Behandelen van insomnia

Werner - Dorsoo Adviseur
Werner - Adviseur vrijdag 11 september 2015 Leestijd: 2 minuten

Slapeloosheid of insomnia vraagt om een directe aanpak. Een paar nachten onvoldoende slaap kan reeds gepaard gaan met vermoeidheid, irritatie, hoofdpijn en concentratiestoornissen overdag. Als u enkele weken meerdere nachten na elkaar moeilijk in slaap valt en vaak midden in de nacht of vroeg in de ochtend wakker wordt, is voor het behandelen van insomnia het raadplegen van een huisarts aanbevolen. Acute insomnia – een slapeloze nacht van voorbijgaande aard – kan chronisch worden indien hier weinig aandacht aan besteed wordt.

Behandelen van insomnia door de huisarts

De huisarts gaat de oorzaak van uw slaapprobleem onderzoeken. Meestal liggen psychische klachten aan de basis zoals stress of angst. Bij deze personen is een niet-medicamenteuze aanpak aanbevolen en kan medicatie op korte termijn helpen om beter in te slapen. Is er eerder sprake van een lichamelijke kwaal dan zal deze eerst opgespoord en behandeld worden (zoals apneu). Omgevingsfactoren maar ook de levensstijl (incl. werkshift) kunnen ook insomnia in de hand werken.

Behandelen van insomnia met medicatie

Veel mensen gaan naar de huisarts met het idee dat slaapmiddelen hun slaapprobleem kunnen en zullen oplossen. Deze medicatie wordt benzodiazepines genoemd en heeft een angstreducerend, kalmerend en slaapverwekkend effect. Doch zijn deze geneesmiddelen geen wondermiddelen. Hun effect is slechts van korte duur. Hiermee moet men voorzichtig zijn, want bijwerkingen zijn niet uitgesloten. Na enkele weken ontstaat er namelijk gewenning en heeft deze medicatie geen effect meer. Bij het stoppen met de medicatie treden bovendien vaak ontwenningsverschijnselen op. 

Daarbij toonde een studie van Farmaka (2011) aan dat deze middelen de inslaapduur verkorten maar geen invloed hebben op de totale duur van de slaap en zelfs de kwaliteit van de slaap doen afnemen (men slaapt minder diep waardoor men toch niet zo uitgerust is na een schijnbaar iets langere nachtrust). Slaapmiddelen zijn dus goed indien ze niet langer dan een week gebruikt worden, in een acute fase.

Niet-medicamenteuze aanpak

Naast traditionele remedies (zoals het drinken van rustgevende kamillethee of warme melk, fytotherapie (kruiden)) kan er geopteerd worden voor een niet-medicamenteuze aanpak van insomnia. In de niet-medicamenteuze aanpak richt de arts zich tot 3 interventies:

  • gerichte patiëntenvoorlichting of psycho-educatie: hierbij geeft de arts informatie over slaap, slaapstoornissen en de aanpak van een slaapprobleem
  • slaapadvies over slaaphygiëne en stimuluscontrole: hierbij geeft de arts advies omtrent de slaaphygiëne (uur opstaan en gaan slapen, rookstop, sporten, temperatuur slaapkamer, ...)
  • bij aanhoudende klachten kan hij/zij doorverwijzen naar een gespecialiseerde paramedicus (voor relaxatietherapie, cognitieve gedragstherapie, ...)

In het algemeen wordt de behandeling van insomnia voorzien van zowel een niet-medicamenteuze aanpak – om de oorzaak en dus het probleem op te lossen – als een medicamenteuze aanpak. Een huisarts overweegt enkel een slaapmiddel om symptomen van disfunctioneren overdag te verlichten en de patiënt kortstondig bij te staan in een moeilijkere periode.

Gerelateerde artikelen:

Werner - Dorsoo Adviseur
Over Werner, Adviseur bij Dorsoo

Deze voetbalfan houdt van zijn Dorsoo-slaapsysteem. Het zorgt ervoor dat hij altijd heerlijk uitgeslapen is. Ideaal om fris en monter onze klanten te ontvangen. Of … om volle bak te gaan skiën, fitnessen of fietsen.