Nekpijn na het slapen: oorzaken & tips

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan - Manueel therapeut vrijdag 14 juni 2019 Leestijd: 2 minuten

Ervaart u nekpijn na het slapen? Dit artikel behandelt de voornaamste oorzaken en reikt tips aan om deze nekpijn te verhelpen en te voorkomen.

Oorzaken van nekklachten na het slapen

Stramme nekspieren en nekpijn na het slapen kan diverse oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld stress of overbelasting. Meestal is de directe aanleiding hiervan een verkeerde ergonomische ondersteuning van nek en hoofd. De nek bestaat uit 7 wervels en 5 cervicale tussenwervelschijven. Tussen C0-C1 en C1-C2 zit geen discus of tussenwervelschijf. 

Een verkeerd hoofdkussen 

In zijlig ligt men ergonomisch juist als de nek en het hoofd in het verlengde van de rug liggen. Bij een verkeerde hoogte merkt u wellicht ’s nachts al dat u veelvuldig wakker wordt. Zowel bij een te hoog als bij een te laag hoofdkussen krijgt u een verkeerde belasting van een of meerdere tussenwervelschijven. Dit kan spierverkramping, in de vorm van een stijve nek na het slapen, uitlokken.  

In ruglig ligt men juist wanneer de natuurlijke kromming van de nek wordt ondersteund waardoor de  wervels zich in hun natuurlijke tussenpositie t.o.v. elkaar bevinden. Te hoog of te laag liggen met het hoofd kan ervoor zorgen dat de nek vast komt te zitten. Vastzittende nekspieren kunnen spanningshoofdpijn bij het opstaan veroorzaken.

De hoogte van een hoofdkussen kan goed zijn voor uw hoofd en schouders, maar het is even belangrijk dat de nekholte volledig ondersteund wordt. Positioneer een hoofdkussen goed in de nekholte.

Dorsoo blog nekpijn na het slapen hoofdkussen

Een verkeerde slaaphouding kan nekpijn bij het ontwaken veroorzaken

Wanneer men in bed ligt, is de volledige ergonomie belangrijk. Als men verkeerd gelegen heeft gedurende enkele uren kan dit nekpijn als gevolg hebben, ondanks het gebruik van een goed hoofdkussen. Een goede slaaphouding bij nekklachten is op de zij of op de rug slapen. Lees meer over hoe u ergonomisch kan slapen

Bij een verdraaide slaaphouding of buikslapen is het bijna onmogelijk om de nek correct te ondersteunen zonder torsie van de nekwervels die terug tot verkramping van de nekspieren kan leiden.

Welke oplossingen voor nekpijn na het slapen?

  • Als de nekspieren heel erg verkrampt zijn, is het raadzaam om beroep te doen op een therapeut (kinesist, osteopaat, chiropractor) die de nekspieren uit de verkramping haalt. De ervaring leert dat het dan meestal niet voldoende is om enkel een beter hoofdkussen te gebruiken.

  • Door uw hoofdkussen aan te passen op maat van uw lichaam en slaaphouding zou het verkrampen in de toekomst normaal niet meer mogen voorkomen. Een hoofdkussen is natuurlijk niet voor eeuwig. Kwalitatieve ergonomische hoofdkussens gaan makkelijk 5 jaar mee. Dorsoo heeft in het assortiment hoofdkussens die in hoogte aanpasbaar zijn.

  • Als u lichte spanning in de nek voelt, kan die door (zelf)massage verlicht worden. 

  • Doe rustige bewegingsoefeningen om de nekspieren los te maken, eventueel onder een warme douche.

  • Warmte helpt om verkrampte nekspieren te laten ontspannen doordat de doorbloeding verbetert. Gebruik bijvoorbeeld een kersenpitkussentje. 

  • Slaap bij voorkeur op de zij of op de rug en vermijd buikslapen.

Gerelateerde artikels

Jan - Dorsoo Adviseur
Over Jan, Manueel therapeut bij Dorsoo

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.