Hoeveel uren slaap hebt u nodig?

Hoeveel uren slaap hebt u nodig?

Wim - Adviseur donderdag 9 april 2020 Leestijd: 3 minuten

Hoelang slaapt u best? Dat hangt ervan af. Waarvan? Van uw leeftijd, bijvoorbeeld. Hoe ouder u wordt, hoe minder slaap u nodig heeft. Maar ook uw genen spelen een rol. Hebt u de genen van een kortslaper? Of eerder van een langslaper? Vertrouw ook op uw gevoel. Bent u voortdurend vermoeid? Slaap dan langer. Wilt u écht te weten komen hoeveel uren slaap u nodig hebt? Dan bieden wij u op het einde van dit artikel een paar handige tools aan.

Aantal uren slaap: van kind tot volwassene

Baby’s hebben het meeste slaap nodig. Ze slapen sowieso meer dan 12 uur per dag. Zuigelingen slapen zelfs minimum 14 uur per dag. Jammer genoeg slapen baby’s die uren niet aan één stuk door. Dat zoiets een aanslag vormt voor uw slaapritme, dat moeten we u niet vertellen. Gelukkig beginnen de allerkleinsten in het algemeen redelijk snel door te slapen.

Baby’s worden kinderen, en die hebben al minder slaap nodig. Wanneer ze tien jaar zijn, slapen kinderen nog zo’n negen uur. Voor adolescenten gaat er nóg een uurtje af. Zij hebben ongeveer acht uur slaap nodig. En vanaf 65 jaar slaapt men minimum vijf uur per nacht. Ouderen doen overdag ook vaker een dutje.

Aantal uren slaap nodig infographic

Uw genen bepalen uw behoefte aan slaap

Voor volwassenen raadt de Amerikaanse National Sleep Foundation tussen de zeven en negen uur slaap aan. En toch: u kent vast en zeker iemand die een uitzondering vormt op de regel. Misschien bént u die uitzondering wel? Behoort u tot de categorie van kortslapers? Dan verkeert u in select gezelschap.

Leonardo Da Vinci sliep maar twintig minuten, om de vier uur. Over Napoleon wordt gezegd dat hij ’s nachts genoeg had aan drie uur slaap, afgewisseld met wat powernapjes overdag. Ook popicoon Prince sliep weinig. Sommigen beweren dat net dát hem fataal werd. Donald Trump zou dan weer genoeg hebben aan vijf uur slaap per nacht. Nu, dat zou evengoed fake news kunnen zijn.

Wat zeggen de statistieken? Het Nederlands Herseninstituut maakte een slaapstudie over de Nederlandse bevolking. Wat bleek daaruit? Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen. Dat blijkt trouwens uit elke wetenschappelijke studie.

Wat toonde de studie nog aan? Dat maar een klein deeltje van de Nederlanders minder dan zeven uur slaap nodig heeft. Dit zijn de cijfers:

  • 75 procent van de testpersonen slaapt tussen 7 en 9 uur
  • 15 procent heeft meer dan 9 uur nodig. 
  • 10 procent heeft genoeg aan 6,5 uur per nacht.

Gok niet met uw uren slaap

Denkt u dat u tot de slaapcategorie van Da Vinci behoort? Het zou kunnen. Maar de kans is klein. Het is bovendien gevaarlijk om uit te testen wat uw ondergrens is. Want uw brein heeft genoeg slaap nodig. Het is belangrijk om per nacht vier tot vijf keer een slaapcyclus te doorlopen.

Zo’n slaapcyclus begint wanneer u inslaapt. Daarna valt u in een lichte slaap, gevolgd door een diepe slaap. Tijdens die diepe slaap komt uw lichaam volledig tot rust. Pas dan gaat u uw batterijen écht opladen. Elke slaapcyclus eindigt tenslotte met de REM-slaap, ook wel droomslaap. In deze fase werkt uw brein aan de emotionele verwerking van de dag. Doorloopt u die fasen van de slaapcyclus ‘s nachts niet, of te weinig? Dan gokt u met uw gezondheid. Want uw lichaam krijgt fysiek en emotioneel geen kans om te herstellen.

Bepaal zelf uw slaaptype

Uw slaaptype bepalen en uw slaapcyclus analyseren? Vertrouw daarvoor niet zomaar op apps. Apps leveren doorgaans een weinig betrouwbaar resultaat. Wilt u het toch eens uitproberen? Kies dan voor Sleep Cycle. Die app krijgt van gebruikers de beste reviews.

slaaproutine slaaptype dagboek

Houdt u niet van gadgets? Gebruik dan het dagboek van de National Sleep Foundation. Schrijf op hoe laat u naar bed gaat en opstaat, samen met hoe u zich voelt gedurende de dag. Dat helpt u om uit te zoeken welk type slaaproutine het beste bij u past. Wees eerlijk over gevoelens van vermoeidheid of humeurigheid. Luister naar uw lichaam. Zeker wanneer het u vertelt dat u meer slaap nodig heeft.

Gerelateerde artikels

Over Wim, adviseur bij Dorsoo Gepassioneerd om mensen te helpen hun optimale nachtrust te vinden, doet Wim het uiterste voor zijn klanten. Deze levensgenieter houdt van avontuurlijke rondreizen. Hij kan je er bijna net zoveel over vertellen als over … slapen zonder rugpijn.