De invloed van tv-kijken, smartphone, tablet en laptop op onze slaap

De invloed van tv-kijken, smartphone, tablet en computer op onze slaap

Ingrid - Adviseur dinsdag 12 januari 2021 Leestijd: 4 minuten
4

Vlak voor het slapengaan even televisie kijken of op de smartphone door uw sociale media scrollen. Iedereen doet dat wel. Wist u dat het kunstmatig blauw licht van schermen een negatieve invloed kan hebben op uw nachtrust? We geven u meer tekst en uitleg in dit artikel.

Melatonine en slaap

Eerst is het belangrijk om te weten hoe we in slaap vallen. Onze interne klok geeft aan wanneer we moeten slapen en wanneer we moeten opstaan. Deze interne klok wordt beheerd door het hormoon melatonine.

Melatonine regelt het slaap-waakritme. Het zorgt ervoor dat u slaperig wordt. Wanneer het buiten donker wordt, maakt het lichaam melatonine aan. Dit verlaagt de lichaamstemperatuur en hartslag, waardoor u vermoeidheid begint te voelen. Wanneer het buiten licht wordt, stopt de productie van melatonine. Het lichaam krijgt zo het signaal om op te staan en aan de dag te beginnen.  

Blauw licht verstoort de slaap

Op welke manier verstoort blauw licht de nachtrust? We sommen de oorzaken voor u op. 

1. Verstoring slaap-waakritme

Beeldschermen van televisie, smartphone, tablet of computer stralen blauw licht uit. Recent ontwikkelde schermen maken gebruik van Led-technologie. Deze zenden meer blauw licht uit dan traditionele schermen. Blauw licht is overdag een heel normaal, natuurlijk verschijnsel. Maar ’s avonds komt dit in de natuur niet voor. 

Wanneer u ’s avonds naar een beeldscherm kijkt, zorgt het te helder blauw licht ervoor dat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine onderdrukt wordt. Het lichaam begint pas met het produceren van melatonine als u rustig in bed ligt. Daardoor kan het lang duren voordat u zich moe voelt en in slaap valt. Blauw licht voor het slapengaan verstoort dus uw bioritme en slaap. Door slaaptekort kan u zich slechter concentreren en minder goed presteren.

Dorsoo blog laptop blauw licht voor slapen

Op lange termijn kan dat verstoord bioritme ook talrijke kwaaltjes veroorzaken. Het kan zelfs aanleiding geven tot de opkomst van o.a. depressie, diabetes en obesitas. Het is daarom aangeraden om helder en blauw licht te vermijden ‘s avonds en eerder te grijpen naar een ouderwets boek in plaats van naar een e-reader of tablet.

2. Stimuleren van de geest voor slapengaan

Het tweede negatieve effect van beeldschermen op de nachtrust is het niet ontspannen naar bed gaan. Bijvoorbeeld als u naar een spannende televisiereeks kijkt tot wanneer u gaat slapen, dan bent u in gedachten nog bezig met de serie als u in bed ligt. Uw geest en lichaam moeten zich ‘s avonds kunnen klaarmaken om in slaap te vallen. Dit doen ze door te ontspannen. Als ze niet kunnen ontspannen, kunnen ze zich minder goed voorbereiden op de nacht.

3. Later gaan slapen

Wat ook kan meespelen is dat mensen door gebruik van computer, tablet, smartphone of door het tv-kijken later gaan slapen. Als de wekker ’s ochtends steeds op dezelfde tijd blijft staan, is er minder tijd om te slapen. Zo komt men niet aan de benodigde uren slaap per nacht.  

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Hoe het negatieve effect van schermen op de slaap verhelpen?

We lijsten een aantal oplossingen op die de negatieve invloed van schermen op de nachtrust teniet doen. 

1. Veel buitenkomen 

Daglicht heeft invloed op de hormoonhuishouding en is belangrijk voor het slaap-waakritme. Hoe meer u overdag buiten komt en hoe meer zonlicht u krijgt, hoe beter uw lichaam weet dat het dag is en dat het wakker moet zijn. En hoe beter uw lichaam ’s avonds bij het verminderen van het daglicht melatonine aanmaakt. Waardoor u ’s nachts beter en dieper slaapt. 

2. ’s Avonds geen beeldschermen

Een makkelijke oplossing is om ’s avonds schermen te vermijden. Gebruik 1 uur voor het slapengaan geen gsm, tablet of computer en kijk geen tv. Verminder ook – waar het kan – de lichtintensiteit van schermen naar de avond toe. Goede alternatieven vlak voor het slapengaan zijn het lezen van een goed boek, een leuk tijdschrift of het luisteren naar muziek. 

Dorsoo blog boek lezen voor slapen

Plaats geen televisie in de slaapkamer. Geluid en licht verstoren de nachtrust. Indutten voor de tv zorgt voor een minder diepe en onrustige slaap. Het licht en het geluid van de tv houden u langer in de lichte slaap en u heeft meer kans om tussendoor telkens gewekt te worden. 

3. Slaapbril of beeldschermbril

Wilt u toch voor het slapen nog even naar tv kijken of op de computer wat doen, zet dan een slaapbril of beeldschermbril op. Dit wordt ook weleens ‘computerbril’ genoemd. Dit is een bril met gele of oranje getinte glazen die het blauwe licht van beeldschermen blokkeert, waardoor de aanmaak van melatonine niet verhinderd wordt. 

4. Filters blauw licht

Tegenwoordig bestaan er voor smartphones of tablets apps of ingebouwde filters die het blauw licht filteren. Het is nog niet duidelijk of dit een positief effect heeft op de slaap, daarvoor is meer onderzoek nodig. Bepaalde stemmen gaan namelijk op dat het veranderen van het kleur van het scherm (van blauwig naar een warmere kleur) alleen maar tot verwarring leidt voor onze biologische klok. Overdag helder en warm licht en ’s avonds gedimd en koel licht zou in die optiek beter zijn voor het slaapritme. 

Gerelateerde artikels

Over Ingrid, adviseur bij Dorsoo Ingrid houdt van de natuur. Ze fietst en wandelt graag in het groen. En als gezondheidscoach en Bach-consulent is ze ook passioneel bezig met de helende kracht van de natuur in het algemeen en van Bachbloesems in het bijzonder. Een verkoudheid, overgevoeligheid, stress? Ingrid weet raad.