Groeihormoon en het belang van een goede nachtrust

Het groeihormoon is van essentieel belang voor een vitaal leven. Het heeft een grote invloed op de werking van talrijke organen en hun functies. Het wordt gevormd in de hersenen (hypofyse) en is gekend doordat het de groei van kinderen bevordert, net als de spieren van (top)sporters en bodybuilders. Sommige sporters nemen het zelfs synthetisch is, wat niet altijd gezond is voor het lichaam.

De aanmaak van het groeihormoon is maximaal tijdens de kinderjaren en de spurtgroei, naarmate we ouder worden vermindert de aanmaak ervan, maar de productie blijft wel.

Bij volwassenen is het hormoon van belang voor het ontwikkelen en het behoud van de spieren, maar ook voor de botdensiteit (sterkte botten) en om osteoporose te voorkomen. Het is ook een vetverbrander en het houdt de bloedsuikerspiegel op niveau. Cardiovasculair heeft het een herstellend vermogen. Recent onderzoek toont ook aan dat het zelfs ons mentaal welzijn beïnvloedt en dat we ons door dit hormoon al dan niet goed in ons vel kunnen voelen.

De invloed van slaap op het groeihormoon

Groeihormoon wordt constant geproduceerd. Dit gebeurt in pieken. De grootste productie gebeurt ’s nachts en dan vooral vanaf 2 tot 3 uur na het inslapen. Meer dan 70% van de productie gebeurt namelijk tijdens de slaap.

Onvoldoende slaap zal dus ook invloed hebben op de productie van het hormoon. Dat zal ervoor zorgen dat we onvoldoende herstellen en dat verschillende organen en lichaamsfuncties minder goed zullen werken.

Wanneer trainen voor betere prestaties?

Veel sporters vragen zich af wanneer ze het best kunnen trainen. Dat is zeker het geval in de wereld van de fitness, powertraining en bodybuilding. Krachtsporters hebben er namelijk baat bij om te trainen wanneer hun groeihormoon het hoogst is. In Amerika zijn veel fitnesscentra ’s nachts open, omdat deze sporters graag om 4 uur gaan trainen. Maar helpt het echt om je slaap te onderbreken om het maximale uit je training te halen?

Onderzoekers uit Australië deden de test en wilden achterhalen op welk tijdstip krachtsporters het best kunnen trainen. Uit de studies bleek dat het groeihormoon (net als de testosteronspiegels) ’s morgens rond zes uur het hoogst ligt, dus zou het logisch zijn om dan te trainen.
De conclusie van het onderzoek is echter dat er ’s morgensvroeg te veel cortisol aangemaakt wordt, wat een negatief effect heeft op de krachttraining en het herstel.
De beste tijd om te sporten is laat in de middag of vroeg in de ochtend. Slaap onderbreken of extra vroeg opstaan – als het zuiver om krachttraining gaat – is dus zeker niet nodig. In de vroege avond trainen, zorgt voor een ideale verhouding tussen alle hormonen in het lichaam, wat gunstig is voor de training, maar ook voor het herstel. Als je te laat op de avond traint, kun je vaak minder goed inslapen.

Gerelateerde artikels

Werner - Dorsoo Adviseur
Werner Adviseur

Werner is fan van het betere voetbal. En van zijn Dorsoo-slaapsysteem. Het zorgt ervoor dat hij altijd heerlijk uitgeslapen is. Ideaal om fris en monter onze klanten te ontvangen. Of … om volle bak te gaan skiën, fitnessen of fietsen.