Rugpijn 's morgens of ’s nachts? Dit moet u weten!

Zo’n 80% van alle volwassenen heeft wel eens last van lage rugpijn. Heel wat Belgen worden zelfs ’s nachts of ‘s morgens wakker met rugklachten. De reden is vaak een overbelasting van de wervelkolom en de omliggende weefsels. Met een goed bed lost u dat probleem op. Zo staat u elke ochtend opnieuw fris en monter op. Zonder rugpijn.

Heeft u ’s nachts rugpijn?

’s Nachts herstelt uw lichaam van de dagelijkse activiteiten: van langdurig zitten, zware dingen tillen of sporten. Tenminste, als u een goed bed met de juiste matras en een aangepast hoofdkussen hebt. Als u op een slechte matras slaapt, kunnen uw rug en nek niet voldoende ontspannen. Dat zorgt voor spierspanning én een verstoorde nachtrust.

Een slechte matras betekent een verstoorde nachtrust. En dat kan chronische rugpijn veroorzaken.

Het is belangrijk dat uw bekken, wervelkolom en nek tijdens uw slaap optimaal ondersteund zijn. Als dat niet het geval is, komt u niet voldoende tot rust en kan er zelfs blijvende schade in en rondom de wervelkolom ontstaan. Dat veroorzaakt dan weer chronische rugpijn.

Heeft u ’s ochtends rugpijn?

Als u ’s morgens uit bed stapt, mag u eigenlijk geen rugpijn of stijf gevoel hebben. Dit wijst op een slechte nachtrust en op onvoldoende ondersteuning van het lichaam tijdens de slaap. Het is een signaal dat uw lichaam en spieren onder spanning staan tijdens de slaap. De redenen kunnen divers zijn maar veelvoorkomend is een te zachte of te harde matras. Hierdoor werken uw spieren voortdurend tijdens de slaap en kunnen ze zich niet voldoende ontspannen en herstellen.

Hangmateffect (bij een te zachte matras)

Dorsoo - Rugpijn - Hangmateffect

Touwbrugeffect (bij een te harde matras)

Dorsoo - Rugpijn - Touwbrugeffect

Rugpijn bij het opstaan of stijfheid in de onderrug of nek zijn dus de eerste tekenen dat uw matras aan vervanging toe is of niet is afgestemd op de noden (ondersteuning) van uw rug.

Heeft u geen echte rugklachten, maar heeft u altijd het gevoel dat u ’s ochtends niet voldoende uitgerust bent? Wellicht heeft u dan onvoldoende diepe slaap. Ook dat is in veel gevallen te wijten aan een slechte ondersteuning van uw lichaam door de bedbodem en matras.

Woelt u vaak? Dan is de kans groot dat u midden in de nacht wakker wordt. Een slecht hoofdkussen is eveneens een reden om vaak wakker te worden. Om goed te kunnen slapen én door te kunnen slapen, moeten uw spieren zich maximaal kunnen ontspannen. Bij een slecht bed of een slechte matras staan uw spieren voortdurend onder spanning.

Heeft u overdag en ’s avonds rugpijn?

Heeft u voornamelijk overdag en ’s avonds rugpijn? Dan is de kans groot dat uw rugspieren overbelast zijn door een verkeerde (werk)houding. Spieren die onvoldoende uitgerust zijn omdat ze tijdens de nacht onder spanning staan, functioneren overdag minder goed en hebben hier ook sneller last van. De rugspieren kunnen daardoor minder goed hun beschermende en ondersteunende functie uitoefenen. Het is dan ook ontzettend belangrijk om tijdens uw dagelijkse activiteiten – zowel zittend, staand als bewegend – een goede houding aan te nemen, zodat er geen constante druk is op de tussenwervelschijven.

Een goede houding is essentieel voor uw rug. Dit zorgt dat er geen constante druk op de tussenwervelschijven is.

Let op: als u met gespannen rugspieren onder de wol kruipt, kan dit ook aanleiding geven tot een slechte nachtrust. Probeer de opgebouwde stress voor het slapengaan kwijt te raken door bijvoorbeeld een ontspannende wandeling. Voldoende beweging is cruciaal.

Hoe herkent u een slecht bed of een slechte matras?

Hoe weet u nu of uw bed of matras aan vervanging toe is? Dat voelt u heel snel. Alarmsignalen van een slecht bed of een slechte matras zijn:

  • wakker worden met rugpijn
  • vermoeid opstaan
  • rugpijn die overdag verergert
  • ’s avonds in slaap vallen met rugpijn

Onvoldoende rust kan zich daarbij ook uiten in een reeks andere lichamelijke aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en mentale vermoeidheidssymptomen zoals angst, vergeetachtigheid en depressie.

Hou er ook rekening mee dat een matras niet levenslang meegaat. Vaak wordt 10 jaar vooropgesteld als gemiddelde levensduur. Is uw matras ouder? Dan gaat u maar beter op zoek naar een nieuwe. Tegenwoordig vindt u matrassen die onderverdeeld zijn in meerdere segmenten, om steun te geven waar nodig.

Ondersteuning is ontzettend belangrijk

"Ondersteuning is ontzettend belangrijk”, zegt osteopaat Koen De Doncker. “Een comfortabel bed dat het lichaam maximaal ondersteunt, laat u nu eenmaal beter slapen. De tussenwervelschijven kunnen op die manier beter recupereren en herwinnen hun vochtgehalte.”

Om tijdens de nacht een correcte ondersteuning te genereren, waarbij het bekken en de lage rug loodrecht op elkaar komen te staan, is het belangrijk dat de heupen kunnen wegzakken en gelijktijdig de lage rug ondersteund wordt, bij voorkeur actief. De lage rug mag onder geen voorwaarde wegzakken.

Een actieve of opwaartse beweging ter hoogte van de lage rug voorkomt dat de tussenwervelschijven, waarvan L4 en L5 de belangrijkste zijn, verkeerd ingedrukt worden tijdens het liggen. Opwaartse druk is noodzakelijk om de invloed van de zwaartekracht op de lage rug tegen te gaan.

Ruglig

Dorsoo - Rugpijn - Ruglig

Zijlig

Dorsoo - Rugpijn - Zijlig

Bij een gewone matras is het maar de vraag of de weerstand in de matras voldoende is om de rug op te vangen. Bovendien kan de wervelkolom nooit loodrecht op het bekken staan als de matras even hard is ter hoogte van de heupen als ter hoogte van de lage rug.

Wilt u zelf een correcte ondersteuning ervaren? Kom volledig vrijblijvend een Dorsoo-bed testen in een winkel in uw buurt.

Zoek een winkel

Bestaat de juiste slaaphouding?

Bent u een buik-, rug- of zijslaper? Er bestaat in principe geen verkeerde slaaphouding. Elke houding heeft zijn voor- en nadelen. Slaap- en rugspecialisten raden de buikhouding soms af, alhoewel er geen wetenschappelijk bewijs is dat dit een effect heeft op de slaapkwaliteit. Wat we wel zeker weten, is dat buikslapen voor de nek niet de beste optie is. Er ontstaat immers een torsie die op lange termijn nekklachten in de hand kan werken. Probeer daarom buikslapen te beperken.

Meer dan goed slapen

Wie investeert in een degelijk bed met de juiste ondersteuning, ervaart veel meer voordelen dan alleen maar een goede nachtrust. Als u goed slaapt, bouwt u namelijk ook een betere weerstand op. Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat u minder vatbaar bent voor verkoudheden en andere ongemakken. Een Dorsoo ACTIVE+ slaapsysteem geeft u niet enkel een betere nachtrust, maar ook een betere levenskwaliteit.

Wat is een ACTIVE+ bed?

Dorsoo is dé beddenspecialist die een optimale nachtrust zonder rugpijn garandeert door een correcte en actieve ondersteuning aan het lichaam te geven in elke slaaphouding. “Een Dorsoo ACTIVE+ bed ondersteunt uw rug maximaal. Bijkomend biedt een goed hoofdkussen de juiste ondersteuning voor nek en hoofd. “Dit maakt het ergonomisch plaatje af”, zegt manueel therapeut Jan Esselens.

Een Dorsoo-bed voelt niet alleen heerlijk aan. Uw tussenwervelschijven én de omliggende weke delen kunnen ’s nachts maximaal recupereren. Uw rugklachten zullen niet enkel verminderen, u ervaart ook een betere slaapkwaliteit en staat elke morgen opgewekt en uitgerust op.

Dorsoo - Rugpijn - Active+ slaapsysteem

Bovendien past deze lattenbodem zich continu aan bij elke veranderende slaaphouding. Dat is nodig want op uw zij, rug of buik heeft uw lichaam een ander profiel. De gecontourde, antiallergische matras beweegt soepel mee. Op die manier geniet uw rug elke nacht opnieuw van de juiste ondersteuning. En u stapt elke morgen opnieuw uitgerust uit bed. Zonder rugpijn.

Kinesitherapeut Stijn De Mot behandelt dagelijks mensen met rug- en nekklachten in een groepspraktijk in Lennik. “Ik geloof dat een Dorsoo-bed voor veel mensen een opmerkelijke meerwaarde kan zijn in hun zoektocht naar een goede nachtrust.”

Kris - Dorsoo Adviseur
Kris Kinesitherapeut

Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Want … hij vliegt er overdag graag stevig in! Letterlijk, in zijn MS Flight Simulator. Of figuurlijk tijdens tochtjes met zijn mountainbike. Maar deze kine geeft ook het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen.