Hoe ergonomisch slapen?

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan - Manueel therapeut dinsdag 2 april 2019 Leestijd: 3 minuten

Goed slapen is een basisbehoefte en ergonomisch slapen zorgt voor een optimale recuperatie van uw lichaam. Om ergonomisch te slapen moet u rekening houden met enkele aspecten. In dit blogartikel leert u waarom uw slaaphouding, uw matras en hoofdkussen én de instaphoogte van uw bed belangrijk zijn om goed en ergonomisch te slapen. 

Ergonomisch slapen in welke slaaphouding?

Vooreerst is uw slaaphouding belangrijk. Wil u 100% ergonomisch slapen? Dan zijn er 2 slaaphoudingen in dewelke u ergonomisch correct kan liggen. Dat is de zijlig en de ruglig. In deze houdingen kan uw wervelkolom helemaal tot rust komen en herstellen van de inspanningen overdag. De voorwaarde is wel dat u een gepaste matras (of slaapsysteem) en hoofdkussen heeft die uw rug en nek juist ondersteunen.

Op de buik liggen en half op de buik-zij (ietwat verwrongen houding) is af te raden als u ergonomisch wil slapen. Een verkeerde slaaphouding kan de beste matras of slaapsysteem (bedbodem + matras) niet corrigeren. Een aangepaste matras helpt wel om deze slaaphouding te verbeteren. Buikslapen is niet wenselijk voor de nek en dikwijls ongunstig voor de onderrug. 

In onze ervaring gaan klanten die ergonomisch gaan slapen ook minder op de buik liggen. Hardnekkige buikslapers vinden hier tips om beter te slapen.

Dorsoo blog ergonomisch slapen slaaphoudingen

Beste matras of bed om ergonomisch te slapen?

De moeilijkste keuze is vast die van het bed of de matras. Als u single bent is deze keuze nog iets makkelijker. Koppels dienen overeen te komen en bij voorkeur een ergonomisch slaapcomfort op maat van elke slaper te kiezen.

Een bed of matras kiezen om ergonomisch te slapen doet u op basis van uw slaaphouding en uw persoonlijke voorkeuren qua comfort. Daarnaast speelt ook het gewicht en de lengte van de slaper een rol en eventueel specifieke eigenschappen van het lichaam zoals heel brede schouders.

Ondersteuning bij ergonomisch slapen

Een zijslaper heeft nood aan een zachte schouderzone en een soepele heupzone om de rug in een rechte positie te houden tijdens de nacht. Voor een rugslaper is vooral het wegzakken van het bekken belangrijk om de natuurlijke S-vorm van de wervelkolom te ondersteunen. Voor beiden echter is een stevige rugzone nodig om te verzekeren dat men ergonomisch correct blijft liggen en dit gedurende gemiddeld 10 jaar waarna elke matras beter wordt vervangen. 

Dorsoo blog ergonomisch slapen zijlig ruglig

Dorsoo biedt een ergonomisch slaapsysteem waarbij de bedbodem actief en dynamisch ondersteuning biedt. Het voordeel van een dynamisch slaapsysteem is dat het zich ongemerkt aanpast aan een veranderende slaaphouding (tijdens de nacht) en gewicht van de gebruiker (over de jaren heen). Daarnaast is er ook de COMFORT-matras die perfect past op een bestaande bedbodem en ook ontwikkeld werd om rugklachten te verminderen.

Belangrijk is om in alle rust te ervaren wat goed is voor u. De garanties op tevredenheid geven zekerheid dat een eventuele aankoop van een oplossing om ergonomisch en goed te slapen zeker zal renderen.

Comfort van een matras én persoonlijke voorkeur

De persoonlijke voorkeur voor slaapcomfort hangt van de geschiedenis van de slaper. Waarop heeft iemand in het verleden al dan niet goed geslapen. Het comfort op zich is niet zo bepalend voor een ergonomische nachtrust. Men kan zowel op een stevige, op een middelharde of op een zachte matras (opgelet gewicht van de slaper) anatomisch correct slapen.

Het is echter wel zo dat indien men een matras kiest die niet goed aansluit bij de voorkeur op comfortgebied van de slaper, deze zal geneigd zijn om minder ergonomische slaaphoudingen aan te nemen dan waarvoor de matras initieel was bedoeld. Dus onrechtstreeks is het comfort van de gekozen matras wél belangrijk om ergonomisch te slapen.

Welk hoofdkussen om ergonomisch te slapen?

U weet nu al meer over een geschikte slaaphouding en over de eventuele slaapoplossing die u best kiest. Als u het plaatje ergonomisch helemaal wil afwerken dan is het hoofdkussen een onderzoekje waard. Uw hoofd en nek worden er 6 tot 9 uur per nacht door ondersteund. Een goed ergonomisch hoofdkussen neemt ook druk weg ter hoogte van de schouder als u op de zij slaapt. Kies voor een hoofdkussen dat past bij uw slaaphouding. Meer weten over een goed hoofkussen voor de nek?  

Dorsoo blog ergonomisch slapen hoofdkussen

Instaphoogte

Tot slot heeft ook een goede instaphoogte een ergonomisch voordeel. Als u wat ouder wordt en u sneller eens wat stijfheid voelt van het werken in de tuin, is het makkelijk in- en uit- bed stappen een dagelijks (of moeten we nachtelijk zeggen) comfort.

Zo, u bent helemaal geïnformeerd wat ergonomie en goed slapen betreft. Algemeen advies: ga niet over een spreekwoordelijke nacht ijs en laat u goed adviseren door een specialist. Het gaat tenslotte om uw nachtrust én uw gezondheid.

Gerelateerde artikels

Jan - Dorsoo Adviseur
Over Jan, Manueel therapeut bij Dorsoo

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.