Hygiëne in de slaapkamer

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele - Adviseur dinsdag 13 augustus 2019 Leestijd: 5 minuten

Hygiëne in de slaapkamer is belangrijk voor een gezonde slaapomgeving. We brengen idealiter een derde van onze dag door in de slaapkamer en dus is het frequent schoonmaken van de slaapkamer een noodzakelijke klus. Lees in dit blogartikel hoe u dit het best aanpakt.  

Schoonmaken van de slaapkamer

De slaapkamer wordt qua inrichting beter sober gehouden. Less is more. Een drukke omgeving met veel spullen en tierlantijntjes nodigt niet uit om rustig te worden en bovendien hebt u meer te poetsen en af te stoffen. Kies in dat opzicht ook voor gesloten kasten in plaats van open rekken. Je hebt maar één boek nodig in de slaapkamer. Kinderen studeren in die zin beter in een andere ruimte dan de slaapkamer. Kleine benodigdheden zoals zakdoeken, oordopjes, eventuele medicatie legt u dichtbij in het nachtkastje.

Een wekelijkse poetsbeurt houdt in: het meubilair afstoffen, de tapijten stofzuigen en de vloer dweilen. Stof kruipt overal, denk aan de lampen, in en op de kasten, onder het bed, radiatoren, op de ramen. Ook het plafond verdient aandacht. Neem spinnenwebben weg met de ragebol. U kan het plafond ook zachtjes afwassen, dit doet u enkel als het nodig zou zijn.

Dorsoo blog hygiene in de slaapkamer

Bij het schoonmaken van de slaapkamer wordt er nog altijd teveel aandacht geschonken aan hetgeen men met het oog ziet en vuile micro-restanten blijven daardoor achter. In het beste geval gebruikt u een stofzuiger met een HEPA of ULPA-filter. Deze nemen heel kleine deeltjes op en zijn geschikt tegen de huisstofmijt. Gebruik voor het stofzuigen van een matras een passend mondstuk zodat de matrastijk niet fel in de zuigmond wordt getrokken.

Neem de goede gewoonte aan om niet met de schoenen in de slaapkamer te gaan. Ook gedragen kleding houdt u indien mogelijk beter buiten de slaapkamer.

Hygiëne van het bed en de matras

Een goede hygiëne in de slaapkamer gaat verder dan poetsen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om dagelijks het beddengoed en de matras goed te laten verluchten. Leg de lakens de eerste uren open. Schud een klassiek hoofdkussen met vulling om diezelfde reden op. Elke nacht transpireren we tijdens de slaap en hierdoor worden de matras en het beddengoed vochtig en warm. Door de matras en het beddengoed te laten luchten, blijven deze fris en krijgen de bacteriën minder kans om zich te nestelen. Ook voor de levensduur van de matras is dit beter (zie verderop).

Algemeen wordt geadviseerd om wekelijks de dekbedovertrekken en hoeslakens te wassen op 60 °C. Bij 60 graden worden alle micro-organismen zoals schimmels, huisstofmijt en bacteriën gedood. Op 90 °C wassen geeft wel nog meer zekerheid, maar is niet nodig en aan de dure kant. De matrasbeschermer is het enige beddengoed dat u frequent mag kookwassen. Het is trouwens goed voor de wasmachine om enkele keren per jaar op 90 °C te draaien.

Dorsoo blog hygiene in de slaapkamer

Een PU-matrasbeschermer beschermt de matras sterker dan de molton matrasbeschermer. De PU-laag laat geen zweet door maar ademt beperkt wat ook tot zweten kan leiden. Het hangt er een beetje vanaf hoe snel u het warm heeft in het algemeen. Lees onze tips tegen zweten in bed.

Het dekbed kan u bij het verversen van de lakens even door het raam leggen. Doe dit niet in de volle zon en niet op koude dagen. Dit hoeft u niet wekelijks te doen. Een dekbed is gemaakt om vocht op te nemen en dit terug af te geven aan de lucht. Door de kamer te verluchten, wordt de lucht in de kamer terug droger. Periodiek kan u het dekbed zelf wassen of naar de droogkuis brengen (bij natuurlijke dekbedden meestal aan te raden).

Neem 1 à 2 maal per jaar, bij de grote schoonmaak, het bed en de lattenbodem onder handen. Als u gevoelig bent aan stof en huisstofmijt is een open structuur zoals de lattenbodem of spiraalbodem beter dan een boxspring bodem. Verwijder het stof met warm water en een licht vochtige doek. 

Als u heel gevoelig bent voor stof of huisstofmijt is het mogelijk om een matras te laten reinigen door een gespecialiseerde firma. Deze wordt dan ook in de diepte gereinigd, wat dus grondiger is dan de matrashoes alleen te wassen. Een mijtdichte hoes kan er voor zorgen dat er geen huisstofmijt in de matras kan.

Dorsoo blog hygiene in de slaapkamer

Hygiëne en de levensduur van een matras

We hebben het al vaker gehoord: voor een langere levensduur van de matras moeten we deze keren en draaien. Ideaal is om de drie maanden. Door het draaien wordt de belasting op de matras verdeeld en dit gebeurt door het hoofd– en voeteneinde te wisselen. Naast het draaien, is het belangrijk om de matras ook om te keren. Hierdoor wordt de veerkracht verlengd doordat de matras telkens op een andere manier belast wordt.

Aangezien we tijdens de nacht meer dan 300 ml vocht verliezen door transpiratie blijft dit ook deels achter in de matras. Door de matras te keren, kan deze drogen. Goede hygiëne leidt op deze manier zelfs tot een langere levensduur van de matras.

De Dorsoo-matras

Bovenstaande tips kunnen de levensduur van een matras verlengen. In de praktijk is het echter niet zo makkelijk en is het best een lastige klus om een matras te keren en te draaien. De ACTIVE+ matras van Dorsoo bestaat uit een ventilerende matraskern omhuld door een zachte, rekbare hoes. Deze matrashoes zorgt voor comfort, is wasbaar en anti-huisstofmijt. De matras op zich bestaat in een enkele of dubbele versie. De Dorsoo-matrassen zijn vrij licht van stuk waardoor ze makkelijker draai- en keerbaar zijn. Tracht het samen met iemand te doen, een matras werkt niet goed mee.

Opgelet: progressief opgebouwde matrassen, zoals de Dorsoo COMFORT-matras, zijn niet keerbaar. De verschillende lagen liggen in een logische volgorde op elkaar. Er omgekeerd (onderkant vanboven) op liggen is niet de bedoeling. U kan ze wel om de 3 maand 180° draaien voor een langere levensduur. De Dorsoo ACTIVE+ matras is wel draai- en keerbaar. Deze kan u niet verkeerd op de lattenbodem leggen.

Hygiëne in de slaapkamer samengevat

  • Hygiëne in de slaapkamer zorgt voor een gezond slaapklimaat.
  • Dagelijks verluchten van beddengoed is even belangrijk als wekelijks reinigen van de slaapkamer.
  • Was beddengoed liefst wekelijks op 60 °C.
  • Zet alleen het hoogstnodige in de slaapkamer.
  • Maak het u makkelijk door de juiste benodigdheden voor het schoonmaken te gebruiken.
  • Draai en keer de matras 3-maandelijks.
  • Maak 1x per jaar het bed en de lattenbodem schoon.

Gerelateerde artikels

Nele - Dorsoo Adviseur
Over Nele, Adviseur bij Dorsoo

Wanneer Nele niet in haar showroom staat of met de kinderen in de weer is, vind je haar achter het fornuis of aan de computer. Als webmaster en hulp achter de schermen is ze actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.