Lage rugpijn

Kris - Dorsoo Adviseur
Kris - Kinesitherapeut Leestijd: 4 minuten

Lage rugpijn komt zeer vaak voor. 80% van alle volwassenen heeft hier wel eens last van. In veel gevallen is het zelfs ernstig genoeg om de normale werkzaamheden of uitvoering van hobby's te beletten of te bemoeilijken.

De symptomen van lage rugpijn

Deze rugaandoening staat voor een mix van verschillende symptomen waarbij pijn in de onderrug meestal op de voorgrond staat. Deze pijn kan naar de heup, het been en de voet uitstralen.

Lage rugpijn die minder dan 7 dagen aanhoudt wordt acute lage rugpijn genoemd. Bij een deel van de patiënten blijft de pijn (soms jarenlang) aanhouden of keert hij op regelmatige tijdstippen terug. We spreken van chronische lage rugpijn wanneer de klachten 12 weken of langer aanhouden.

Lage Rugpijn - Dorsoo

De oorzaken van lage rugpijn

Specifieke lage rugpijn of pijn in de onderrug verwijst naar een rugaandoening waarvan de oorzaak gekend is. In veel gevallen wordt deze lage rugpijn veroorzaakt door lichamelijke overbelasting, zoals het verkeerd tillen van een zware last, het herhaaldelijk maken van een verkeerde beweging of het langdurig zitten in een verkeerde lichaamshouding.

In veel gevallen wordt lage rugpijn veroorzaakt door lichamelijke overbelasting.

De pijn kan ook afkomstig zijn van spieren, gewrichten en gewrichtsbanden. Er bestaat echter lage rugpijn waarvan de oorzaak niet gekend is. Wanneer het niet duidelijk is waar de pijn precies vandaan komt, spreken we over aspecifieke lage rugpijn.

Lage rugpijn? Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Dorsoo Active+

De behandeling van lage rugpijn

De overgrote meerderheid van de patiënten met lage rugpijn geneest ervan. In veel gevallen verdwijnen de klachten na enkele dagen vanzelf. Wanneer dit niet gebeurt, hebben de meeste patiënten baat bij spierversterkende oefeningen en pijnstillers en zijn binnen de zes weken van hun klachten verlost. De helft van de lagerugpijnpatiënten is na een week pijnvrij. Vraag voor pijnstilling steeds advies aan uw arts.

Oefeningen tegen lage rugpijn

Uit onderzoek blijkt dat een gebrek aan fysieke activiteit en langdurige bedrust in de meeste gevallen meer kwaad dan goed doen. Hoe minder de patiënt beweegt, hoe zwakker zijn spierstelsel wordt.

Afhankelijk van de diagnose en de aard van uw aandoening is het belangrijk om de juiste oefeningen, tegen de gepaste intensiteit en vanuit de correcte uitgangspositie uit te voeren. Verkeerd uitgevoerde oefeningen kunnen meer kwaad dan goed doen. Het spreekt voor zich dat de oefeningen best onder toezicht van uw therapeut gebeuren. In een minder acuut stadium van de lage rugklachten zal uw therapeut ook oefeningen meegeven die u thuis zelfstandig kan uitvoeren.

Hoe minder de patiënt beweegt, hoe zwakker zijn spierstelsel wordt.

Bij lage rugpijn is het belangrijk om een stevig spierkorset op te bouwen waarbij zowel de buik- als de rugspieren versterkt worden. Bij voldoende sterke rug- en buikspieren zal de wervelzuil beter ondersteund worden en zullen de tussenwervelschijven minder onder een verkeerde druk komen te staan. De doorbloeding zal lokaal verhogen en de pijn zal afnemen. Het is ook belangrijk om zowel de grote als de kleine spiergroepen aan te spreken.

Aan buikzijde dienen de rechte en de schuine buikspieren geoefend te worden, aan rugzijde is het van belang de strekspieren te oefenen en zeker ook de kleine spieren tussen de wervels onderling.

Er zijn verschillende manieren om spieren te trainen:

  • Statische oefeningen
  • Dynamische oefeningen
  • Algemene houdingscorrigerende oefeningen

Bij dynamische oefeningen is er beweging tijdens het samentrekken van de spieren, bij statische oefeningen is er geen beweging tijdens het samentrekken van de spieren (bv. de buik opspannen zonder te bewegen).

Bij dynamische oefeningen is er beweging tijdens het samentrekken van de spieren.

Houdingscorrigerende oefeningen zijn oefeningen waarbij de patiënt zichzelf opnieuw bewust leert te worden van de juiste houding tijdens zijn dagelijkse bezigheden. Hierbij zijn juiste hef- en tiltechnieken onontbeerlijk.

Er bestaan speciale programma's in rugscholen en bij therapeuten die de lage rugpijn problematiek in al zijn facetten behandelen. Er wordt in groep geoefend, wat psychologisch een voordeel is. En er wordt veel aandacht besteed aan ergonomie in het dagelijks leven. 

Globaal kunnen we zeggen dat, voor iemand met een gevoelige rug, een degelijke rughygiëne veel leed kan voorkomen. Met een dagelijks onderhoud (net zoals u elke dag uw tanden poetst) kan u met een minimum aan tijd (3 tot 5 minuten per dag kunnen al volstaan) een maximum aan winst bekomen. Laat u altijd begeleiden door een therapeut.

Een goed slaapsysteem

Een goed slaapsysteem, zoals dat van Dorsoo, met een ergonomische lattenbodem en matras, zorgt in eerste instantie voor een goede, correcte ondersteuning van de lage rug en een veel grotere relaxatie. Door de correcte slaaphouding zorgt het slaapsysteem voor een gevoelige ontlasting en kan u met minder rugpijn slapen. 

Lage rugpijn en zwangerschap

Lage rugpijn komt vaak voor tijdens de zwangerschap. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft er last van. Hoe komt dit?

Gewichtstoename

De belangrijkste oorzaak van lage rugpijn bij zwangere vrouwen is de gewichtstoename. Door het meezeulen van extra kilo’s wordt de rug meer belast. Maar ook andere oorzaken kunnen aan de basis liggen van lage rugpijn tijdens de zwangerschap.

Grotere beweeglijkheid bekkengewrichten

Hoe langer een vrouw zwanger is, hoe beweeglijker de bekkengewrichten worden en hoe groter de kans op lage rugpijn en pijn ter hoogte van het bekken.

Verkeerde houding

Veel zwangere vrouwen ontwikkelen een verkeerde houding. Door de dikke buik hebben zwangere vrouwen, vaak onbewust, de neiging om voorover te “hangen”. Hierdoor wordt de lage rug extra belast.

Vermoeidheid

Bij veel zwangere vrouwen treedt de lage rugpijn pas aan het einde van de dag op. Dit is meestal het gevolg van een teveel aan inspanningen, waardoor de rug rust nodig heeft. In dit geval is het belangrijk de fysieke taken even te staken.

Kris - Dorsoo Adviseur
Over Kris, Kinesitherapeut bij Dorsoo

Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Deze kine, afgestudeerd als Master in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie aan de KU Leuven, geeft het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen. Om daarnaast te ontspannen, houdt hij van tochtjes met zijn mountainbike.