Kan yoga helpen bij rugpijn?

Nadja - Dorsoo Adviseur
Nadja - Adviseur woensdag 22 februari 2017 Leestijd: 2 minuten

Lage rugpijn treft miljoenen mensen wereldwijd. In België is het veruit de meest voorkomende aandoening bij volwassenen tussen 30 en 60 jaar. Het beïnvloedt het dagelijks leven, het sociale leven en de mentale gezondheid. Bij pijn moet je rusten, maar rust roest. Tegenwoordig bevelen veel bewegingsspecialisten yoga aan om rugpijn te behandelen. Kan yoga echt helpen om chronische lage rugklachten aan te pakken?

Wat is yoga? Een korte inleiding.

Als er over yoga gesproken wordt, denken we al snel aan een boeddha in kleermakerszit, aan zen en aan ontspanning. Yoga betekent letterlijk: verenigen, beheersen en herboren worden. Het is een hindoeïstische filosofie die ons leert hoe onze geest ons lichaam kan beheersen. Door yoga-oefeningen zouden we meer controle krijgen over onze ademhaling en ontspant ons lichaam. Yoga bestaat dus uit ontspanningsoefeningen. Door lichaamshoudingen met correcte ademhalingstechnieken te combineren, zou het het autonome zenuwstelsel in balans brengen en worden allerlei klachten verholpen.

Doordat yoga-oefeningen niet eenvoudig zijn, dienen ze altijd gedemonstreerd en aangeleerd te worden door een deskundige yogi. Voor optimale resultaten is het aangeraden om drie maal per week 25 minuten yoga-oefeningen te doen (met 5 oefeningen naar keuze).

Klinische studie Cochrane

De Cochrane – een database met studies – bevestigt dat yoga mensen sneller kan doen herstellen van rugklachten. Mensen die aan yoga doen, zouden sneller revalideren en ook minder last hebben van verergering en het terugkeren van de rugklachten. Mensen die hun rug niet verzorgen, zouden zelfs tot 3 maanden langer klachten ondervinden.

De Cochrane vatte 12 studies van over de hele wereld samen. Landen als de Verenigde Staten, India en het Verenigd Koninkrijk namen deel. In totaal werden 1.080 patiënten onderzocht tussen 34 en 48 jaar. De studies vergeleken yogabeoefenaars met niet-yogabeoefenaars. De niet-actieve groep kreeg wel advies op vlak van voeding en beweging.

Een onderzoeker vatte het zo samen: “De bevindingen van de studie tonen aan dat yoga kan resulteren in een vermindering van de pijnklachten, enerzijds door de bewegingen, maar anderzijds ook door een andere bewustwording van het lichaam. Psyche speelt hierbij ook een rol.”

Waarom kiezen voor yoga?

Yoga wordt dus zeker aangeraden:

  • Het zorgt voor een correcte houding, niet alleen tijdens, maar ook na de oefeningen.
  • De yogabeoefenaars leren een goede lichaamshouding aan te nemen en beseffen het belang ervan.
  • Yogabeoefenaars leren zich te ontspannen, waardoor stress en gespannen spieren verdwijnen.
  • Een correcte ademhaling zorgt voor minder pijn en ontspannen spieren.

Gerelateerde artikels

Nadja - Dorsoo Adviseur
Over Nadja, Adviseur bij Dorsoo

Op haar racefiets, op de ski’s of in de Dorsoo-showroom: Nadja gaat er overal keihard tegenaan. Altijd stijlvol, vlot en spontaan. Overal voelt ze zich in haar sas: op een rode skipiste, op kop van haar dameswielerclub en tussen onze slaapsystemen, kussens en dekbedovertrekken.