Core stability training, een rugvriendelijke sport

Kris - Dorsoo Adviseur
Kris - Kinesitherapeut donderdag 15 juni 2017 Leestijd: 1 minuut

Meer dan 90% van de volwassenen heeft ooit te maken met acute of chronische rugklachten. Belangrijke factoren om dit te vermijden, zijn een goede conditie, geen overgewicht en sterke rug- en buikspieren. Voor dit laatste kan u core stability training doen. Ontdek er meer over in ons artikel. 

Preventie van rugklachten is heel belangrijk. De rug bestaat uit wervels die het ruggenmerg en de zenuwen beschermen. Tussen die wervels liggen er discussen, kussentjes met vocht die schokken en belastingen opvangen. De spieren dragen bij tot extra bescherming en ondersteuning van de wervels, zowel in rust als bij activiteit.

We weten allemaal dat een goede conditie belangrijk is en dat overgewicht bijdraagt tot meer rugklachten. We weten ook dat sterke rugspieren de wervels beter ondersteunen. Maar we vergeten vaak dat de wervels ook langs de voor- en buikzijde bescherming nodig hebben. Hier ligt de basis van de core stability training.

De core stability training is dus een zeer rugvriendelijke sport. Daarmee traint u alle spieren rondom de wervels, van de rugspieren tot de buikspieren, inclusief schouder- en bilspieren. Dit gaat van eenvoudige tot dynamische oefeningen waarbij de deelnemers bewegen en de spieren versterken zoals tijdens fitness. Maar ook statische en evenwichtsoefeningen zorgen voor een betere werking van de spieren tijdens de zit- en werkhouding.

Door alle spieren in de romp te trainen, worden de wervels als het ware door een korset versterkt, maar dan wel een natuurlijk korset van kleine en grote spieren.

Waaruit bestaat core stability training?

De core stability training bestaat uit drie opeenvolgende trainingen:

  • mobiliteitsoefeningen voor betere lenigheid
  • spierversterkende oefeningen voor stevige spieren
  • stretchoefeningen

De training duurt gemiddeld 30 minuten. Driemaal per week is voldoende voor een goed resultaat.

U volgt de core stability training best eerst bij een kinesitherapeut. Daarna kan u zonder problemen thuis of in de fitness verder trainen. Zware gewichten en zware trainingen zijn niet nodig, houd u aan een mooi schema en bouw progressief op.

Om uw conditie te verbeteren, kan u deze training aanvullen met andere rugvriendelijke sporten, zoals fietsen, zwemmen en wandelen.

Veel succes!

Kris - Dorsoo Adviseur
Over Kris, Kinesitherapeut bij Dorsoo

Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Deze kine, afgestudeerd als Master in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie aan de KU Leuven, geeft het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen. Om daarnaast te ontspannen, houdt hij van tochtjes met zijn mountainbike.