Nekpijn door stress

Nekpijn door stress

Jan - Manueel therapeut donderdag 3 september 2020 Leestijd: 3 minuten

Stress slaat op de nek. En als stress lang aanhoudt, wordt de zeurende nekpijn er alleen maar erger op. Spieren verkrampen, houden uw schouders in een houdgreep, en uiteindelijk kan nekpijn ook omslaan in hoofdpijn en duizeligheid. Dé oplossing voor nekpijn door stress? Minder stress. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Daarom schotelen we u alvast drie oefeningen voor die uw nek weer soepel maken.  

Stress hoofdoorzaak van nekpijn 

Een stijve, pijnlijke nek: het is een kwaaltje dat iedereen weleens overkomt. Oorzaken zijn er in overvloed. Te beginnen met de hofleverancier der pijnen voor de moderne mens: té lang op een scherm kijken. Een slechte slaaphouding, ook een klassieker. Of nekpijn door een verkeerd hoofdkussen. Waardoor kan u nog een pijnlijke nek krijgen? Een verkeerde beweging door iets zwaars op te tillen. Of net iets té competitief zijn bij squash of tennis, …

Maar wat uw nek écht kan missen als kiespijn? Dat is langdurige stress.

Uw nek heeft heel wat te verdragen

U heeft hem vast al eerder gehoord, de uitleg dat stress goed voor is voor de mens. Het zorgt voor een opstoot aan adrenaline en maakt u alert. Handig voor een oermens in een bos met wilde dieren. Maar vermoeiend voor de hedendaagse mens die voortdurend onder spanning staat.

Spanning die uiteindelijk ook op uw nek slaat. De plek waar bovendien de spieren en zenuwen van rug en schouders die van uw hoofd ontmoeten. Een hoofd dat gemiddeld 4 tot 6 kilo weegt. Als u uw hoofd buigt, kan die last zelfs oplopen tot 27 kilo. Uw nek heeft het dus sowieso al behoorlijk zwaar. Stress kan daarbij de laatste druppel zijn die de emmer doet overlopen. 

Spanningshoofdpijn maakt alles nog erger

Nekpijn en hoofdpijn, het zijn de siamese tweelingen van de pijn. Want langdurige stress leidt ook tot spanningshoofdpijn. Die wordt wel eens omschreven als drukkende pijn, alsof het hoofd wordt omkneld met een strakgespannen band.

Dorsoo blog nekpijn door stress hoofdpijn

Met die spanningshoofdpijn gaat het allemaal van kwaad naar erger. Want u gaat uw schouders – onbewust – nog meer optrekken, en uw spieren nog meer aanspannen. Waardoor uw gewrichten wat gaan inzakken. Wat op zijn beurt uw spieren weer extra gaat belasten.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Oefeningen voor een soepele nek

Heeft u last van nekpijn door stress? Dan pakt u beter de oorzaak aan. U zoekt op termijn beter naar een oplossing voor uw teveel aan stress. Is uw nekpijn bijna ondraaglijk geworden? Dan raden we aan om bij de huisarts of de kinesist langs te gaan. 

Om uw stijve nek alvast weer wat beweeglijker te maken, kunt u altijd deze oefeningen uitproberen. Geen aanrader als u te veel pijn hebt terwijl u ze uitvoert!

1. De schouderlift

Schouder- en nekspieren zijn met elkaar verbonden. Met deze makkelijke oefening slaat u dus twee vliegen in één klap.

  • Adem diep in en trek uw schouders omhoog;
  • Hou die positie tien tellen vast; 
  • Adem uit en laat uw schouders helemaal zakken.
  • Herhaal 10 keer.

2. Masseer met uw vingertoppen

Werk de spanning weg door met uw vingertoppen de overgang tussen nek en schouders te masseren.

  • Druk met de vingertoppen van uw linkerhand op de plek waar uw nek overgaat in uw schouder, aan de rechterkant van uw lichaam.
  • Druk op de spieren daar en hou 5 seconden vast. Laat los zodra u uw spieren voelt ontspannen.
  • Keer de oefening om, en druk met de vingertoppen van uw rechterhand op uw linkerschouder.
  • Herhaal 5 keer aan elke kant.

Dorsoo blog nekpijn door stress massage schouders

3. Kantel het hoofd. Zachtjes.

Laat uw hoofd bij deze oefening niet té lang in dezelfde positie hangen. Stijve nekspieren houden niet van bewegen. Maar als u deze oefening zachtjes doet, zullen ze niet protesteren. 

  • Laat uw rechteroor zachtjes zakken naar je rechterschouder;
  • Wissel daarna traag van kant; 
  • Herhaal 5 keer aan elke kant.

Gerelateerde artikels

Over Jan, manueel therapeut bij Dorsoo Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.