Snel in slaap vallen: de 5 belangrijkste tips

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele - Adviseur dinsdag 7 januari 2020 Leestijd: 4 minuten

De ene kan al sneller in slaap vallen dan de andere. Volgens de Amerikaanse National Sleep Foundation doen we er gemiddeld tien tot twintig minuten over. Vele factoren hebben daarop een invloed. Zo slapen mannen sneller in dan vrouwen en hebben jongeren het er moeilijker mee. Gelukkig zijn er ook omstandigheden die u wél kan beïnvloeden. Naast onze tips hoe u de héle nacht blijft slapen, geven we hier de beste tips om als een blok snel in slaap te vallen.

1. Zorg voor routine

Het lichaam heeft een eigen, interne klok. Die werkt met een systeem van 24 uur. Wetenschappers spreken van het circadiaan ritme, in meer begrijpelijke taal heet dat het slaap-waakritme. Dat zorgt ervoor dat u overdag alert bent, en ’s avonds in slaap zal vallen. 

Mensen die in shiften werken krijgen die interne klok heel moeilijk afgesteld. Want het slaap-waakritme werkt op routine. Net daarom is het belangrijk om elke dag rond hetzelfde uur te gaan slapen, en rond dezelfde tijd op te staan. Even belangrijk is dat u dagelijks zeven tot negen uur slaap haalt. 

Uw slaap-waakritme houdt van vaste gewoontes. Geef uw lichaam een half uur op voorhand het sein dat u onder de lakens gaat kruipen. Gebruik daarvoor altijd hetzelfde ritueel. 

2. Vermijd schermen

Misschien hebt u wel zin om een boek te lezen in het laatste half uur voor u gaat slapen? Dat past perfect bij een rustgevend ritueel. Maar lees niét op een scherm. Waarom? Elektronische toestellen stralen blauw licht uit. Dat verhindert uw lichaam om melatonine aan te maken. En laat dat nu net de stof zijn die slaperig maakt.

De wetenschap bevestigt die stelling in heel wat studies. Dan Siegel, professor klinische psychiatrie aan de Amerikaanse ‘UCLA School of Medicine’, zet voor u de effecten van schermkijken op rij in een video. Bottom line? Gsm of tv kijken net voor u naar bed gaat, verhindert uw slaap. En zo krijgt uw brein te weinig tijd om zichzelf te ontgiften. Dat is de reden waarom u zich de dag erna zo groggy voelt.

Dorsoo blog tips snel in slaap vallen scherm

3. Maak uw slaapkamer slaap-klaar

’s Morgens hebt u licht nodig om wakker te worden. Net zoals u ’s avonds sneller in slaap valt als het pikdonker is. Dat geldt trouwens voor de héle nacht. Ook met de ogen toe registreert het brein licht. En licht is een teken voor de hersenen om in waakstand te schieten.

Maak de slaapkamer even donker als een maanloze nacht. Zorg ook voor een juiste temperatuur. Volgens wetenschappelijke studies slaapt u best in tussen de 15 en 19 graden. Zo verlaagt de lichaamstemperatuur, waardoor u sneller in slaap valt.

Essentieel is ook om handen en voeten warm te houden. Dan doorbloeden ze beter en staan ze beter warmte af. ’s Nachts uw sokken aanhouden: het is geen slaapkamerfabeltje. Het werkt écht.

4. Let op uw voeding

Drink ’s avonds geen koffie, en ook geen thee met theïne. Dat is evident. Een slaapmutsje? Blijf eraf. U dommelt er misschien beter mee in, maar u slaapt er slechter door. Vermijd liefst ook pikant voedsel. Dat zorgt voor een opgeblazen gevoel en oprispingen.

Wat nog vermijden? Een laatste snack, nét voor u gaat slapen. Wat het ook is. Van yoghurt tot chips. Uw lichaam gaat tijdens de slaap nutteloze energie aan de spijsvertering verspillen.

Dan komen we bij het leukere gedeelte. Wat mag u wél eten, ten laatste een half uurtje voor u gaat slapen? Best veel, zo blijkt. Witte rijst, amandelen, kiwi, kalkoen, vette vis, … Lees gerust de lijst met voeding die de slaap bevordert. Wat hebben al die ingrediënten gemeen? Ze bevatten stoffen die u beter doen slapen, zoals serotonine, melatonine en tryptofaan.

Dorsoo blog tips snel in slaap vallen voeding

5. Slaap op de juiste matras of bed

Om snel in slaap te vallen, moet u zich meteen comfortabel voelen in bed. Daarvoor kiest u best een matras met de ideale afmetingen en hardheid, die u perfect ondersteunt waar nodig. In deze blog hadden we het al over de juiste maten om een matras te kiezen. Alles hangt af van uw lengte, en waarbij u zich het meest comfortabel voelt. Hebt u graag veel ruimte in bed, of net niet?

En de hardheid van uw matras, hoe kiest u die? Dat verschilt van persoon tot persoon. Het is best mogelijk dat uw partner liever op een harde matras slaapt, en dat u zich beter voelt op een zachte. Daarvoor biedt Dorsoo de oplossing. Bij Dorsoo kan u een hardere en een zachtere matras in één tweepersoonshoes combineren. Zo laat u uw relatie ook tijdens de slaap over rozen gaan.

Ideaal gezien volgen bed en matras het lichaam, niet omgekeerd. Daar zetten we bij Dorsoo volop op in. Nieuwsgierig? Kom uw Dorsoo-bed gratis testen in onze advieswinkels.

Gerelateerde artikels

Nele - Dorsoo Adviseur
Over Nele, Adviseur bij Dorsoo

Wie droomt van een goede slaap zonder rugpijn, is bij Nele aan het juiste adres. Daarnaast is ze – als webmaster en hulp achter de schermen – actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.