Alles wat u moet weten over lage rugpijn na slapen

Alles wat u moet weten over lage rugpijn na slapen

Kris - Kinesitherapeut donderdag 27 mei 2021 Leestijd: 7 minuten
7

Als u last hebt van lage rugpijn, bent u helaas lang niet de enige. 80% van de volwassen bevolking krijgt te maken met rugpijn. Lage rugpijn kan een enorme impact hebben op de levenskwaliteit en het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Hoewel de exacte oorzaak voor pijn in de onderrug niet altijd gekend is, is het welbekend dat een verstoorde nachtrust lage rugpijn na slapen beduidend kan verergeren. Andersom zorgt pijn in de onderrug bij het liggen ervoor dat u moeilijker de slaap kan vatten en vaker wakker wordt ’s nachts. Een optimale ondersteuning van de rug tijdens het slapen door een aangepast bed en matras kan een oplossing bieden om de nachtrust te verbeteren en lage rugpijn na slapen te verminderen.

Lage rugpijn tijdens slapen

Een goede nachtrust is essentieel voor uw algemeen welzijn. Doorgaans liggen we een derde van ons leven neer om te slapen of te rusten om voldoende te recupereren van de dagdagelijkse activiteiten. Het is belangrijk om onze skeletspieren, tussenwervelschijven en zenuwstelsel op een juiste manier rust te gunnen. 

Wanneer in uw slaappositie uw lichaam niet optimaal ondersteund wordt, komt uw ruggengraat onder druk te staan. Dit zorgt ervoor dat uw rug en nek niet voldoende kunnen ontspannen, wat resulteert in verhoogde spierspanning, nachtelijke rugpijn en een verstoorde nachtrust. Een goed bed met de juiste matras zijn dus fundamenteel om de nodige ondersteuning te bieden. Zo vermijdt u pijn in de onderrug tijdens het liggen en wordt er een onverstoord slaappatroon gewaarborgd.

Lage rugpijn na slapen

Er is een duidelijk verband tussen een foutieve slaaphouding en het verergeren van lage rugpijn. Zo zal de verhoogde druk op uw ruggengraat die veroorzaakt wordt door op een oncomfortabele manier of in een verkeerde positie te slapen lage rugpijn na slapen in de hand werken.

Wanneer u na het slapen pijn in de onderrug ervaart of opstaat met een stijve rug kunnen dit één van de eerste tekenen zijn dat uw matras aan vervanging toe is of dat deze niet aangepast is aan de noden van uw lichaam. Zo zijn zowel een té zachte als een té harde matras niet in staat om uw rugspieren de nodige ondersteuning te bieden tijdens de rustperiode van uw lichaam.

Hangmateffect (bij een té zachte matras)

In dit geval zal uw lichaam te diep wegzakken in de matras, wat ervoor zorgt dat de wervelkolom geen ondersteuning meer krijgt en uw spieren zich dus niet voldoende kunnen ontspannen.

Dorsoo blog lage rugpijn na slapen te zachte matras

Touwbrugeffect (bij een té harde matras)

Het touwbrugeffect zorgt ervoor dat uw lichaam helemaal niet kan wegzakken, waardoor de schouders en heup als het ware bovenop de matras blijven liggen en de wervelkolom naar boven gebogen wordt. Ook op deze manier krijgen de rugspieren niet de nodige ontspanning.

Dorsoo blog lage rugpijn na slapen te harde matras

Het is niet noodzakelijk enkel lage rugpijn bij het opstaan dat een indicatie kan zijn van een verouderde of ongeschikte matras of bedbodem. Denk maar aan dat vervelende gevoel dat u niet voldoende uitgeslapen bent wanneer u ’s ochtends opstaat en u doorheen de dag moeite hebt met taken efficiënt en moeiteloos uit te voeren. Dan is het goed mogelijk dat u niet voldoende diepe slaap gehad hebt. Vaak is ook dit het gevolg van een slechte lichaamsondersteuning doorheen de nacht. Ook woelen en meermaals wakker worden kan veelal voorgeschreven worden aan een slechte slaaphouding. 

Anderzijds zal een goede slaappositie en voldoende ondersteuning ervoor zorgen dat klachten gerelateerd aan lage rugpijn ’s morgens aanzienlijk verminderen

Lage rugpijn overdag en 's avonds

Een foutieve of ongemakkelijke werkhouding kan op termijn nek-, schouder- en lage rugpijn veroorzaken. Dit komt tot stand door overbelasting van de spieren en een constante druk op uw tussenwervelschijven. Een goede en ergonomische houding aannemen tijdens het uitoefenen van uw dagelijkse activiteiten is dus essentieel om pijn in de onderrug te vermijden.

Anderzijds is het eveneens van belang om voldoende te bewegen en te ontspannen voor het slapen gaan. Gespannen spieren kunnen immers ook zorgen voor een onrustige nachtrust, wat dan weer nefast is voor het herstellen van de spieren en lage rugpijn kan verergeren.

Dorsoo blog lage rugpijn na het slapen bewegen wandelen

Hoe herkent u een slecht bed of slechte matras?

Een matras gaat niet levenslang mee. Standaard heeft een goede matras een levensduur van ongeveer 10 jaar. Het is dan ook essentieel om een matras tijdig te vervangen door een matras die afgestemd is op uw lichamelijke behoeften. Zo zijn er verschillende alarmsignalen die u kan herkennen op het moment dat uw bed of matras aan vervanging toe zijn:

  • Wakker worden met rugpijn
  • Vaak vermoeid opstaan
  • Rugpijn die overdag erger wordt
  • ’s Avonds of tijdens het slapen rugpijn ervaren

De juiste ondersteuning voorkomt lage rugpijn

Een comfortabel bed dat het lichaam maximaal ondersteunt, zorgt voor een betere nachtrust en kan pijn in de onderrug voorkomen of verbeteren. Maar wat is nu juist die ‘correcte ondersteuning’? De rug kan het best herstellen in een natuurlijke houding na de continue druk die het ondergaat doorheen de dag.

Belangrijk hierbij is dat het bekken en de lage rug ongeveer loodrecht op elkaar komen te staan bij slapen op de zij. Dit gebeurt automatisch wanneer de heupen en schouders deels kunnen wegzakken in de matras en tegelijk de onderrug ondersteund wordt. Het is niet de bedoeling dat de onderrug zelf wegzakt. Voor mensen die op de rug slapen dient de natuurlijke kromming van de rug ondersteund te worden.

Zijlig

Dorsoo - Rugpijn - Zijlig

Ruglig

Dorsoo - Rugpijn - Ruglig

Ondersteuning van de rug werkt de zwaartekracht tegen en zorgt ervoor dat ook de tussenwervelschijven geen overmatige druk ondervinden. Met andere woorden, het bed en de matras waarop u slaapt moeten dus in staat zijn om de rug voldoende ondersteuning te bieden en zich liefst aanpassen aan uw (veranderende) slaaphouding en de vorm van uw rug.

Bij een gewone matras is het maar de vraag of de weerstand in de matras voldoende is om de rug op te vangen. Zo mag de matras niet even hard zijn ter hoogte van de heupen als ter hoogte van de onderrug aangezien de wervelkolom zo nooit loodrecht op het bekken kan staan.   

Welke slaaphouding neemt u best aan om lage rugpijn tijdens of na het slapen te voorkomen? Lees meer over de beste slaaphouding.   

Wilt u zelf een correcte ondersteuning ervaren? Kom volledig vrijblijvend een Dorsoo-bed testen in een winkel in uw buurt.

Vind een winkel

Een goede nachtrust doet meer dan u denkt

Wie investeert in een degelijk bed dat de juiste ondersteuning biedt, ervaart een heleboel meer voordelen dan enkel een goede nachtrust en slapen zonder rugpijn. Zo hebt u een betere weerstand wanneer u voldoende slaapt en hebt u minder kans op gemoedstoornissen, stress, angst, vergeetachtigheid en depressie.

Verder kan een chronisch onderbroken nachtrust ook aanleiding geven tot een verlaagde productiviteit, verminderde prestaties en verstoorde sociale interacties. Met andere woorden, slaapkwaliteit heeft een rechtstreeks effect op uw fysieke, mentale en emotionele levenskwaliteit. We mogen niet vergeten dat slaap een basisbehoefte is.

Dorsoo blog lage rugpijn na slapen moe levenskwaliteit

Hoe kan een ACTIVE+ bed de slaapkwaliteit verbeteren?

Dorsoo is dé beddenspecialist die een optimale nachtrust zonder rugpijn nastreeft. Dit gebeurt door een correcte en actieve ondersteuning aan het lichaam te geven in elke slaaphouding. “Een Dorsoo ACTIVE+ bed biedt uw rug een maximale ondersteuning. Bijkomend biedt een goed hoofdkussen de juiste ondersteuning voor nek en hoofd. Dit maakt het ergonomisch plaatje af”, zegt manueel therapeut Jan Esselens.

"Ondersteuning is ontzettend belangrijk”, zegt osteopaat Koen De Doncker. “Een comfortabel bed dat het lichaam maximaal ondersteunt, laat u nu eenmaal beter slapen. De tussenwervelschijven kunnen op die manier beter recupereren en herwinnen hun vochtgehalte.” Met een Dorsoo-bed kunnen de tussenwervelschijven én de omliggende weke delen ’s nachts maximaal recupereren.

Daarbovenop voelt een Dorsoo-bed heerlijk aan. Zo zullen rugklachten niet enkel verminderen, maar zal de betere slaapkwaliteit ervoor zorgen dat u elke morgen opgewekt en uitgerust kan opstaan.

Dorsoo blog lage rugpijn na slapen slaapsysteem goede ondersteuning

Bovendien past deze lattenbodem zich continu aan bij elke veranderende slaaphouding. Dat is nodig want op de zij, rug of buik heeft het lichaam een ander profiel. De gecontourde, antiallergische matras beweegt soepel mee. Op die manier geniet de rug elke nacht opnieuw van de juiste ondersteuning. En u stapt elke morgen opnieuw uitgerust uit bed. Zonder rugpijn.

Kinesitherapeut Stijn De Mot behandelt dagelijks mensen met rug- en nekklachten in een groepspraktijk in Lennik. “Ik geloof dat een Dorsoo-bed voor veel mensen een opmerkelijke meerwaarde kan zijn in hun zoektocht naar een goede nachtrust.”

Gerelateerde artikels

Bronnen

  • Klyne, D. M., Moseley, G. L., Sterling, M., Barbe, M. F. & Hodges, P. W. Individual Variation in Pain Sensitivity and Conditioned Pain Modulation in Acute Low Back Pain: Effect of Stimulus Type, Sleep, and Psychological and Lifestyle Factors. J. Pain 19, 942.e1-942.e18 (2018).

  • Dáttilo, M. et al. Effects of Sleep Deprivation on Acute Skeletal Muscle Recovery after Exercise. Med. Sci. Sports Exerc. 52, 507–514 (2020).

  • Desouzart, G., Matos, R., Melo, F. & Filgueiras, E. Effects of sleeping position on back pain in physically active seniors: A controlled pilot study. Work 53, 235–240 (2016).

  • Jacobson, B. H., Boolani, A., Dunklee, G., Shepardson, A. & Acharya, H. Effect of prescribed sleep surfaces on back pain and sleep quality in patients diagnosed with low back and shoulder pain. Appl. Ergon. 42, 91–97 (2010).

Over Kris, kinesitherapeut bij Dorsoo Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Deze kine, afgestudeerd als Master in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie aan de KU Leuven, geeft het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen. Om daarnaast te ontspannen, houdt hij van tochtjes met zijn mountainbike.