Het belang van de juiste schoenen voor de rug - Dorsoo

Het belang van de juiste schoenen voor de rug

Jan - Manueel therapeut donderdag 30 juli 2015 Leestijd: 3 minuten
3

Onze voeten brengen ons overal naartoe en dragen ons gewicht de hele dag. Een goede stand van de voeten is dus ontzettend belangrijk. Dankzij goede schoenen voorkomt men chronische klachten en overbelastingsletsels ter hoogte van de onderste ledematen.

Door een goede steun in de voetzool komt de voetboog hoger en staat uw bekken mooi horizontaal. De wervelkolom, die op het bekken steunt, komt zo automatisch in een mooie natuurlijke en rechte houding. Schoenen van minder goede kwaliteit kunnen een mishandeling zijn voor uw voeten en bijgevolg ook voor uw bekken en rug. Op lange termijn krijgt u ook pijnlijke voeten en ervaart u rechtop staan als onaangenaam.

Schoenen die te klein zijn of de voetzool slecht ondersteunen, zorgen niet alleen voor een slechte bekkenkanteling en chronische rugklachten. Ook eelt en blaren zijn veelvoorkomende gevolgen en signalen van slecht schoeisel. Op lange termijn kan de voet zelfs misgroeien. Een veel voorkomend probleem is de hallux valgus, waarbij de voet naar binnen valt en de grote teen naar de andere tenen toegroeit en er soms overgroeit. Hierdoor krijgt men een hollere rug én meer kans op lage rugklachten en zelfs een hernia.

Met de juiste schoenen rugpijn voorkomen

Uiterst platte schoenen raden we af. Een klein hakje van pakweg 2 cm – zowel voor de man als de vrouw – ligt binnen de comfortzone om het bekken mooi recht te houden. Voor vrouwen die graag met hoge hakken lopen, is een hakje van 4 cm ruim voldoende. Schoenen met nog hogere hakken zorgen ervoor dat er meer druk op de tenen terechtkomt. Het bekken kantelt daardoor naar voor en er ontstaat een holle rug. Vrouwen die vaak hoge hakken dragen, hebben daardoor regelmatig verkorte spieren rondom het bekken en vaker last van lage rugpijn. Zij hebben ook veel meer kans om een hallux valgus te ontwikkelen.

Met rits of veters

Schoenen moeten een zekere stabiliteit geven om onze rug te beschermen. Instappers zijn handig maar rekken op termijn uit. Schoenen met een rits of veters krijgen daarom de voorkeur. De wijdte van uw schoenen moet perfect aansluiten aan uw voet. Als uw schoen te wijd is, kan uw voet verschuiven en dit geeft extra belasting rondom uw bekken. Het resultaat? Overbelasting.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Goede ondersteuning

Mensen met platvoeten of een doorgezakt voetgewelf zijn extra kwetsbaar voor lage rugklachten. Als we naar de zool kijken dan is het belangrijk dat er een stevig hielstuk aanwezig is om het bekken en de wervelkolom te ondersteunen. De zool dient ook het natuurlijk verloop van de voetboog te respecteren. Aan de binnenkant dient deze licht omhoog te lopen (van de hiel tot de grote teen).

Schokken opvangen

Het bekken en de wervelkolom krijgen het tijdens het stappen en lopen extra te verduren door de schokken die ze voortdurend moeten opvangen. In het algemeen moeten uw zolen daarom aangepast zijn en een goede grip hebben op het parcours waar u op stapt. Dat betekent een harde zool voor een wandeling in de stad en een flexibele zool als u gaat joggen.

Liefst lederen schoenen

Schoenen uit leder krijgen de voorkeur: ze zijn rekbaar, geven voldoende steun én respecteren de natuurlijke kromming van de voet. Dat heeft rechtstreeks een positieve invloed op uw houding en rug. Bovendien zorgen ze voor een stabiel bekken en een mooi rechtstaande wervelkolom.

Hebt u al rugklachten? Dan zijn goede schoenen en/of steunzolen dus cruciaal. Een voetboog die hoger of lager is dan normaal kan immers leiden tot pijn aan de knie, de heup of de rug. Door een betere voetsteun kunnen rugklachten spontaan verdwijnen en zullen ook uw voeten een stuk aangenamer aanvoelen. Goede schoenen zijn dan wel iets duurder, ze gaan veel langer mee. Soms wel jaren. Dan zijn ze ook snel terugverdiend! 

Gerelateerde artikels

Over Jan, manueel therapeut bij Dorsoo Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.