Melatonine bij slaapproblemen en jetlag

Nadja - Dorsoo Adviseur
Nadja - Adviseur vrijdag 11 september 2015 Leestijd: 2 minuten

Melatonine is een voedingssupplement. Huisartsen schrijven het vaak voor als middel tegen jetlag. Tegenwoordig is het product ook te verkrijgen als geneesmiddel om slaapproblemen te behandelen. Het is een goed alternatief voor de klassieke slaapmiddelen, die vaak verslavend werken en meer bijwerkingen hebben, zoals sufheid overdag.

Wat is melatonine?

Melatonine is een hormoon dat door het menselijk lichaam zelf wordt aangemaakt. De natuurlijke productie hangt af van de blootstelling aan licht van receptoren in onze ogen. Dit hormoon wordt geremd door de hoge aanwezigheid van zon- of kunstmatig licht. Neemt de blootstelling aan licht af, dan maakt het lichaam melatonine aan. Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd.

"Het hormoon stuurt een sterk signaal naar de hersenen en meldt hen dat de nacht gevallen is en het lichaam op stand-by mag worden gezet", verklaart neuroloog R. Poirrier. "Na dat signaal zal onze lichaamstemperatuur binnen het half uur met een graad dalen. Het verband tussen slaap en temperatuur – meer bepaald een lagere lichaamstemperatuur – is al langer bekend. Tijdens de dag ligt onze lichaamstemperatuur rond de 36,7 °C, tegen 17 uur is die gestegen tot zo'n 37 °C om tegen 4 uur 's nachts te dalen tot zo'n 35,8 °C. Het is de melatonine die de temperatuur doet dalen en zo slaap opwekt."

Indicaties

Melatonine vermindert de symptomen van een jetlag en bevordert een goede nachtrust. Het slaaphormoon kan een verstoord slaap-waakritme herstellen en versnelt het inslapen. De inname van extra melatonine kan dus wel nuttig zijn voor mensen die problemen hebben met hun slaapritme. Het is veilig in gebruik en kan veilig voorgeschreven worden aan ouderen en kinderen. Als supplement is het vrij verkrijgbaar in de apotheek of drogisterij. 

Kwart van de bevolking heeft slaapproblemen

Als we de statistieken bekijken, dan zien we dat voornamelijk vijftigplussers te kampen hebben met slaapproblemen. Meer dan 68% zijn vrouwen. Ook dat kan te maken hebben met het slaaphormoon melatonine: net als bij de andere hormonen daalt de productie van dit slaaphormoon met het ouder worden. Een gebrek aan melatonine kan aanleiding geven tot slaap-waakproblemen

Inname van melatonine

Een voedingssupplement als melatonine moet punctueel en stipt ingenomen worden: elke avond op hetzelfde tijdstip. Ideaal is een uur voor het slapengaan. Zo wordt de biologische klok weer op punt gesteld en kunnen de hersenen binnen een maand opnieuw een normaal slaap-waakritme vertonen.

Slaaphygiëne nog altijd de eerste stap in het behandelingschema

Alvorens melatonine te gebruiken, is het belangrijk om na te gaan of je wel een goede slaaphygiëne hebt. Dit zijn eenvoudige tips en methoden om slaapproblemen aan te pakken:

  • De leefwijze aanpassen door minder cafeïne en alcohol te gebruiken en zware maaltijden te vermijden voor het slapengaan.
  • Zorgen voor een consistent slaappatroon met vaste tijdstippen om te gaan slapen en op te staan.
  • Tijd nemen om te gaan slapen en in ontspannen toestand naar bed gaan.
  • Kiezen voor een comfortabel en aangepast bed dat de rug en het bekken maximaal ondersteunt.
  • Zorgen voor een ideale omgevingstemperatuur om te slapen: tussen 15 en 19 °C.

Gerelateerde artikels

Nadja - Dorsoo Adviseur
Over Nadja, Adviseur bij Dorsoo

Op haar racefiets, op de ski’s of in de Dorsoo-showroom: Nadja gaat er overal keihard tegenaan. Altijd stijlvol, vlot en spontaan. Overal voelt ze zich in haar sas: op een rode skipiste, op kop van haar dameswielerclub en tussen onze slaapsystemen, kussens en dekbedovertrekken.