De link tussen depressie en slaapproblemen

Nadja - Dorsoo Adviseur
Nadja - Adviseur woensdag 23 november 2016 Leestijd: 2 minuten, 35 seconden

Voldoende slaap is essentieel voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Tijdens de slaap herstellen we namelijk zowel mentaal als lichamelijk. Talrijke studies hebben al aangetoond dat een nacht met onvoldoende slaap of met slaap van slechte kwaliteit verschillende klachten kan veroorzaken, zoals hoge bloeddruk, hoofdpijn en prikkelbaarheid. Op lange termijn kunnen chronische aandoeningen ontstaan, zoals cardiovasculaire ziektes, immuniteitsproblemen en psychologische problemen.

De meeste mensen hebben gemiddeld 8 uur slaap nodig per nacht. Die slaap dient ononderbroken te zijn, zodat we in een diepe slaap kunnen terechtkomen. Tijdens die diepe slaap herstellen onze hersenen van het intellectueel werk van overdag. Komen we niet of onvoldoende in die diepe slaap terecht, dan zijn we mentaal niet hersteld en niet goed uitgerust. We voelen ons gespannen, vermoeid, maken veel fouten, zijn vergeetachtig en voelen ons angstig en neerslachtig.

Depressie door slaaptekort

Uit nieuw onderzoek is nu gebleken dat tijdens die diepe slaap niet alleen onze mentale functies herstellen, maar ook het serotoninesysteem. Bij een ontregeld systeem komt er onvoldoende serotonine vrij. Serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd, is een stof die van nature aanwezig is in het lichaam. Het is een stof in de hersenen die zorgt voor een goed humeur en ons beschermt tegen angst en depressieve gevoelens. Het maakt ons rustig en gelukkig en leert ons te relativeren.

Neurobioloog dokter Peter Meerlo, verbonden aan de Rijksuniversiteit van Groningen (Nederland), bestudeerde het mentale effect van slaaptekort. Hij ontdekte dat slaaptekort en onderbroken nachtrust ons depressief maken. Volgens de neurobioloog is dit het gevolg van een (chronische) storing in de herstelprocessen in de hersenen, waardoor het serotoninesysteem onvoldoende serotonine vrijgeeft.

Slaaptekort door depressie

Anderzijds klagen mensen met een depressie vaak over insomnia (slapeloosheid). Het duurt lang voordat ze inslapen en als ze uiteindelijk slapen, worden ze vaak al na een uur of twee wakker. De slaap wordt continu onderbroken, wat op zich weer zorgt voor extra spanning, angst en onrust. ’s Morgens voel je je moe en het slaaptekort brengt het serotoninesysteem nog meer in de war. Mensen met een depressie kunnen daardoor net een overmatige slaapbehoefte creëren op lange termijn. Overdag liggen ze uren in bed om dan tijdens de nacht te woelen.

Slapen met een depressie of een depressie voorkomen

Slapeloze en onderbroken nachten zijn vaak het gevolg van stress en onvoldoende ontspanning. Een van de redenen waarom je slecht slaapt, is dat je in bed ligt te piekeren. Het is daarom belangrijk om eerst je hoofd leeg te maken voordat je gaat slapen. Dit kan je doen door een boek te lezen of door een warm bad te nemen. Als het niet lukt om te ontspannen in bed, probeer dan aan iets leuks te denken: een mooie reis, een wens, iets waar je gelukkig van wordt.

Medicatie en slaapmiddelen kunnen helpen, maar bieden slechts een tijdelijke oplossing. Spreek er daarom altijd eerst over met de huisarts of volg een paar sessies relaxatietherapie.

Gerelateerde artikels