Rugpijn en lumbago zijn vaak een gevolg van tuinieren - Dorsoo

Rugpijn en lumbago zijn vaak een gevolg van tuinieren

Kris - Kinesitherapeut donderdag 30 juli 2015 Leestijd: 2 minuten

Tuinieren vergt een fysieke (lichamelijke) inspanning. Dragen, heffen, verschillende houdingen aannemen en bewegingen die telkens herhaald worden: dit alles daagt uw lichaam uit. Vooral de wervelkolom, de steunpilaar van uw lichaam, krijgt het zwaar te verduren.

Rugpijn en lage rugpijn (lumbago) komen het vaakst voor als gevolg van tuinieren. De meeste mensen ervaren de pijn eenmalig en kunnen dan ook na enkele dagen het tuinieren hervatten. De rugpijn is meestal het gevolg van een verhoogde spierspanning. Slechts heel af en toe is er een wervel geblokkeerd. Een wervelblokkage komt door een verkeerde beweging (een draaiende beweging, ook wel rotatie genoemd, in combinatie met een achterwaarts hellende beweging van de wervelkolom). Soms kan de pijn aanhouden of tijdens het tuinieren opnieuw optreden. Uw huisarts zal de oorzaak nagaan (bv. hernia) en u eventueel doorverwijzen naar een rugspecialist. 

Hoe wordt die rugpijn nu juist veroorzaakt door tuinieren, en hoe kunnen we dit voorkomen en genezen? En wat als u al een zwakke rug hebt?

Preventief behandelen (voorkomen)

Een goede opwarming bereidt uw lichaam voor op lichamelijke inspanningen. Ga een eindje wandelen, draai met de armen voorwaarts en achterwaarts. Ga rechtop staan en spreid uw benen. Strek u volledig uit door uw armen en handen zo hoog mogelijk in de lucht te steken. Herhaal dit tien maal. Na acht minuten bent u klaar om te tuinieren.

Rugpijn ontstaat vaak door verkeerde bewegingen. Vermijd voorover bukken als dit gepaard gaat met een draaiende beweging, zoals bij het verwijderen van onkruid of het bijeen rakelen van bladeren. Vermijd ook het tillen van zware voorwerpen. Spaar uw rug door meer door uw benen te buigen en uw rug recht te houden. Als u na het tuinieren een stijf gevoel hebt in de rug, neem dan een lekker warm bad of gebruik een warm kersenpitkussen.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Curatief behandelen (genezen)

Rugpijn kan met pijnstillers behandeld worden, maar ook met kinesitherapie (ultrasound, massage, elektrotherapie). U rust best tot de pijn volledig verdwenen is, maar lichte stretch- en rekoefeningen houden uw spieren intussen wel soepel.

Tuinieren met een zwakke of pijnlijke rug

Rugschool is een geleerde term voor het aanleren van oefeningen om uw rug in dagelijkse situaties te sparen. We zetten de belangrijkste rugsparende oefeningen op een rijtje:

  • Om te harken neemt u best een voorwaartse spreidstand aan en gebruikt u gereedschap met een lange steel (tot aan de schouders of hoger).
  • Probeer ook zo weinig mogelijk te spitten en maak gebruik van een motorploeg.
  • Als u wil planten, plukken en wieden, werk dan op beide knieën en leg een beschermende mousseplaat onder uw knieën.
  • Besproei planten met een tuinslang, dan hoeft u niet onnodig te bukken.

Gerelateerde artikels

Over Kris, kinesitherapeut bij Dorsoo Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Deze kine, afgestudeerd als Master in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie aan de KU Leuven, geeft het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen. Om daarnaast te ontspannen, houdt hij van tochtjes met zijn mountainbike.