Verminder snurken tijdens de slaap

Wim - Dorsoo Adviseur
Wim - Adviseur vrijdag 31 juli 2015 Leestijd: 4 minuten

Als u af en toe eens snurkt, heeft dit geen ernstige medische gevolgen. Het is dan vooral vervelend voor degene die naast u ligt. Maar als u regelmatig snurkt, kan u een verstoord slaappatroon ontwikkelen. Lees hier onze tips om snurken te verhelpen of op zijn minst te verminderen en zo uw nachtrust (en die van uw partner) te verbeteren. 

1 op de 5 mannen snurkt dagelijks tegen 1 op de 10 vrouwen. Het is een probleem dat op elke leeftijd kan voorkomen. Maar naarmate men ouder wordt, wordt het snurken doorgaans luider. Dit komt door een verdikking van het slijmvlies in de keelholte door een toename van vetweefsel en door een verslapping van slijmvlies en huid. 

Oorzaken van snurken

Het snurkgeluid wordt veroorzaakt door een te nauwe opening van de luchtwegen tussen de neus en de stembanden. De tong wordt hierbij tegen het gehemelte geduwd. De lucht wordt door een te nauwe opening geperst en daardoor trillen o.a. de huig en het zacht gehemelte, wat het snurkgeluid veroorzaakt. Hoe meer vernauwing, hoe harder het geluid. Snurken kan gezondheidsproblemen teweegbrengen, maar het snurken op zich kan net zo goed veroorzaakt worden door lichamelijke aandoeningen. Bijna iedereen snurkt wel eens. Snurken of ronchopathie kan talrijke oorzaken hebben.

Dorsoo blog snurken

Bijvoorbeeld een zware maaltijd of een verkoudheid en verstopte neus. Ook op de rug slapen beïnvloedt het snurkgedrag. Bij ruglig zakken de zachte delen van het gehemelte, de huig en de tong naar achteren, waardoor deze de luchtweg vernauwen. In deze gevallen treedt het snurken doorgaans niet dagelijks op en is het ook niet zo storend.

Maar als een onderliggende aandoening of ziekte de oorzaak is, dan is behandelen noodzakelijk. Afwijkingen van de neus(holte), de mondholte of het strottenklepje komen vaak voor.

Maar ook overgewicht, roken, alcoholgebruik en het nemen van slaapmiddelen versterken het geluid dat tijdens de slaap wordt voortgebracht door de zwaardere trillingen in de neus-, keel- en mondholte. Bij overgewicht wordt het snurken veroorzaakt door een vetopstapeling rond de keel waardoor deze te smal wordt en dus de luchtweg tussen de neusingang en de stembanden nauwer is. Ook roken zorgt ervoor dat de wand van de keelholte verdikt en de doorgang nauwer wordt, door de voortdurende irritatie van de keel. Alcohol en slaapmiddelen zorgen op hun beurt voor spierverslapping, waardoor het snurken veroorzaakt wordt. 

Gevolgen van snurken

Dagelijks snurken leidt tot een ernstig verstoorde nachtrust, zowel voor de snurker als voor de partner. Steeds meer koppels slapen dan ook afzonderlijk. De verstoorde slaap kan op termijn leiden tot vermoeidheid en slaperigheid overdag, verhoogde prikkelbaarheid, concentratieproblemen en zelfs tot depressie. 

Snurken gaat ook gepaard met gezondheidsrisico's. In sommige gevallen wordt de keelholte volledig afgesloten op bepaalde momenten, waardoor de ademhaling tijdelijk stopt. Dit is slaapapneu. Als de ademhaling minstens 10 seconden duurt, minstens 5 keer voorkomt en er klachten ontstaan door een verstoorde slaap, spreken we van het slaapapneu-syndroom

Tips tegen snurken

Slechts 25% van de mensen die problematisch snurken, zoekt hulp en wordt ook daadwerkelijk geholpen. Hierbij geven we een aantal tips om het snurken zelf te stoppen of op zijn minst te verminderen.

  • Neem een gezonde levensstijl aan. Het meest effectief tegen snurken is vermageren, stoppen met roken en meer bewegen. Ook een gezonde voeding met minder suikers en vetten helpt het snurken te verminderen en te voorkomen. Beperk ook het alcoholgebruik, zeker voor het slapengaan.
  • Een verstopte neus kan tijdelijk snurken veroorzaken. Gebruik een neusspray bij een verkoudheid of allergieën. Dit zet de luchtwegen in de neus open. 
  • Omdat op de rug liggen het snurken versterkt, helpt het om op de buik of op de zij te slapen. Slapen op de buik is ideaal voor snurkers, want dan belemmert de tong de keelholte niet. Toch is dit niet aan te raden, omdat de nekwervels extra onder druk komen te staan. Zijlig is een betere oplossing. Bij zijlig zijn de tong- en keelspieren meer gespannen, waardoor de luchtwegen veel opener zijn.
  • Een andere en eenvoudige oplossing is slapen op een kwalitatief, ergonomisch hoofdkussen. Dankzij een goed hoofdkussen ontspannen de nek- en schouderspieren, waardoor de ademhaling vlotter verloopt. Omdat u beter geen ruglig aanneemt tijdens het slapen, is een hoger hoofdkussen aangeraden. Bij zijlig moet de holte tussen de schouder en nek mooi opgevuld zijn. 
  • Ook het verhogen van het hoofdeinde van het bed kan het snurken verminderen.
  • Op de markt zijn snurkbeugels te verkrijgen. Deze houden de onderkaak iets naar beneden, zodat de keel minder dichtgaat bij het slapen en de luchtwegen minder nauw worden. Er bestaan ook neusstrips die de neusgaten openhouden en het ademen vergemakkelijken.
  • Als bovenstaande tips onvoldoende resultaat bieden, dan kan de huisarts medicatie voorschrijven of u doorverwijzen naar een specialist. Een ziekenhuisopname kan nodig zijn om tijdens de overnachting uw slaapgedrag te bestuderen en de oorzaken van het snurken na te gaan. Een operatie – waarbij de vernauwing geopend wordt – is de laatste stap. Dit kent een succespercentage van 75%.

Gerelateerde artikels

Wim - Dorsoo Adviseur
Over Wim, Adviseur bij Dorsoo

Een avontuurlijke rondreis in Zuid-Afrika? Dat vindt Wim ‘baie lekker’! De Grote Karoo, de wijngaarden rond Stellenbosch, de Drakensbergen en de natuurparken: vraag Wim gerust naar tips en must-do’s. Hij kan je er bijna net zoveel over vertellen als over … slapen zonder rugpijn.