Ons hart tijdens de slaap

De gemiddelde hartslag tijdens rust bedraagt 70 slagen per minuut. Een rusthartslag onder de 45 is erg laag: dan spreken we van een te trage hartslag of bradycardie. Dit kan gebeuren omdat het hart onvoldoende werkt, maar ook door een vergroot hart bij (top)sporters.

Een goede hartslag is nodig om voldoende ‘vers’ bloed door het lichaam te pompen. Het bloed voorziet organen en spieren van zuurstof en voedingsstoffen, maar voert ook afvalstoffen en CO2 af. Als het hart te traag klopt, wordt er onvoldoende bloed door het lichaam gepompt. Een uitzondering hierop vormen topsporters, omdat hun hart groter is en krachtiger pompt. Bradycardie kan allerlei klachten veroorzaken, zoals kortademigheid, zwakte, duizeligheid, flauwvallen en pijn op de borst. Maar het kan ook zijn dat er geen klachten optreden.

Een te lage hartslag kan het gevolg zijn van een verminderde pompfunctie en een verminderde contractiekracht van het hart, van een slechte werking van de hartklep(pen) of van hartritmestoornissen. Sommige medicatie kan ook bradycardie veroorzaken. Een lage hartslag is ook een gevolg van ouder worden.

Ook tijdens de slaap verandert de hartslag. Hoe dieper de slaap, hoe trager de hartslag en de ademhaling. De spieren raken in het diepste van de slaap totaal ontspannen en hierdoor worden ook het hartritme en de ademhaling veel trager en zeer regelmatig. Tijdens de REM-slaap of de droomfase stijgen de bloeddruk en de ademhaling en wordt de hartslag weer sneller en onregelmatiger. Dit proces herhaalt zich meerdere malen tijdens de nachtrust.

Mensen met een gebrekkige hartlongfunctie of met slaapapneu kunnen problemen ervaren tijdens de slaap. Hun slaap kan in kwaliteit afnemen omdat de hartslag te traag gaat en het lichaam bij een te lage zuurstoftoevoer (onbewust) wakker wordt.

Ook hartritmestoornissen kunnen de slaap ontregelen. Veel mensen hebben meer last van extra of minder hartslagen tijdens de slaap als ze in een bepaalde houding slapen, zoals op de buik.

Tips voor een betere nachtrust bij hartproblemen

Om beter te slapen bij hartproblemen is het belangrijk om langs te gaan bij een cardioloog. Aangepaste medicatie kan helpen voor een betere slaap. Tot slot kunnen volgende tips ook helpen voor een betere nachtrust:

  • Slaap niet op de buik en investeer in een goed slaapsysteem, zodat de kwaliteit van je slaap toeneemt en niet alleen je lichaam en geest goed uitgeslapen zijn, maar je ook opstaat met een minder vermoeid hart.
  • Ga op regelmatige tijdstippen slapen en sta op regelmatige tijdstippen op om een goed bioritme te ontwikkelen.
  • Eet gezond en let op voor overgewicht.
  • Beperk alcohol. 
  • Stop met roken.

​Gerelateerde artikels