Genoeg slaap, en toch altijd moe? 4 tips voor meer energie.

Genoeg slaap, en toch altijd moe? 4 tips voor meer energie.

Nadja - Adviseur donderdag 9 april 2020 Leestijd: 3 minuten

“Ik slaap toch genoeg … Zo’n zeven tot acht uur per nacht … Waarom kom ik dan altijd moe uit bed?”. Als u zichzelf die vraag geregeld stelt, dan is het tijd om er iets aan te doen. Denkt u dat u ziek bent? Dan gaat u best even langs bij de huisarts. Bent u een vermoeide geest in een – over het algemeen – gezond lichaam? Lees dan onze vier tips om te ontdekken hoe u die constante vermoeidheid kan wegwerken.

1. Word uw stress de baas

“Een beetje stress is goed”, hoort u wel eens zeggen. Maar dat geldt alleen voor wie sporadisch periodes van stress heeft. Want als stress chronisch wordt, tast het uw energieniveau aan en wordt u moe en futloos.

Vermijd in dat geval situaties die u stress bezorgen. Komt u ’s avonds laat thuis, en krijgt u zenuwen bij de gedachte dat u nog achter het fornuis moet staan? Een kant-en-klare maaltijd is op dat moment het einde van de wereld niet. Inderdaad, zo’n gerecht bevat vaak een overvloed aan suikers en zouten. Maar dat weegt wellicht niet op tegen de stress van haastig nog een potje te koken. Wilt u toch een voedzame hap? In heel wat supermarkten vindt u zeker een paar gezonde voorverpakte maaltijden. 

En wat als die stress onvermijdelijk bij uw leven hoort? Bij uw job, bijvoorbeeld? Da’s een ander paar mouwen. Zoek dan een manier om beter met stress om te gaan. Ga eens op yoga-cursus, of probeer mindfulness uit. Want ondertussen is iedereen het erover eens dat meditatie écht helpt om spanningen de baas te blijven. 

Altijd moe stress meer energie yoga

2. Kom uit uw kot en beweeg

Wandelend vergaderen. Steve Jobs was er fan van. Volgens de voormalige baas van Apple maakt het vergaderingen productiever en creatiever. Voor uw slaap zou het in ieder geval óók positief zijn. Want overdag bewegen, zorgt voor een betere nachtrust.

Er zijn natuurlijk betere manieren om te bewegen dan wandelend te vergaderen. Het beste is: écht actief bewegen. Dat hoeft geen intensieve sportsessie te zijn. Een uur flink doorstappen is al voldoende. Hebt u daar geen energie voor? Juist dán is het belangrijk om actief te bewegen. Anders komt u in een vicieuze cirkel terecht. U hebt weinig energie. Waardoor u minder actief bent. Waardoor u minder energie hebt … en dus steeds moe bent.

Wel opletten: er is één voorwaarde die we u al in deze blog meegaven. Voor een goede nachtrust sport u het beste minstens twee uur vóór u gaat slapen.

3. Eet voeding die energie geeft

Voeding is een bron van energie. Daarmee trappen we een open deur in. Toch slaan sommigen geregeld een maaltijd over. Dan weten we meteen waarom u altijd moe bent. Hoe kan u energie hebben als u niet geregeld langs het tankstation passeert? 

Verder is het belangrijk om genoeg bouwstenen en brandstof binnen te krijgen. Dan hebben we het over eiwitten en koolhydraten. Waarin vindt u die? In volkorenproducten, peulvruchten, groenten, fruit, noten, vis, … Plus: wie dagelijks tenminste 250 gram groenten en 2 stuks fruit eet, krijgt bovendien genoeg vitamines en mineralen binnen. Ook die helpen u in de strijd tegen vermoeidheid.

Welk voedsel vermijdt u best? Suikers en snelle koolhydraten, dat zijn energievreters. Van een snoepreep of een paar sneetjes wit brood krijgt u alleen maar kortstondig een boost. En achteraf doen ze uw energiepeil onherroepelijk inzakken.

Altijd moe goede voeding meer energie

4. Zorg voor kwaliteitsvolle slaap

’s Nachts acht uur slapen, en toch altijd moe zijn: hoe kan dat? Het heeft alles te maken met de kwaliteit van de slaap. Bent u bijvoorbeeld vaak wakker in bed? Dat kan de reden zijn waarom u vaak moe bent. Want uit studies blijkt dat we minstens 85 procent van onze bedtijd zouden moeten slapen. Of misschien heeft het met uw slaapcyclus te maken? De diepe slaapfase is essentieel om de batterijen terug op te laden. Geraakt u niet in de diepe slaapfase? Dan blijft u wellicht te lang hangen in fase 2 van uw slaapcyclus.

Zo’n verstoorde nachtrust heeft verschillende oorzaken: blauw licht van schermpjes, alcohol, verkeerde voeding, … En niet vergeten: het bed en de matras. Want er is uiteraard een link tussen de kwaliteit van uw bed en de kwaliteit van uw slaap. Met het ACTIVE+ slaapsysteem van Dorsoo zit – en ligt – u zeker goed. Een bed dat uw slaap én uw rug deugd zal doen.

Gerelateerde artikels

Over Nadja, adviseur bij Dorsoo Altijd stijlvol en vlot zet Nadja mensen met de glimlach op weg naar slapen zonder rugpijn. Overal voelt ze zich in haar sas: op een rode skipiste, op kop van haar dameswielerclub en tussen onze slaapsystemen, kussens en dekbedovertrekken.