Ons hart tijdens de slaap - Dorsoo

Ons hart tijdens de slaap

Wim - Adviseur donderdag 23 januari 2020 Leestijd: 3 minuten

Wist u dat onze hartslag vertraagt tijdens de slaap? En wat zijn de voordelen van een gezond slaappatroon voor het hart? Lees er meer over en ontdek onze tips om beter te kunnen slapen als u hartproblemen hebt. 

Wat is een normale hartslag?

De gemiddelde hartslag tijdens rust bedraagt 70 slagen per minuut. Een rusthartslag onder de 45 is erg laag: dan spreken we van een te trage hartslag of bradycardie. Dit kan gebeuren omdat het hart onvoldoende werkt, maar ook door een vergroot hart bij (top)sporters.

Een normale hartslag is nodig om voldoende ‘vers’ bloed door het lichaam te pompen. Het bloed voorziet organen en spieren van zuurstof en voedingsstoffen, maar voert ook afvalstoffen en CO2 af. Als het hart te traag klopt, wordt er onvoldoende bloed door het lichaam gepompt. Een uitzondering hierop vormen topsporters, omdat hun hart groter is en krachtiger pompt. Bradycardie kan allerlei klachten veroorzaken, zoals kortademigheid, zwakte, duizeligheid, flauwvallen en pijn op de borst. Maar het kan ook zijn dat er geen klachten optreden.

Een te lage hartslag kan het gevolg zijn van een verminderde pompfunctie en een verminderde contractiekracht van het hart, van een slechte werking van de hartklep(pen) of van hartritmestoornissen. Sommige medicatie kan ook bradycardie veroorzaken. Een lage hartslag is ook een gevolg van ouder worden.

Dorsoo blog hart tijdens slaap

Hartslag tijdens de slaap

Ook tijdens de slaap verandert de hartslag. Hoe dieper de slaap, hoe trager de hartslag en de ademhaling. De spieren raken in het diepste van de slaap totaal ontspannen en hierdoor worden ook het hartritme en de ademhaling veel trager en zeer regelmatig. Tijdens de REM-slaap of de droomfase stijgen de bloeddruk en de ademhaling en wordt de hartslag weer sneller en onregelmatiger. Dit proces herhaalt zich meerdere malen tijdens de nachtrust.

Mensen met een gebrekkige hartlongfunctie of met slaapapneu kunnen problemen ervaren tijdens de slaap. Hun slaap kan in kwaliteit afnemen omdat de hartslag te traag gaat en het lichaam bij een te lage zuurstoftoevoer (onbewust) wakker wordt.

Ook hartritmestoornissen kunnen de slaap ontregelen. Veel mensen hebben meer last van extra of minder hartslagen tijdens de slaap als ze in een bepaalde houding slapen, zoals op de buik.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Nieuwe studie legt verband tussen slaapproblemen en een hoger risico op hart- en vaatziekte

Een gezond slaappatroon wordt in een recente studie gelinkt aan een verminderd risico van één derde op hart- en vaatziekten én beroerte. De studie werd uitgevoerd in de VS aan de Tulane University Obesity Research Centre en werd gepubliceerd in het European Heart Journal op 18 december 2019. 

Mensen met gezonde slaapgewoonten zoals tijdig slapengaan, 7 à 8 uur slaap, weinig of geen slapeloosheid, niet snurken, geen frequente slaperigheid overdag hadden één derde minder kans op hart- en vaatziekten en één derde minder kans op een beroerte. Dit in vergelijking met personen die geen of maar 1 van de beschreven goede slaapgewoonten hebben.

Slecht slapen heeft een verzwarend effect bij mensen met een hoger genetisch risico op cardiovasculaire ziekte en beroerte. Omgekeerd kon men ook vaststellen dat personen met een laag genetisch risico een stukje van hun inherente bescherming verliezen door het vertonen van slecht slaapgedrag.

Dit bewijst nogmaals het belang van een goede nachtrust voor de gezondheid. Lees onze slaaptips en probeer er enkele die voor u toepasselijk zijn.

Bron: https://www.medscape.com/viewarticle/923148

Dorsoo blog hart tijdens slaap studie

Tips voor een betere nachtrust bij hartproblemen

Om beter te slapen bij hartproblemen is het belangrijk om raad te vragen aan uw cardioloog. Aangepaste medicatie kan helpen voor een betere slaap. Tot slot kunnen volgende tips ook helpen voor een betere nachtrust:

  • Slaap minder op de buik en investeer in een goed slaapsysteem, zodat de kwaliteit van uw slaap toeneemt en niet alleen uw lichaam en geest goed recupereren, maar u ook opstaat met een minder vermoeid hart. Door een correcte slaaphouding is de bloedsomloop beter en krijgen organen zoals het hart, die werken als pompen, meer ruimte. Zo kunnen ze makkelijker hun werk verrichten. 
  • Door een correcte ondersteuning zal het aandeel diepe slaap verbeteren doordat men niet gewekt wordt door opbouwende spierspanning of pijnprikkels.
  • Ga op (ongeveer) eenzelfde tijdstip slapen en sta rond dezelfde tijd op om een goed bioritme te ontwikkelen.
  • Eet gezond en evenwichtig en let op voor overgewicht.
  • Beweeg voldoende en frequent doorheen de dag.
  • Beperk alcohol voor het slapengaan en matig in het algemeen. 
  • Verminder of stop met roken. Rook niet vlak vòòr het slapen, dit zorgt voor een hogere hartslag en een onrustige slaap.

​Gerelateerde artikels

Over Wim, adviseur bij Dorsoo Gepassioneerd om mensen te helpen hun optimale nachtrust te vinden, doet Wim het uiterste voor zijn klanten. Deze levensgenieter houdt van avontuurlijke rondreizen. Hij kan je er bijna net zoveel over vertellen als over … slapen zonder rugpijn.