Slaap inhalen, kan dat? - Dorsoo

Slaap inhalen, kan dat?

Werner - Adviseur dinsdag 3 maart 2020 Leestijd: 3 minuten

Een slaaptekort inhalen, het werkt anders dan een financieel budget beheren. Als u in de week een aantal uren van uw slaaprekening haalt, kunt u die in het weekend niet zomaar terugstorten. Hetzelfde geldt voor een nachtje uit in het weekend. Zelfs als u de ochtend erop lang uitslaapt, bouwt u een slaaptekort op. Slaap inhalen: een goed idee? Het is beter om uw vast slaapritme zo veel mogelijk aan te houden.

Slaap inhalen, dat doet u niet zomaar

Slaap is geen consumptieproduct uit de voorraadkast. U kunt het niet stockeren of aanvullen. ’s Middags alvast een dutje doen omdat u ‘s avonds de bloemetjes gaat buiten zetten? Ook al is het vaak een opkikker op korte termijn, een powernap heeft op lange termijn weinig zin. En de dag erna langer uitslapen? Dat helpt u ook nauwelijks verder. Zo onderzocht het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology in een studie uit 2019 verschillende testpersonen. Zij sliepen tijdens de werkweek dagelijks gemiddeld een uur minder. Dat slaaptekort probeerden ze dan in het weekend in te halen.

Een slecht idee, zo bleek. De gevolgen: hun calorieën bleven meer aan het lichaam kleven, hun energiepeil daalde drastisch en hun gevoeligheid voor insuline verlaagde. Daardoor bleef het glucosegehalte in het bloed hoog. En stapelden ze de suikers op. Allemaal typische symptomen van een slaaptekort

Voortdurend slaaptekort = grote slaapschuld

Heeft het geen zin om uit te slapen na een te korte nacht of een zware werkweek? Dat is dan weer té kort door de bocht. Volgens Cathy Goldstein, professor neurologie aan het ‘Sleep Disorders Center’ van de universiteit van Michigan, hebt u “wellicht wel wat voordeel als u in het weekend wat langer uitslaapt.” Maar volgens Goldstein is slaap geen rekenoefening. Een uur slaap inhalen, dat doet u niet door op een ander moment een uurtje meer te slapen. 

Een studie uit het wetenschappelijke vaktijdschrift Scientific Reports wijst uit dat u ongeveer vier dagen degelijk moet slapen alvorens u zelfs maar één uur slaap inhaalt. Cathy Goldstein: “Heel wat mensen slapen tijdens de week te weinig. Het is gewoon onmogelijk om dat slaaptekort in één weekend in te halen. Zij ontwikkelen onvermijdelijk een grote slaapschuld. En die bouwen ze stelselmatig verder uit.”

Dorsoo blog slaap inhalen slaaptekort slaapschuld

Pas op met slaapmythes

Obesitas, hoge bloeddruk, immuniteitsproblemen, … Over de gevolgen van langdurig slaaptekort hadden we het al in een ander Dorsoo-blogbericht. Maar wat kunt u eraan doen? 

Laat u vooral niet misleiden door hardnekkige slaapmythes. Zo is het een volkswijsheid dat alle uren voor middernacht dubbel tellen. Slaap inhalen door een paar dagen héél vroeg in bed te kruipen? Dat is geen goed idee. We leggen het even uit: nachtelijke slaap valt grofweg in te delen in vijf slaapcycli. U gaat in elke cyclus telkens van lichtere naar diepere slaap, waarna u in de actievere REM-slaap belandt. Van die vijf slaapcycli vormen de eerste drie cycli onze ‘kernslaap’. Die slaap is belangrijk om fysiek en mentaal te herstellen van de periode waarin we wakker waren. Kernslaap duurt bij de meeste mensen zo’n vier uur. En die uren moeten écht niet koste wat het kost voor middernacht vallen.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Respecteer uw slaapritme

Wilt u uw slaaptekort wegwerken? Zorg er dan voor dat u dagelijks tussen de 7 en 9 uur slaapt. Dan hebben we het over kwaliteitsvolle slaap. Daarop hebben vele factoren invloed: stress, voeding, licht, … En ook niet vergeten: een ergonomisch slaapsysteem. Bij Dorsoo hebben we voor u het ACTIVE+ slaapsysteem ontwikkeld. Een bed waar bedbodem en matras samenwerken om u beter te doen slapen.

Dorsoo blog slaap inhalen respecteer uw slaapritme

Hoe een slaaptekort wegwerken?

De zilveren regel: een goed bed. De gouden tip? Houd vast aan uw slaappatroon. Sta in het weekend op hetzelfde tijdstip op als in de week. Ook als het eens gebeurt dat u op vrijdag- of zaterdagavond wat later onder de veren kruipt dan normaal. Want als u uw slaapritme onderbreekt, brengt u uw biologische klok danig in de war. Die klok is vooral afgestemd op het moment waarop u opstaat. Dat bepaalt hoe u zich de komende 24 uur voelt. Slaapt u in het weekend lang uit, en voelt u zich op maandag toch een slappe vod? Weet dan dat zoiets normaal is.

Laatste tip: wilt u in het weekend tóch langer uitslapen? Hou het dan binnen de perken. Slaap niet langer uit dan 1,5 uur. Dat is de duur van één slaapcyclus.

Gerelateerde artikels

Over Werner, adviseur bij Dorsoo Werner houdt van zijn Dorsoo-slaapsysteem. Het zorgt ervoor dat hij altijd heerlijk uitgeslapen is. Ideaal om fris en monter onze klanten te ontvangen. Of … om volle bak te gaan skiën, fitnessen of fietsen.