Wat moet je doen bij lage rugpijn?

Lage rugpijn is een van de meest voorkomende gezondheidsklachten in België. Meer dan 1 Belg op 5 krijgt minstens eenmaal in zijn leven een chronische en langdurende opstoot van pijn in de onderrug en 75% van de bevolking heeft ooit wel eens te maken gehad met rugpijn.

Vernieuwde richtlijnen voor lage rugpijn

Huisartsen, medische specialisten en gezondheidsverleners krijgen dikwijls bijscholingen om patiënten maximaal te begeleiden bij chronische rugklachten. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) ontwikkelde recent een nieuwe elektronische tool om patiënten beter op te volgen. Deze tool beschrijft ook de stappen om rugpijn te bestrijden.

De nieuwe richtlijnen van het KCE wensen ons duidelijk te sensibiliseren voor overmatig medicatiegebruik. Het KCE wil dat zorgverleners slapeloosheid aanpakken met niet-medicamenteuze interventies. Medicatie is immers een hulpmiddel op korte termijn en kan verslavend werken.

Wat zijn nu de vernieuwde geboden voor mensen met lage rugpijn, afgaand op de richtlijnen van het KCE?

Beweeg voldoende, ook als je pijn hebt

Rust roest. Bewegen is dan ook heel belangrijk, ook bij pijn. Een pijnlijke rug zorgt voor een stramme houding en de spieren gaan zich te hard opspannen. Geniet van een wandeling, ga fietsen of rustig zwemmen. Doe voornamelijk lichte activiteiten die de rug soepel houden. Geen zware fitnessoefeningen dus, maar bijvoorbeeld pilates of stretchoefeningen. Ga eerst even langs bij je huisarts of bij een kinesitherapeut om te bekijken wat voor jou mogelijk is. Bewegen helpt niet alleen curatief (om de pijn te dempen), maar ook preventief. Je kan immers oefeningen aanleren om de rug beter te beschermen en sterker te maken (nek- en rugschool).

Controleer uw gewicht.

Overgewicht zorgt voor extra belasting op de onderste wervelschijven. Onderzoek toonde aan dat een verlies van 5 kilogram de pijnklachten al kan doen afnemen.

Pak de oorzaak van de pijnklachten aan

Dit kan zijn: langdurig bureauwerk of eentonige houdingen/bewegingen. Zorg ervoor dat je elk half uur een andere houding kan aannemen. Ook een slechte houding kan pijn veroorzaken. De kinesitherapeut kan je helpen om je houding te normaliseren door een goede bekkenkanteling.

Gaat het eerder om aangeboren afwijkingen, artrose, hernia…, dan kan je terecht bij een specialist in fysische geneeskunde of orthopedie. Die kan medicatie opstellen of een operatie voorstellen. De operatietechnieken zijn de laatste jaren zo goed ontwikkeld dat soms alleen via een kleine incisie en beperkt ‘hechten’ van de wervelschijven de pijn volledig kan verdwijnen. Toch blijft het de bedoeling om zo weinig mogelijk medicatie en pijnstillers te gebruiken. Onderzoek toont namelijk aan dat mensen met pijn soms te gemakkelijk pijnstillers nemen en er zelf verslaafd aan kunnen geraken. Het gaat dan voornamelijk om zwaardere pijnstillers  op voorschrift.

Zorg voor een goede nachtrust

Gun je rug een goed slaapsysteem dat maximale ondersteuning biedt. Zo kunnen je rug en spieren maximaal herstellen tijdens de nacht.

Hou je rug warm

Tijdens de koude wintermaanden kan een warm bad deugd doen, maar diep plaatselijk indringende warmte zal zorgen voor betere doorbloeding van de spieren en ligamenten rond de wervelgewrichten. Ook bij artrose verlicht diepe warmte de pijn. Een infraroodlamp hoeft niet zo duur te zijn en geeft vaak een goede pijnverlichting.

Gerelateerde artikels

Kris - Dorsoo Adviseur
Kris Kinesitherapeut

Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Want … hij vliegt er overdag graag stevig in! Letterlijk, in zijn MS Flight Simulator. Of figuurlijk tijdens tochtjes met zijn mountainbike. Maar deze kine geeft ook het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen.