Gebrek aan goede slaap als oorzaak van hoofdpijn

Kris - Dorsoo Adviseur
Kris - Kinesitherapeut donderdag 10 oktober 2019 Leestijd: 3 minuten

Hoofdpijn na het slapen door een gebrek aan kwalitatieve slaap ontstaat mede door spanning in de spieren rondom de nek en de ogen. Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een slechte slaaphouding en een bed of matras van mindere kwaliteit belangrijke oorzaken zijn voor de opbouw van een slaaptekort en de daarmee gepaard gaande hoofdpijn.

Wat is spanningshoofdpijn?

In medische termen spreekt men over spierspanningshoofdpijn of kortweg spanningshoofdpijn. Dit type van hoofdpijn treedt uitsluitend op bij vermoeidheid, stress, angst of depressie. Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door een vorm van ‘spanning’. Dit kan mentale spanning zijn zoals stress of lichamelijke spanning zoals gespannen nekspieren. Het is een zeer specifieke hoofdpijn die voelt alsof men een tijd met een te strak hoofddeksel rondloopt. We focussen in dit artikel op de hoofdpijn die het gevolg is van te weinig of geen goede slaap.

Spanningshoofdpijn wordt gekenmerkt door een drukkende en knellende pijn rondom de schedel en kan minuten tot zelfs dagen duren. In het geval van dagenlange aanhoudende hoofdpijn, raadpleeg dan uw arts. Een pijnstiller kan de hoofdpijn verminderen, maar het is geen duurzame oplossing. Door voldoende te rusten en te slapen, kunt u spanningshoofdpijn verhelpen.

Slaaptekort en hoofdpijn

Bij hoofdpijn denkt men altijd aan een achterliggende pathologie (ziekte). Slaaptekort wordt soms over het hoofd gezien en onderschat. Hoofdpijn na het slapen is bijna altijd het gevolg van te weinig slaap of van een slechte kwaliteit van slaap. De hoofdpijn kan bij het ontwaken aanwezig zijn of opkomen tijdens de dag. Slecht slapen kan het gevolg zijn van uw levensstijl, bijvoorbeeld te laat eten of alcohol drinken, niet ontspannen naar bed gaan, te laat met de computer of tablet werken. Deze factoren leiden tot onrustig slapen en soms zelfs al ’s nachts wakker worden al dan niet met hoofdpijn. 

Dorsoo blog slaaptekort oorzaak hoofdpijn scherm

Wat vaak vergeten of te lang uitgesteld wordt, is het vervangen van een versleten hoofdkussen of matras. Een correcte ondersteuning van nek en hoofd gedurende de 6 à 9 uur die we in bed doorbrengen, is zeer belangrijk voor een herstellende nachtrust.

Wanneer u wel een goede ondersteuning in bed geniet maar u toch aan te weinig slaap toekomt, moet u uw slaapgewoonten in vraag stellen. Door bewuste keuzes te maken en bepaalde tips te volgen, kan u veel dieper slapen en beter uitgerust aan de dag beginnen. Het is een cliché, maar er zijn maar 24 uur in een dag. U goed voelen en actief zijn overdag kan niet met een slaapgebrek maar wel met een evenwichtig slaappatroon. Naar de avond toe bereidt u zich voor op uw optimale nachtrust. Door enkele slaaptips  consequent toe te passen, vermijdt u slecht slapen en de onaangename gevolgen zoals spierspanningshoofdpijn. 

Hoofdpijn door slechte slaaphouding

Hoofdpijn kan dus veroorzaakt worden door een slechte ondersteuning van de nek en schouders tijdens het slapen. Doordat de nek niet juist ligt, zullen de nekspieren zich opspannen en wordt u mogelijks al veelvuldig wakker. Dit kan in veel gevallen opgelost worden door enkel een gepast hoofdkussen te kiezen. 

Dorsoo blog slaaptekort oorzaak hoofdpijn nekpijn

Gezien de wervelkolom één geheel vormt, is het raadzaam om uw volledige slaaphouding te verbeteren door een aangepaste matras of een ergonomisch slaapsysteem. Als uw bekken of schouders bijvoorbeeld te hard liggen of uw lage rug te weinig ondersteund wordt, zal u minder ergonomische houdingen aannemen. Meer van houding wisselen dan nodig waardoor uw diepe slaap wordt verstoord, kan ook een gevolg zijn.

Een slaapsysteem dat de lichaamsvormen ondersteunt, zorgt voor een maximale ontspanning. Dit zorgt er namelijk voor dat u bij het bewegen tijdens de slaap niet plots wakker wordt. Zo wordt de nachtrust niet onderbroken. Ook de diepte van uw slaap versterkt, waardoor u lichamelijk en mentaal optimaal kan recupereren. Een ergonomische matras zal een oplossing bieden op uw huidige bedbodem.

Samengevat: hoe vermijdt u hoofdpijn door slaaptekort?

  • Ga tijdig slapen zodat u aan voldoende uren komt.
  • Ontspan u op tijd met een vast slaapritueel.
  • Let op met slaapverstorende zaken zoals eten, drank en te weinig ontspanning voor het slapen.
  • Ondersteun uw lichaam met een ergonomische slaapoplossing.
  • Ondersteun uw nek en hoofd met een gepast hoofdkussen.
  • Neem enkele op u toepasbare slaaptips ter harte.

Een slechte slaaphouding kan leiden tot spanningshoofdpijn, dus het aanschaffen van een goed bed of een goede matras en een aangepast hoofdkussen zorgt voor een betere spierontspanning tijdens de slaap en is de investering absoluut waard.

Gerelateerde artikels

Kris - Dorsoo Adviseur
Over Kris, Kinesitherapeut bij Dorsoo

Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Deze kine, afgestudeerd als Master in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie aan de KU Leuven, geeft het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen. Om daarnaast te ontspannen, houdt hij van tochtjes met zijn mountainbike.