Wat doen als u niet kan slapen? 6 rustgevende tips

Wat doen als u niet kan slapen? 6 rustgevende tips

Luc - Adviseur woensdag 17 juni 2020 Leestijd: 3 minuten

’s Nachts wakker liggen. Vervelend. Terwijl u naar het plafond staart, ligt de rest van de wereld te soezen. Althans, dat dacht u. Tijd voor een – we kunnen de woordspeling niet laten – wake-upcall. Want u bent lang niet de enige die problemen heeft om de slaap te vatten. Veertig procent van de Vlamingen heeft er last van. Met de zes tips in dit artikel weet u wat te doen als u niet kan slapen, en slaapt u voortaan even goed als die andere zestig procent.

Kan u niet slapen? Verban de slapeloosheid uit uw nachten.

In deze blog van Dorsoo gaven we eerder al tips om beter te slapen. U kreeg ook al tips om snel in slaap te vallen. Deze keer focussen we op wat we kunnen doen als we de slaap niet kunnen vatten. Hoe krijgen we die slapeloosheid uit ons hoofd? Door aan aangename en ontspannende zaken te denken, is dan het evidente antwoord. Gemakkelijk gezegd ... Maar moeilijk gedaan. Daarom geven we u zes concrete tips waarmee u aan de slag kan.

1. Focus op uw lichaam

Om uw hoofd rust te geven, helpt het om de aandacht te verleggen naar uw lichaam. Dat kunt u doen via ademhalingsoefeningen. Adem diep in via de neus. Gebruik daarbij niet alleen de borstkas, maar ook buik, onderrug en ribbenkast. Hoe meer u uw lichaam gebruikt, hoe meer u kunt ontspannen. Adem vervolgens uit via de mond. Doe deze oefening opnieuw. En opnieuw.

2. Schrijf uw onrust weg

Voelt u zich ‘s nachts ongerust over – laten we het breed verwoorden – de toekomst? Veel actie kunt u daar ’s nachts niet voor ondernemen. Schrijf uw gedachten liever op een briefje of in een notitieboekje. Zo verlegt u uw onrust naar morgen, overdag. Dan kunt u wél volop in actie schieten om die onrust weg te nemen.

Dorsoo blog niet kunnen slapen dagboek in bed

3. Luister naar relaxerende muziek

Relaxerende muziek is als slaapdoping. Het zijn geluiden die trage hersengolven opwekken, zodat u heerlijk in slaap valt. Niet uw ding? Zoek dan gerust op internet even verder naar een slaaphit die ook u bevalt.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

4. Think positive

Met positieve gedachten valt u sneller in slaap. Vermijd dus negatieve gedachten ... Maar ook dat is weer sneller gezegd dan gedaan. Daarom geven we u graag enkele voorbeelden van slaapverstorende gedachten. We geven u ook meteen een positief alternatief.

Ik zou elke avond goed moeten slapen. Dat kan toch iedereen! Vier Vlamingen op de tien hebben slaapproblemen, remember?
Ik slaap alweer slecht. Dat is elke nacht hetzelfde verhaal. Ik slaap geregeld goed. Deze nacht gaat het wat moeilijker. 
Als ik vannacht slecht slaap, ben ik morgen op het werk niets waard. Ook al ben ik moe, morgen ga ik op het werk een goede indruk maken.
Het gaat weer twee uur duren voor ik in slaap val. Ik heb nu wat slaaptrucjes geleerd. Misschien val ik vannacht makkelijk in slaap.

Dorsoo blog niet kunnen slapen positief denken

5. Lukt slapen écht niet? Sta dan weer op.

Slaap forceren, dat gaat niet. Slaap behandelt u het best met zachtheid. “Slaap hard” … Dat klinkt niet, toch? 

Denkt u dat het deze nacht écht niets wordt? Ligt u al een half uur te woelen? Misschien is het dan een idee om weer uit bed te stappen. Gedaan met forceren. Al dat gewoel, daarvan wordt u alleen nog meer onrustig. Doe liever even iets dat u ontspant. Lees een goed boek, neem een warm bad, drink een kopje kruidenthee, … En ga terug naar bed wanneer u weer slaperig bent. 

6. Zorg voor een bed op maat

Kies voor een goed bed op maat. Want ook dat geeft rust aan uw gedachten. Bij Dorsoo ontwikkelden we het ACTIVE+ slaapsysteem. Een ergonomisch systeem, waarbij lattenbodem en matras samenwerken. Een bed dat uw lichaam volgt. Daardoor ontspannen uw spieren maximaal, woelt u minder en worden uw gedachten richting dromenland geleid.

Gerelateerde artikels

Over Luc, adviseur bij Dorsoo Met zijn 9 jaar Dorsoo-ervaring heeft Luc al veel mensen geholpen aan een perfecte nachtrust. Goedlachs en immer sympathiek zorgt hij ervoor dat ook de mensen aan de kust kunnen slapen zonder rugpijn.