Help, ik ben doodmoe en moet toch opstaan!

We maken het allemaal wel eens mee. We kunnen niet inslapen, liggen uren wakker en dan loopt de wekker af. We zijn doodmoe, niet uitgeslapen of hebben zelfs totaal niet geslapen. En we moeten toch opstaan, om te werken of de kinderen naar school te brengen. We sleuren ons het bed uit, maar weten niet hoe we de dag moeten beginnen, laat staan tot een goed einde brengen.

Eenmalig of chronisch

Meerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat eenmalig onvoldoende slapen al lichamelijke ongemakken met zich mee brengt, maar vooral mentale problemen, zoals onoplettendheid of angstig of verward zijn. Na een extra lange nachtrust haal je die schade wel in. Maar als het chronisch wordt en maanden blijft aanslepen, dienen we toch aan de alarmbel  te trekken, want dan kunnen de lichamelijke kwalen steeds erger worden en kan chronische vermoeidheid ontstaan.

Enkele tips om bij slaaptekort toch een betere dag te hebben

  1. Neem allereerst een frisse douche, spoel het lichaam af met koud water. Daardoor gaan de bloedvaten toe en komen er hormonen vrij die je wakker maken en alert houden.
  2. Drink een kop koffie, maar overdrijf hier niet mee. Te veel koffie en cafeïne kunnen net het tegenovergestelde effect geven en nervositeit opwekken.
  3. Eet de hele dag supergezond. Sneller suikers geven korte energie-opstoten, maar zorgen ervoor dat je een vermoeid gevoel krijgt. Te veel en te grote maaltijden belasten ons spijsverteringsstelsel, waardoor we lomer zijn overdag. Eet kleine maaltijden en neem meer fruit en  groenten.
  4. Drink 2 liter water. Het reinigt het lichaam en zuivert de lever en nieren. Hierdoor word je alerter.
  5. Beweeg. Neem de trappen in plaats van de lift. Parkeer de wagen iets verder. Probeer zo veel mogelijk van de buitenlucht te genieten of zet zeker de ramen open voor verse zuurstof.
  6. Een dutje of een korte slaap van maximum 15-20 minuten is zeker aanbevolen om even de geest tot rust te brengen.
  7. Kruip ’s avonds vroeger in bed als je de nacht ervoor minder goed geslapen hebt.

Slaap inhalen?

Slaap haal je niet zomaar in. Eén slechte nacht of enkele slechte nachten vallen te compenseren. Een hele week slechte slaap is al moeilijker in te halen. Haal deze ook niet in door tijdens het weekend extra lang in bed te blijven liggen. Zo raakt je waakslaapsysteem in de war. Sta liever op vaste uren op, maximum een uur later in het weekend, en kruip bij vermoeidheid dan liever een uur vroeger in bed.

Gerelateerde artikels

Steve - Dorsoo Adviseur
Steve Adviseur

Steve hielp als verkoper duizenden mensen aan een betere nachtrust. Tot hij zelf op een Dorsoo-bed ging liggen. Steve zag het licht en besefte dat het nóg beter kon. Hij trad toe tot zijn ‘Dorsoo-familie’. Als hij geen mensen op weg zet naar een zalige slaap, geniet hij met vrouw en vrienden van zalige culinaire pleziertjes.