Core stability training, een rugvriendelijke sport

Aangezien meer dan 90% van de volwassenen ooit een periode kent van acute of chronische rugklachten, is preventie heel belangrijk. De rug bestaat uit wervels die het ruggenmerg en de zenuwen beschermen. Tussen die wervels liggen er discussen, kussentjes met vocht die schokken en belastingen opvangen. De spieren dragen bij tot extra bescherming en ondersteuning van de wervels, zowel in rust als bij activiteit.

We weten allemaal dat een goede conditie belangrijk is en dat overgewicht bijdraagt tot meer rugklachten. We weten ook dat sterke rugspieren de wervels beter ondersteunen. Maar we vergeten vaak dat ook de wervels langs de voor- en buikzijde bescherming nodig hebben. Hier ligt de basis van de core stability training.

De core stability training is dus een zeer rugvriendelijke sport. Daarmee train je alle spieren rondom de wervels, van de rugspieren tot de buikspieren, inclusief schouder- en bilspieren. Dit gaat van eenvoudige tot dynamische oefeningen waarbij de deelnemers bewegen en de spieren versterken zoals tijdens de fitness. Maar ook statische en evenwichtsoefeningen zorgen voor een betere werking van de spieren tijdens de zit- en werkhouding.

Door alle spieren in de romp te trainen, worden de wervels als het ware door een korset versterkt, maar dan wel een natuurlijk korset van kleine en grote spieren.

Waaruit bestaat core stability training?

De core stability training bestaat uit drie opeenvolgende trainingen:

  • mobiliteitsoefeningen voor betere lenigheid
  • spierversterkende oefeningen voor stevige spieren
  • stretchoefeningen

De training duurt gemiddeld 30 minuten. Driemaal per week is voldoende voor een mooi resultaat.

Je volgt de core stability training best eerst bij een kinesitherapeut. Daarna kan je zonder problemen thuis of in de fitness verder trainen. Zware gewichten en zware trainingen zijn niet nodig, hou je aan een mooi schema en bouw progressief op.

Je kan deze training ook combineren met fietsen op een ligfiets of een gewone fiets. Zwemmen is goed als je een correcte techniek gebruikt en geen holle rug hebt. Wandelen aan een goed tempo (5km/u) naast de core training kan de conditie ook verbeteren.

Veel succes!