Het verband tussen stress en rugpijn

Jan - Manueel therapeut woensdag 15 juni 2016 Leestijd: 2 minuten

Stress kost de Belgische ziekteverzekering ruim 1,2 miljard euro per jaar en treft alle lagen van de bevolking. Meer dan 20% van de bevolking ondervindt zelfs elke dag een bepaalde vorm van stress, op de werkvloer of in het privéleven. Ruim 90% van de Belgen maakt minstens 1 keer per week een stressvol moment mee. Dit is niet zo erg. Langdurige stress kan echter wel lichamelijke klachten veroorzaken. Hoewel de meeste klachten onschuldig lijken, kan stress meer kwaad dan men denkt. Ontdek in dit artikel het verband tussen stress en rugpijn.

Wat is stress?

Stress betekent letterlijk spanning. Ons lichaam wordt door stress alerter en komt in een staat van paraatheid terecht. Het zit nu eenmaal in onze genen dat onze hartslag en ademhaling versnellen en de spieren zich opspannen als we een bedreiging op ons voelen afkomen. Dit komt door het hormoon adrenaline. Als de dreiging (het stressmoment) weg is, dan ontspant het lichaam en keert het naar zijn gewone staat terug (de adrenaline daalt).

Eenmalige stress kan geen kwaad, maar langdurige stress zorgt ervoor dat het lichaam zich niet voldoende kan herstellen. Het lichaam raakt zo uitgeput en wordt vatbaarder voor ziektes en infecties, maar ook voor chronische nek- en rugklachten.

Er bestaat mentale stress (geestelijke overbelasting) en fysieke stress (overbelasting van de spieren door sport of arbeid). In dit artikel bespreken we het verband tussen mentale stress en rugpijn.

Dorsoo blog stress en rugpijn

Stress en rugpijn

Onze geest heeft een belangrijke invloed op ons lichaam. Bij geestelijke of psychische belasting – bijvoorbeeld bij angst of als we ons opgejaagd voelen – krijgt ons lichaam te maken met een onbewuste spierspanning. Deze onbewuste spanning leidt voornamelijk tot verkramping van de nek- en schouderspieren, maar ook tot verkramping van de lage rugspieren.

Verkrampingen in spieren zorgen voor een slechte doorbloeding en voor zuurstofgebrek, waardoor de spieren verzuren. Verzuurde spieren verharden en voelen pijnlijk aan. Pijnlijke spieren zorgen ervoor dat we andere en zelfs ongezonde houdingen aannemen, slechter slapen en nog meer stress ervaren. Dit is het begin van een pijnspiraal. Rugklachten door stress kan je doorbreken door volgende tips op te volgen:

  • Pijnstillers kunnen even een oplossing bieden, maar pakken de onderliggende oorzaak niet aan.
  • Massage en warmtebehandelingen (zoals infrarood, een warmtepitkussen of fango) kunnen zorgen voor een betere doorbloeding van de spieren.
  • Een half uur wandelen of fietsen kan ontspannen, maar te intensief sporten werkt net omgekeerd.
  • Relaxatietherapie en warmtebaden ontspannen de geest.
  • Een goede nachtrust en een hoogkwalitatief slaapsysteem zoals dat van Dorsoo zorgen voor het herstel van lichaam en geest tijdens de nacht. De rug- en nekspieren komen zo ook beter tot rust.

Om rugpijn door stress te verhelpen, is het dus belangrijk om de spieren soepel te houden. Maar vergeet vooral niet de oorzaken van de stress te vermijden of aan te pakken.

Gerelateerde artikels

Over Jan, manueel therapeut bij Dorsoo Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.