10 tips voor een betere nachtrust: richt je slaapkamer rustgevend in

Kleuren geven ons een gevoel. Rood kan opwekkend en opjagend zijn, groen kalmerend en geel rustgevend.  Wist je dat het interieur van je slaapkamer ook bijdraagt tot een betere nachtrust?

Tips voor het inrichten van je slaapkamer:

  1. Het belangrijkste is natuurlijk een investering in een goed slaapsysteem zoals bijvoorbeeld het Active+ slaapsysteem van Dorsoo. Dit is de basis van een goede nachtrust.
  2. Dekens, lakens en linnen dragen ook bij tot een betere nachtrust, zeker tijdens heel koude of net heel warme periodes of bij hoge luchtvochtigheid.
  3. Een slaapkamer dient om te slapen en om de liefde te bedrijven. Tv kijken en lezen doe je er beter niet. Dit verstoort de slaap, omdat de ogen te actief blijven. Hou de verlichting sober. Een hoofdverlichting aan het plafond is overbodig. Twee leuke nachtlampjes zijn voldoende.
  4. Plaats geen wekker of horloge in het zicht. Bij het ontwaken ’s nachts of als je moeite hebt met inslapen, kan je je anders te gemakkelijk concentreren op het tijdstip, wat zeker niet helpt om gemakkelijker in slaap te vallen.
  5. Hou het interieur sober: niet te veel kaders, geen drukke elementen en geen felle kleuren. Donkere gordijnen of gordijnen die al het (zon)licht tegenhouden, zijn noodzakelijk voor een goede nachtrust. Een tip: kies voor een wake-up lamp als wekker. Die vult de kamer automatisch met natuurlijk daglicht, wat het opstaan vergemakkelijkt en aangenamer maakt.
  6. Kinderen dienen in hun eigen bedje te slapen. Ook tijdens het weekend. Als ze ziek zijn, kan je ze wel even tussen jullie in nemen, maar maak er zeker geen gewoonte van. Hun woelen zal je automatisch wakker houden of maken.
  7. Vermijd sterke geurkaarsen, want die zijn niet altijd gezond om in te ademen.
  8. Kies voor sobere kleuren zoals wit of lichtblauw. Hang geen heftig behang op met felle kleuren, tekeningen en strepen.
  9. Te veel planten zijn ook niet goed, omdat ze ’s nachts zuurstof opnemen en allergieën kunnen ontwikkelen.
  10. Hou gsm, laptop, iPad… uit de slaapkamer. Niet alleen het licht is storend, ook de werking en de bestraling van het netwerk kunnen de slaap verstoren.

Gerelateerde artikels

Ingrid - Dorsoo Adviseur
Ingrid Adviseur

Ingrid houdt van de natuur. Ze fietst en wandelt graag in het groen. En als gezondheidscoach en Bach-consulent is ze ook passioneel bezig met de helende kracht van de natuur in het algemeen en van Bachbloesems in het bijzonder. Een verkoudheid, overgevoeligheid, stress? Ingrid weet raad.