk, na een plots overlijden of een aanslepende ziekte in de familie, nadat iemand getuige was van een negatief voorval… Het gaat in elk geval steeds om iets dat een zware klap is en in ons hoofd blijft hangen.

Omdat de hersenen zodanig bezig zijn met de gebeurtenis, blijft ons lichaam hyperactief. Ook als we moeten slapen. Ons waak-slaapsysteem is hierdoor ontregeld

Om te kunnen slapen, dienen we mentaal tot rust te komen. Slaap komt tot stand door ontspanning en zal bij spanning niet of moeilijk op gang komen. Anderzijds is er ook die constante film die zich in onze hersenen afspeelt, waardoor we nachtmerries kunnen krijgen of veelvuldig wakker worden en niet meer in slaap raken. Na enkele dagen van slapeloosheid krijgen we lichamelijke problemen, zoals vermoeidheid, angst, hartkloppingen…

Wat te doen bij slaapproblemen na een trauma?

Belangrijk is om het probleem onder ogen te durven zien en te erkennen wat er gebeurd is. Een bezoek aan de huisarts na enkele dagen slapeloosheid is zeker aan te raden. Medicatie kan helpen om sneller in te slapen, maar op termijn treedt gewenning op. Het neemt ook de oorzaak niet weg. Om (zware) trauma’s te verwerken, is hulp van een psycholoog geen overdreven luxe. Dit kan helpen in een verwerkingsproces. En als u een probleem verwerkt, zal u automatisch beter slapen.

Nog enkele tips om slapeloosheid tegen te gaan

  1. Neem een ontspannend bad en een moment voor uzelf. Maak uw hoofd leeg door zachte muziek op te zetten. Ook geurkaarsjes, bijvoorbeeld met lavendel, zijn extra kalmerend.
  2. Maak de slaapkamer en het huis al donker een uur voor u gaat slapen. Het slaaphormoon wordt zo al aangewakkerd.
  3. Drink geen koffie en neem geen zware maaltijden enkele uren voor het slapengaan. Warme melk met honing kan rustgevend zijn.
  4. Hou op uw nachtkastje een dagboek bij. Elke avond noteert u daarin wat u de afgelopen dag leuk vond of waarvoor u dankbaar bent in het leven.
  5. Pieker niet in bed, maar beeld u in dat u relaxed op een strand ligt en val zo rustig in slaap.
  6. Investeer in een goed bed waarin u optimaal kan ontspannen. 

Gerelateerde artikels

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele Adviseur

Wanneer Nele niet in haar showroom staat of met de kinderen in de weer is, vind je haar achter het fornuis of aan de computer. Als webmaster en hulp achter de schermen is ze actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.