Stretchoefeningen en pilates bij rugklachten

We weten allemaal dat we voldoende moeten bewegen. Rust roest namelijk. Sporten draagt bij tot een  betere bloedsomloop en minder hart- en vaatziekten. Ook de kans op kanker en mentale ziekten zou door voldoende beweging verminderen.

Waarom bewegen bij rugklachten?

Een lichaam dat onvoldoende beweegt, vertoont sneller slijtage. De spieren verzwakken, gewrichten worden extra belast doordat de omringende spieren minder belast worden en een slechtere doorbloeding of lymfedrainage zorgt voor een opeenstapeling van afvalstoffen.

Specifieke sporten en stretch- of spierversterkende oefeningen dragen zelfs bij tot een betere stabiliteit van de wervelkolom en werken dus beschermend voor de ruggenwervels. De laatste jaren bevelen heel wat specialisten en kinesitherapeuten pilates aan om de mobiliteit van de rug te verbeteren. Het zou zelfs in bepaalde gevallen rugklachten volledig kunnen doen verdwijnen.

De specifieke stretchoefeningen gecombineerd met kracht tijdens pilates dragen enerzijds bij tot een betere houding en anderzijds tot minder pijnklachten door het versterken van de rompspieren.

Wat is pilates?

Pilates is een fitnessmethode ontwikkeld door Joseph Pilates in het begin van de 20ste eeuw. Het is een heel specifiek revalidatieprogramma dat ontstondtijdens de Eerste Wereldoorlog en gebruikt werd om veteranen te laten herstellen. Mede door de overtuiging van Pilates dat het mentale aspect veel invloed heeft op het herstel van het lichaam, beval hij oefeningen aan die uitgevoerd moesten worden met geconcentreerde en zeer precieze bewegingen. De nadruk lag op een sterke concentratie op de romp. De rompmusculatuur is de stabilisator van heel ons lichaam en de spieren in de romp dienen voornamelijk getraind te worden door zich te richten op een correcte balans tussen buik-en rugspieren. Deze ondersteunen immers de wervelkolom.

De principes van pilates

Pilates baseert zich op concentratie en op het mentale aspect, op controle over het lichaam en op precieze bewegingen en een correcte ademhaling. Dit maakt het zo specifiek. Pilates is daarom een ideaal fitness- en revalidatieprogramma voor mensen met (lage) rugklachten, zowel preventief als curatief (genezend). De oefeningen hebben een eenvoudige basis en kunnen opgebouwd worden tot sterk gevorderd niveau. Ook het mentale aspect wordt getraind en het draagvlak van pijn wordt versterkt.

Aangezien er veel verschillende pilateslessen te volgen zijn, is het toch belangrijk om je bij medische klachten te laten begeleiden door een kinesitherapeut of in een erkend pilatescentrum (met gediplomeerde lesgevers).

Voorbeeldoefening

Shoulder Bridge: Ga met de rug op de grond liggen. Hou het hoofd op de grond en plaats de voeten op heupbreedte. De benen zijn gebogen en de voeten staan plat op de grond. Duw vanuit de voeten en vanuit de onderrug gelijktijdig en geconcentreerd de billen omhoog en trek intussen de buik in. Hou dit enkele tellen aan en adem uit. Adem in en ga gecontroleerd terug naar beneden. Herhaal dit verschillende keren.

Gerelateerde artikels

Nadja - Dorsoo Adviseur
Nadja Adviseur

Op haar racefiets, op de ski’s of in de Dorsoo-showroom: Nadja gaat er overal keihard tegenaan. Altijd stijlvol, vlot en spontaan. Overal voelt ze zich in haar sas: op een rode skipiste, op kop van haar dameswielerclub en tussen onze slaapsystemen, kussens en dekbedovertrekken.