Hoe zorg je ervoor dat je als jonge ouder geen slaaptekort opbouwt?

Slaaptekort is een veelvoorkomende klacht bij ouders met jonge kinderen. Toch is het belangrijk om je slaap onder controle te houden, niet alleen de slaap van je kind, maar ook die van jezelf. Maar hoe doe je dat precies?

Kwaaltjes bij slaaptekort

Een baby is het mooiste wat je kan overkomen. In het begin lukt het nog aardig om ’s nachts op te staan en uren slaaptekort te doorstaan. Maar op den duur eist de slaapachterstand haar tol. Na een tweetal weken slapeloze nachten kan je al lichamelijke en mentale kwaaltjes krijgen. Je houdt je nog maar net staande, de donkere kringen rond de ogen nemen toe, je wordt vergeetachtig en bent sneller geïrriteerd. Het huilen staat je nader dan het lachen.

Zo nu en dan slapeloze nachten zijn niet te voorkomen met baby’s of kleine kinderen in huis, maar ouders kunnen meer doen dan ze denken om de nacht weer voor zichzelf te krijgen.

Ga op tijd slapen

Een eerste tip is al wat vroeger onder de wol te kruipen! Zo verleng je je eigen slaap.

Leer je kind zelfstandig in slaap te vallen

Elk kind is anders, net zoals de fase waarin het kind zich bevindt. Een baby heeft nog een flesje of borstvoeding nodig ’s nachts, maar op een bepaald moment gaat dit over. Onderschat de rol van de ouders niet in het slaapgedrag van kinderen. Telkens opstaan als een baby huilt, als het zijn melk al gekregen heeft, zal de baby conditioneren. Van je hart een steen maken en het kindje laten huilen, is geen schande, maar speelt een belangrijke rol in de opvoeding. Je moet dus goed nadenken over wat je vandaag doet, of je dat morgen ook wilt doen.

Een kindje dat ligt te huilen, kan huilen om diverse redenen: tandjes, buikpijn, nare dromen of louter om aandacht. Het is belangrijk om je baby eenmalig gerust te stellen, maar er geen slaaf van te worden. Het is belangrijk om je kind te leren sommige dingen ‘zelf op te lossen’ en bijvoorbeeld ook weer zelfstandig in slaap te vallen.

Opgelet: merk je bij je kindje een verandering in huilgedrag op, bijv. opeens ook huilen overdag of 's nachts veel meer huilen, ga dan na of er geen andere oorzaak is. Zeker als er bijkomende symptomen zijn zoals bijv. koorts. Raadpleeg dan de kinderarts.  

Tip: neem het kind zeker niet bij je in bed. Dit gedrag is zeer moeilijk af te leren en veel koppels hebben hierdoor al moeilijkheden ondervonden. Niet alleen met betrekking tot hun slaap, maar ook met betrekking tot hun intimiteit. Laat kinderen hun frustraties dus zelf afreageren door uit te huilen en herken het gehuil van je kind. Een kind dat huilt om aandacht, schreeuwt anders dan als het huilt van de pijn.

Zorg voor duidelijkheid

Pas dit ook overdag toe. Ga niet telkens meteen kijken en troosten als je kindje huilt. Probeer de communicatie en knuffelmomentjes zo kort mogelijk te houden als hij of zij in zijn bedje ligt. Als je het kindje telkens uit zijn bedje gaat halen, wordt het dit op den duur gewoon, zowel overdag als ’s nachts.

Het sleutelwoord voor een goede nachtrust voor zowel kind als ouder is dus duidelijkheid. Wees duidelijk wanneer het tijd is om te slapen.

Gerelateerde artikels

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele Adviseur

Wanneer Nele niet in haar showroom staat of met de kinderen in de weer is, vind je haar achter het fornuis of aan de computer. Als webmaster en hulp achter de schermen is ze actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.