Wat is de beste matras bij rugklachten?

Een goede matras bij rugklachten is een matras die toelaat om een ergonomisch correcte positie van de wervelkolom te bewaren tijdens de slaap. De anatomie van het lichaam moet dus zo juist mogelijk ondersteund worden. Hierdoor kunnen de tussenwervelschijven, die als schokdempers werken, maximaal rehydrateren. De rugspieren die de wervelkolom recht houden, komen beter tot ontspanning.

Lage rugpijn is de meest voorkomende klacht bij een slechte of verkeerd gekozen matras. Door een ergonomische matras zullen mensen met rugklachten beter doorslapen en ook overdag minder snel rugpijn door vermoeidheid ervaren. Meer weten over lage rugpijn bij het slapen?

Hoe werkt een ergonomische matras?

Het profiel van de individuele slaper in een bepaalde slaaphouding dient op een passende manier ondersteund te worden. Dit wordt bij een ergonomische matras bewerkstelligd door het aanbrengen van zones in de matras. Of het nu een matras in latex, koudschuim, traagschuim, pocketveren of een combinatie van verschillende materialen betreft, de matras heeft altijd zones nodig die minder of meer ondersteunen.

Zo zijn een zachtere heupzone en schouderzone én een stevigere rugzone noodzakelijk in zijlig. In ruglig zijn vooral de aangepaste heupzone en rugzone noodzakelijk. In zuivere buiklig zijn zones minder van belang maar mag de matras zeker niet teveel inzakken vanaf het bekken tot de borst.

Hoe belangrijk is de slaaphouding bij rugpijn?

De slaaphouding dient van die aard te zijn dat een ergonomisch correcte ondersteuning mogelijk is. Een verwrongen houding laat nu eenmaal niet toe dat de rug tijdens de slaap volledig kan recupereren. Mensen met rugklachten geven vaak extra aandacht aan de manier hoe ze in bed liggen. Bij een slecht ondersteunende matras en/of een verwrongen houding zal de rug meer vermoeid raken tijdens de nacht met soms pijnlijke gevolgen in de ochtend. Ook op lange termijn is het een potentiële bron van rugproblemen.

Soms zal de slaaphouding worden bijgestuurd op aanraden van een therapeut. Bij nekklachten bijvoorbeeld is de buiklig te vermijden wegens de permanente torsie van de nekwervels. Het krijgen van rugklachten is vaak genetisch bepaald maar voor een groot deel ook door de werksituatie en de hobby’s. Een goede rughygiëne is voor veel mensen een noodzaak.

Dorsoo Lighouding Zijlig

Kiest u best voor een zachte, medium of harde matras?

De ideale hardheid wordt bepaald door het gewicht van de persoon die erop slaapt én door de persoonlijke voorkeur. Een zwaardere persoon kiest beter niet voor een zachte matras en een lichtere persoon heeft geen baat bij een harde matras. Tot zover de algemeen geldende regels. Daarnaast vindt iemand een zachtere of een hardere matras aangenamer liggen. Voorkeuren over ligcomfort zijn heel persoonlijk.

Een harde matras is over het algemeen minder geschikt bij rugpijn omdat de lichaamsvormen moeilijk worden opgevangen door de matras. De lage rug krijgt te weinig steun en daardoor ontstaat lage rugpijn en drukpunten aan de schouders en de heupen. Een harde matras geeft de beste resultaten voor mensen die heel veel buikliggen.

Voor diezelfde reden mag een matras ook niet te zacht zijn. Het lichaam hangt door waardoor opnieuw lage rugklachten kunnen ontstaan. Een zachte matras kan voor een fijngebouwd iemand perfect werken. Ook mensen met gevoelige of prikkelbare spieren kunnen gebaat zijn met een zachtere matras of tenminste een zacht oppervlak.

De meest geschikte matras voor veel slapers is echter een medium kwaliteit. Een goede balans tussen ondersteuning en comfort zorgt voor de beste slaapkwaliteit. De ondersteuning zorgt voor een correcte houding. Het comfort zorgt ervoor dat u lang in diezelfde houding kan blijven liggen en niet wordt gewekt door een pijnlijke schouder of heup.

Maar zoals hierboven reeds vermeld, is de middelharde matras niet voor iedereen de beste oplossing. Zachte én harde matrassen geven voor een weliswaar kleinere groep van mensen betere resultaten. Het is daarom ook fijn dat u de verschillende hardheden kan proberen en eventueel kan omruilen wanneer het niet perfect blijkt te zijn. 

Hoe dik moet een goede matras zijn?

Hier bestaat geen vaste regel voor. Het hangt er wel van af of de matras gecombineerd wordt met een ergonomische bedbodem. Bij het gebruik van een ergonomische lattenbodem is de matras vaak dunner opdat de combinatie met de matras optimaal zou werken.

Een matras die op een weinig werkzame bodem ligt, is beter wat dikker. De lichaamsvormen moeten in dat geval volledig door de matras worden opgevangen. Maar een hoge matras is niet zomaar beter. De kwaliteit van de gebruikte materialen, een intelligente opbouw en gebruik van zones maken het verschil om tot een goed resultaat voor de rug en de slaap in het algemeen te komen.

Een heel hoge matras wordt zwaar en is moeilijk te manipuleren bij de opmaak van het bed.

Bent u op zoek naar de beste bedbodem bij rugklachten? Lees hier meer.

Mijn partner heeft andere voorkeuren dan ik. Hoe lossen we dat op?

De kans dat uw partner een andere type matras fijn vindt, is reëel. Zeker als er een groot verschil in lichaamsgewicht is.

Met volgende mogelijkheden kan u het slaapcomfort personaliseren:

  • 2 afzonderlijke matrassen: dit is 100% sluitend maar heeft het nadeel dat gezellig in het midden liggen, al is het maar voor even, minder aangenaam is. Als jullie beiden makkelijk op jullie kant blijven liggen, is deze optie te verkiezen. 
  • 2 afzonderlijke matraskernen combineren in één matrashoes: dit is vaak de beste oplossing om het gevoel van één matras te behouden en toch beiden een apart slaapcomfort te hebben.

Hoe is de beste matras bij rugklachten opgebouwd?

Een matras die wordt gebruikt op een weinig werkzame bodem kan opgebouwd worden uit verschillende materialen met elk hun specifieke voordelen.

Zo is koudschuim het meest gebruikte materiaal voor matrassen. Het ventileert goed, is stabiel en duurzaam. Het bestaat, zoals andere schuimen, in verschillende densiteiten (kwaliteit) en hardheden (comfort). 

Traagschuim heeft de unieke eigenschap om zich te vormen naar het lichaam dat er druk op uitoefent waardoor het drukverlagend werkt. Het werkt d.m.v. lichaamstemperatuur wat door sommigen wel als hinderlijk wordt ervaren bij koude temperaturen of bij vaak wisselen van slaaphouding. Traagschuim wordt meestal als toplaag gebruikt in combinatie met een basis van koudschuim of pocketveren. Het kan ook tussenin gebruikt worden zoals bij de Dorsoo Comfort matras

Dorsoo Latex Matras

Latex is zonder twijfel het comfortabelste materiaal door de hoge puntelasticiteit. Niet alle latex ademt goed. De Talalay-variant ademt echter zeer goed. Een latex matras kan in meer of mindere mate natuurrubber bevatten. Een 100% natuurlatex matras bestaat niet. Vanaf 40% natuurrubber mag men binnen de EU spreken over een natuurlatex matras.

Binnenveringsmatrassen hebben de eigenschap veerkrachtig en goed ventilerend te zijn. Een binnenvering kan bestaan uit Bonellveren, een verenpakket dat meer samenbeweegt. Of uit pocketveren die afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen. Bij een kwalitatieve verenmatras wordt er altijd voor pocketveren gekozen. Er bestaan veel verschillende soorten pocketveren die harder of zachter aanvoelen en gecombineerd worden in één matras met zones. Om de ventilatie-eigenschappen van de matraskern te verzilveren, is het nodig dat ook de afdeklaag goed ademt. 

Dorsoo ontwikkelde met 20 jaar ervaring in slapen en rugklachten een matras samengesteld uit 3 kwalitatieve materialenLees meer over deze matras.

Wanneer moet ik een matras vervangen? 

Alle matrassen vertonen na verloop van tijd tekenen van slijtage door belasting en transpiratie. De veerkracht van het schuim neemt af waardoor de matras minder comfortabel aanvoelt. Ook pocketveren worden na verloop van tijd minder veerkrachtig door het optreden van metaalmoeheid.

Na gemiddeld 10 jaar gebruik zijn de beste jaren van de matras achter de rug. U kan dus ook wat langer doen met een matras dan de vooropgestelde 10 jaar, zeker wanneer u een kortslaper bent. Uit hygiënisch oogpunt is het eveneens beter dat u een matras tijdig vervangt. 

 

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan Manueel therapeut

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen er voor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.