Warmte vermindert rugpijn

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan - Manueel therapeut vrijdag 4 oktober 2019 Leestijd: 4 minuten

Meer dan 80% van de bevolking heeft weleens last van een zeurende of stekende pijn in de rug. Mensen met rugklachten grijpen vaak naar pijnstillers, maar ook warmte heeft een pijnstillend effect. Dit artikel vertelt u meer over de voordelen en toepassing van warmte bij rugpijn en nekpijn.

Welke rugpijn kan u met warmte verhelpen of verzachten?

Het merendeel van de rugklachten heeft te maken met overbelasting van de rugspieren. Daarnaast kunnen rugklachten ook te wijten zijn aan verkrampte spieren, bijvoorbeeld door stress. Dat zorgt voor een slechte doorbloeding van de spieren en voor blokkades in de ruggenwervels. Een typisch voorbeeld van verkrampte spieren is een stijve nek.

Rugpijn is vervelend, maar niet altijd ernstig. Daarentegen bij heel intense, uitstralende of lang aanhoudende pijn die niet afneemt, is een bezoek aan de huisarts sterk aangeraden. Als spierpijn langer dan een week aanhoudt zonder te verminderen, kan de arts een onderliggende reden vaststellen.

Hoe werkt warmte bij rugpijn?

Meer dan 90% van de mensen met rugpijn ondervindt een pijnstillende werking van warmte. Logisch, want warmte verbetert de bloedcirculatie en maakt pijnlijke, vastzittende spieren en gewrichten opnieuw soepel. Doordat de bloedcirculatie verbetert, kunnen voedingsstoffen vlotter tot bij de pijnlijke spier gebracht worden. Daarom is een sjaal bijvoorbeeld zeker een goed idee bij een stijve nek. Warmtetherapie heeft dus een helend effect. Het heeft vooral bij een aanhoudende pijn nut en minder bij een acuut trauma. In dat geval gebruikt men een koudebron om zwelling, pijn en rood worden tegen te gaan. 

Welke warmtebronnen helpen goed?

Warmtekussen of kersenpitkussen

Een warmte- of kersenpitkussen warmt u gedurende twee à drie minuten op in de microgolfoven. Vervolgens legt u het op de pijnlijke plaats op uw rug, schouders of nek. Warmtekussens bestaan in verschillende vormen voor makkelijk gebruik rond de nek of om de schouders. De vulling varieert van synthetische tot de natuurlijke vulling van het kersenpitkussen. Na een half uur is de warmte goed in de spieren doorgedrongen. Let er wel op dat uw spieren niet te snel afkoelen en draag kleding die de rug en de nek nog even lekker warm houdt.

Dorsoo blog warmte vermindert rugpijn kersenpitkussen

Warmtepleister

Een warmtepleister brengt u direct op de huid aan ter hoogte van de spierpijn of de rugklachten. De pleister geeft onmiddellijk warmte af waardoor er een pijnstillend effect ontstaat. Dit effect kan enkele uren aanhouden. Zo’n pleister is ideaal om bijvoorbeeld op het werk te gebruiken. Het is ook makkelijk om mee te nemen. Het enige nadeel van zo’n pleister is dat oudere mensen of mensen met een gevoelige huid vaak irritaties krijgen op de plaats waar ze de pleister kleven.

Elektrische warmteband

Een elektrische warmteband kan u met velcro (klittenband) aanbrengen in de lumbale zone, rond de lage rug en de buik. Er zijn ook modellen die voor de nek en schouders geschikt zijn. Vaak kan een warmteband op verschillende standen gezet worden waardoor hij meer of minder warmte produceert. De warmte voelt droger aan dan bij een kersenpitkussen. Deze oplossing is ook draagbaar onder de kleding wat handig is als u de deur uit moet. Een warmteband levert een constante warmte en is ideaal voor een langere sessie

Zalf, sprays en gels

In de apotheek of drogisterij vindt u ook opwarmende zalf, spray en gel. Het effect berust op een betere doorbloeding van de bovenste huidlagen. Deze middelen zijn daardoor minder geschikt voor diepliggende pijnen. Bovendien bevatten ze prikkelende stoffen, zoals capsaicine (rode pepers). Dit zorgt soms voor een lokale irritatie van de huid en een langdurig brandend gevoel.

Infraroodlamp

Een warmte- of infraroodlamp zendt infraroodstralen in de spieren. Die stralen dringen diep door in de spieren en gewrichten. Het resultaat is een intensievere behandeling dan met een warmtekussen of -pleister. De spieren versoepelen en de gewrichten doorbloeden beter. Infraroodlampen zijn dus ideaal voor stijve en pijnlijke spieren, maar ook voor gewrichtspijnen, artrose en reumatische klachten. Een losse lamp richt u op de pijnlijke plek. Bij een infraroodsauna is de ontspanning totaal, maar men kan minder gericht op één lichaamsdeel werken.

Dorsoo blog warmte vermindert rugpijn infraroodlamp

Warm bad

Ook een warm bad, een warme douche of een warme waterkruik helpen om rugpijn te verminderen. Een warm bad of een warme douche heeft een ontspannend effect voor lichaam én geest, waardoor u zich erna altijd beter voelt dan ervoor. 

Rugoefeningen

Mensen met rugklachten maken vaak gebruik van pijnstillers en vermijden het belasten van de rug. Dit vermijdingsgedrag remt echter het herstel af. En rust roest. Regelmatig bewegen, de juiste rugoefeningen doen en het lichaam gedoseerd belasten, maken de spieren weer soepel en bespoedigen uw herstel. Warmtetherapie helpt om terug meer in beweging te (durven) komen. 

Besluit: is warmtetherapie nuttig bij rugpijn?

Plaatselijke warmtetherapie is een absolute aanrader ter ondersteuning van (chronische) rugklachten. Studies tonen duidelijk aan dat warmte de spieren en gewrichten soepeler maakt én het genezingsproces bevordert. Uiteraard is uw lichaam ’s nachts warm houden ook een goede zaak. Met een warme pyjama en een gezellig warm natuurdekbed bijvoorbeeld. En u ligt natuurlijk best op een ergonomisch bed of een ergonomische matras om ’s nachts niet te verkrampen en uw lichaam optimaal te laten herstellen.

Samengevat: warmte bij rug- en spierpijn

  • Warmte werkt pijnstillend en ontspannend. Zowel voor gewrichten als spieren.
  • Warmte biedt ondersteuning bij overbelasting en verkrampte rug- en nekspieren.
  • Meerdere warmtebronnen hebben een helend effect. Een infraroodlamp werkt het meest intensief.
  • Warmte helpt om terug te bewegen en beweging is nodig voor het herstel.

Gerelateerde artikels

Jan - Dorsoo Adviseur
Over Jan, Manueel therapeut bij Dorsoo

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.