Invloed van slaaptekort op het lichaam

Nele - Dorsoo Adviseur
Nele - Adviseur donderdag 30 juli 2015 Leestijd: 3 minuten

Slaap is noodzakelijk om te kunnen leven. Het lichaam moet kunnen herstellen en tot rust komen. We spreken over een lichamelijk herstel, maar ook over een geestelijk herstel. Lees in dit blogartikel meer over het belang van een goede slaap en wat je kan doen bij een slaaptekort.

De gemiddelde slaapbehoefte ligt bij volwassenen rond de 8 uur. Er is geen vaste norm voor het aantal uur slaap dat iemand nodig heeft. Sommige mensen hebben voldoende aan 5 uur slaap, terwijl anderen 10 uur nodig hebben.

Belang van goede slaap

Alles hangt af van de diepte van je slaap. Te veel koffie drinken, gejaagd leven of dutjes doen overdag, zorgen voor een minder diepe slaap en een slechtere nachtrust. Slaap is noodzakelijk om goed te leven. Het lichaam moet kunnen herstellen en tot rust komen. We spreken over een lichamelijk herstel (met nadruk op spieren, gewrichten en organen), maar ook over een geestelijk herstel (tijdens de afwezigheid van het wakend bewustzijn).

Meer dan 30% van de mensen die een huisarts raadplegen, heeft last van insomnia. Insomnia is een slaapstoornis die – zelfs al na veertien dagen – de gezondheid schade toebrengt. Een tekort aan slaap resulteert eerst in vermoeidheid overdag. Op lange termijn hebben mensen met insomnia ook te kampen met bijvoorbeeld depressies, concentratieproblemen of een hoge bloeddruk. Ook een verzwakte weerstand en rug- en nekklachten kunnen het gevolg zijn van een slechte nachtrust of onvoldoende slaap.

Een tekort aan slaap beïnvloedt de werking van de hersenen. Bij ernstig en chronisch slaaptekort ontstaan geheugen- en concentratieproblemen en wordt men verstrooid. Het denkproces verzwakt en men gaat meer op automatische piloot leven. Mensen met insomnia hebben vaker ongelukken en lopen prikkelbaar rond. Ze hebben geen energie meer voor sociale contacten. De geestelijke achteruitgang heeft ook een invloed op het lichamelijke aspect, waardoor hartproblemen kunnen ontstaan. Personen met slaaptekort zijn ook kwetsbaar om ziek te worden door het verminderd immuun- of afweersysteem

Oorzaken van slaaptekort

De oorzaken van slecht slapen kunnen te maken hebben met de omgeving. Zo kan geluidsoverlast de slaap breken of een slecht bed of slechte matras kunnen ervoor zorgen dat je tijdens het woelen in de slaap plots wakker wordt.

Persoonsgebonden oorzaken zijn bijvoorbeeld piekeren, stress of onvoldoende tot rust komen voor het slapengaan (door een spannende film te bekijken net voor het slapen). Maar ook lichamelijke klachten (zoals rugpijn of ademhalingsproblemen) kunnen insomnia veroorzaken. Mensen die roken en veel koffie drinken of zware maaltijden nuttigen voor het slapen, slapen minder snel in en worden vaker wakker.

Daarnaast kan slecht slapen ook te maken hebben met het bed of de matras. Een slechte matras zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer wakker wordt of minder intens gaat slapen. Bovendien zorgt een slechte matras ook voor onnodige spierspanning hetgeen overdag resulteert in meer pijn en vermoeide spieren. 

Slaaptekort: de oplossingen

Slaapmiddelen lijken misschien een gemakkelijke oplossing bij insomnia. Maar studies (Cochrane, 2012) toonden aan dat de medicatie slechts tijdelijk werkt. Er treedt al gewenning op na één maand, waardoor de dosering telkens verhoogd moet worden. Slaapmiddelen zorgen er ook voor dat de diepte en dus de kwaliteit van de slaap dalen. Ze zijn bovendien verslavend.

Belangrijk is dat men kan leren om dieper te slapen. Elke dag rond hetzelfde tijdstip gaan slapen en opstaan, geen zware inspanningen leveren kort voor het slapengaan en cafeïne of zware maaltijden vermijden ‘s avonds zijn nuttige tips. 

Heb je te kampen met slaaptekort door een slecht bed of een slechte matras? Het Dorsoo ACTIVE+ slaapsysteem biedt hier de oplossing. Door de hydraulische bedbodem en de soepel meebewegende matras slaap je comfortabel en gegarandeerd anatomisch correct. Wetenschappelijke tests bewijzen dat je op een Dorsoo ACTIVE+ slaapsysteem 's nachts 45% minder draait en keert. Door een gelijke drukverdeling en de comfortabele matras kunnen de spieren maximaal ontspannen waardoor je dieper slaapt.

Gerelateerde artikels

Nele - Dorsoo Adviseur
Over Nele, Adviseur bij Dorsoo

Wanneer Nele niet in haar showroom staat of met de kinderen in de weer is, vind je haar achter het fornuis of aan de computer. Als webmaster en hulp achter de schermen is ze actief bij de Eye Hope Foundation. Deze vrijwilligersorganisatie speurt mee naar een behandeling of medicijn tegen het syndroom van Wolfram, een zeldzame genetische aandoening.