Welke fitnesstoestellen zijn goed voor mensen met rugpijn?

Werner - Dorsoo Adviseur
Werner - Adviseur vrijdag 23 november 2018 Leestijd: 2 minuten, 42 seconden

Rust roest. Om gezond te zijn, dienen we meer te bewegen. Rugklachten kunnen voorkomen en behandeld worden door te sporten. Artsen en specialisten stimuleren patiënten om zich met zijn allen in te schrijven in diverse fitnesscentra en sportscholen. Nochtans zijn niet alle sporten even geschikt voor mensen met rugklachten.

Brengen we een bezoek aan een fitnesscentrum, dan staan tientallen toestellen op ons te wachten. Heel wat nieuwe cardiotoestellen zijn ideaal om af te slanken en ook geschikt voor mensen met minder kracht en zwakkere rug- en buikspieren. Een overzicht.

Fietsen

De fiets is een goed toestel om uw conditie te verbeteren en af te slanken zonder zware belasting van de gewrichten. Met een mooie rechte houding krijgt u bovendien een minimale belasting op de wervelkolom. De beste fietsen voor mensen met rugklachten zijn ligfietsen. De rug is dan immers volledig ondersteund.

Roeien

Roeien verstevigt en traint het volledige lichaam. Mits een correcte houding is het zelfs goed voor de rug, omdat roeien de romp traint, en dan met name de buik- en rugspieren. Toch adviseren we om eerst professionele hulp te vragen om de juiste rechte houding aan te leren.

Crosstrainer

Een crosstrainer is een soort looptoestel waarbij de voeten ondersteund worden en ook de armen steun bieden, doordat de handen palen vastnemen die meebewegen. Dit toestel is ideaal voor iedereen: voor ouderen, voor hartpatiënten, voor mensen met rugklachten, … Het belast het lichaam minimaal, maar traint de conditie uitstekend.

Hoe rechter de rug, hoe beter de crosstrainer. Er bestaat ook heel wat variatie in crosstrainers. Zo zijn er toestellen die kleine stapjes maken, toestellen die de knieën meer doen plooien, toestellen die ook schuin gaan, … Al deze toestellen zijn geschikt voor mensen met rugklachten, maar hoe rechter en natuurlijker de houding, hoe beter.

Step

De step is een toestel voor de bilspieren, een favoriet toestel voor veel dames. Doordat de rug mooi recht blijft, kan het uitstekend gebruikt worden bij rugklachten. Pas wel de snelheid en de diepte van de steps aan: kleine stapjes zijn beter dan grote, diepe stappen.

Fietstoestel voor de armen

Een fietstoestel voor de armen is een recent ontwikkeld toestel waarbij u zit en de voeten op de grond rusten. De handen nemen pedalen vast en dienen deze rond te draaien. Dit is een uitstekende oefening om de bovenste rug- en schouderspieren te versterken. Zorg er wel voor dat de rug mooi recht is en het bekken gekanteld is. Dit kan eenvoudig door het stoeltje op een goede hoogte te zetten waarbij de knieën en de heupen een hoek maken van 90°.

Loopband

Een loopband is meer belastend, zeker als we gaan lopen. Bij rugklachten raden we aan om te wandelen aan zo’n 5 km per uur en een kleine helling te nemen van zo’n 1,5%.

Zelf aankopen?

Al deze toestellen kunnen ook aangekocht worden voor thuisgebruik. Denk wel goed na of u het toestel niet snel beu zult raken en kies in elk geval voor een toestel dat u graag gebruikt en dat comfortabel aanvoelt. De crosstrainer is een van de meeste geliefde toestellen in fitnesscentra of voor thuis.

Gerelateerde artikels