Zwanger en slecht slapen? Ontdek 5 tips voor een wakkere zwangerschap.

Zwanger en slecht slapen? Ontdek 5 tips voor een wakkere zwangerschap.

Nele - Adviseur maandag 25 mei 2020 Leestijd: 3 minuten

Slecht slapen bij zwangerschap: het is eerder regel dan uitzondering. Vermoeidheid tijdens de zwangerschap is dus normaal. Volgens een studie van de Amerikaanse National Sleep Foundation slaapt maar liefst 78 procent van de vrouwen slechter tijdens een zwangerschap. De hormonen geraken in de war, het lichaam zet uit, u moet slapen voor twee, … Oorzaken genoeg voor die vermoeidheid. Lees onze vijf slaaptips voor een zwangerschap zónder wallen onder de ogen.

1. Aanvaard verandering

Niets zo ingrijpend voor het lichaam van een vrouw als een kindje krijgen. De veranderingen manifesteren zich al meteen in de eerste maanden van de zwangerschap. Het begint bij de hormonen. Uw productie aan oestrogeen en progesteron gaat door het dak. En dat zorgt voor stemmingswisselingen. Onvermijdelijk. Ook uw lichaam verandert met de week. Het slaat meer vetten op en begint uit te zetten, uw borsten zwellen op, en de groeiende baarmoeder drukt steeds meer op uw benen. Ook uw rug ziet af

Kortom: het is nu even normaal dat u niet in de haak bent. Want alles verandert. Uw hormonen en uw lichaam. En binnenkort ook uw leven. Uiteraard zorgt dat voor spanning. Probeer die stress te aanvaarden: het hoort bij ingrijpende veranderingen. Die eerste keer uw kindje zien, dat maakt straks alles weer goed. En toch … Lukt u dat niet, dat aanvaarden? Misschien is zwangerschapsyoga wel dé oplossing om uw steigerende geest weer tot bedaren te brengen.

2. Slaap op uw linkerzij

Slecht slapen tijdens de zwangerschap, daarvoor zorgen de hormonen in het eerste trimester. En in de laatste drie maanden zorgt uw uitdijende lichaam dan weer voor slaapproblemen. Uw bolle buik hindert u dan meer en meer bij het slapen. 

Experts raden daarom aan om in te slapen op de linkerzij. In die positie stroomt uw bloed makkelijker naar de baarmoeder, zonder de lever onder druk te zetten. Hebt u pijn aan de heup of de rug? Schaf u dan zo snel mogelijk een zwangerschapskussen aan. Het belangrijkste is dat u het kussen tussen uw knieën plaatst. De knieën trekt u trouwens op terwijl u slaapt. Dat is de ideale positie om uw bekken recht te houden. Verder biedt zo’n kussen ook ondersteuning aan buik en rug.

Dorsoo blog zwanger en slecht slapen zwangerschapskussen

3. Beweeg zonder te overdrijven

Blijf bewegen tijdens uw zwangerschap. Dat zorgt ervoor dat de spieren zich ontspannen. Dankzij de beweging blijven uw spieren ook in vorm. En werkt u uw stress voor een stuk weg. Overdrijf niet: het is niet het moment om uw grenzen te verleggen. Zwemmen of wandelen zijn de aangewezen beweegvormen. Zorg er in elk geval voor dat uw buik niet gekneld geraakt tijdens de sport. En beweeg liever overdag in plaats van ’s avonds. Zo krijgt uw lichaam weer de tijd om tot rust te komen. 

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

4. Doe gerust dutjes overdag

Een zwangerschap verstoort uw slaap. Sowieso. Of dat nu komt door hormonen, door een opzwellend lichaam of door stress: uw slaapritme geraakt ontregeld. Waardoor u overdag wel eens moe bent. Durf daarom af en toe ook dutjes in te lassen. Een powernapje van maximum een kwartier, daar kikkert u van op. U geniet dan des te meer van dat groeiend leven in uw buik.

Dorsoo blog zwanger en slecht slapen middagdutje

5. Zorg voor slaaproutine

Een vast slaapritueel is altijd aangewezen. Als u in verwachting bent, is het helemaal een aanrader. Wat zijn de ultieme tips voor een slaaproutine bij zwangerschap

  • Ga naar bed met een lege blaas. Een zwangerschap betekent: vaak plassen. Enerzijds door het zwangerschapshormoon hCG, anderzijds door de foetus die uw blaas begint in te drukken. Neem daarom overdag veel vocht in, om dan na 20 uur te stoppen met drinken. U vermijdt er die vervelende nachtelijke toiletbezoekjes mee.
  • Maak uw maag klaar voor de slaap. Brandend maagzuur is een klassieker bij zwangere vrouwen. Vervelend, zeker ’s nachts. Vermijd daarom overdag al te pikant, zuur of vet eten. Ook al hebt u daar misschien soms véél zin in. Een zware maaltijd voor bedtijd, dat is ook een slecht idee. Neem dan liever een uitgebreid ontbijt.
  • Langs de andere kant, met honger naar bed is tijdens een zwangerschap ook geen pretje. Eet daarom gerust een half uur voor het slapengaan slaapbevorderend voedsel. Dan denken we aan yoghurt, melk, dadels, bananen en noten. Zolang u uw maag maar niet volpropt.
  • Zorg voor een rustgevende slaapkamer. We hadden het er in een andere blogpost al over: snel in slaap vallen kunt u stimuleren. We herhalen hier graag de belangrijkste tips voor uw slaapkamer: werk alle schermen buiten in uw slaapkamer, maak het er ’s nachts pikdonker én zorg voor een stabiele temperatuur tussen de 15 en 19 graden.

Gerelateerde artikels

Over Nele, adviseur bij Dorsoo Wie droomt van een goede slaap zonder rugpijn, is bij Nele aan het juiste adres. Daarnaast is ze – als webmaster en hulp achter de schermen – actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.