Waarom is ons slaappatroon volledig ontregeld?

De universiteit van Michigan onderzocht jarenlang onze slaapgewoontes. Volgens de wetenschappers is er een gevaarlijke trend met nefaste gevolgen voor onze gezondheid: we slapen te weinig en blijven te lang wakker. Deze wereldwijde slaapcrisis is gerelateerd aan al onze verplichtingen, zowel in het privéleven als op het werk.

Voor deze studie werden duizenden mensen uit meer dan 100 landen jarenlang opgevolgd en werd hun slaappatroon in kaart gebracht. De landen werden ook met elkaar vergeleken om de invloed van cultuur op het biologisch ritme te analyseren.

Enkele opvallende conclusies:

  • Japanners slapen een uur minder dan Nederlanders.
  • Vrouwen slapen gemiddeld een half uur langer dan mannen.
  • Mensen die veel natuurlijk zonlicht zien, gaan vroeger slapen.

Minder slapen door tablets en smartphones

Het meest opvallend aan het onderzoek is dat we slechter slapen door de komst van laptops, tablets en smartphones. Als we vlak voor het slapengaan nog te veel licht op ons netvlies krijgen, dan verhindert dit de productie van melatonine, ons slaaphormoon. De wetenschappers raden daarom aan om twee uur voor het slapengaan deze toestellen aan de kant te leggen. Ook tv-kijken is geen optie.

Vroeg opstaan door mobiliteitsproblemen

We staan ook met zijn allen veel vroeger op – ondanks dat we later gaan slapen. Uit het onderzoek blijkt dat de grote boosdoener hier de mobiliteitsproblemen zijn, zoals openbaar vervoer of files.

De universiteit van Michigan wijst erop dat dit onze biologische klok beïnvloedt en ondermijnt, waardoor we steeds minder slapen. Dit zorgt voor een zekere gewenning. We lijken dit nieuwe ritme aan te kunnen, maar we zijn wel sneller moe, ziek en uitgeput. 

Ons lichaam heeft zeker 7 uur slaap per dag nodig, gemiddeld zelfs 8 uur. Te weinig slaap doet ons zeker geen goed en veroorzaakt niet alleen problemen op korte termijn, zoals vermoeidheid overdag, maar ook verschillende kwalen op lange termijn, gaande van obesitas tot hartproblemen en CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom). Mannen van middelbare leeftijd lijken in de studie het meeste slaaptekort te hebben: ze slapen een stuk minder dan de aanbevolen 8 uur!

Tips voor een beter slaappatroon

Het is dus van essentieel belang voor de gezondheid dat we met zijn allen iets meer slapen en onze biologische klok beter respecteren. Enkele tips hiervoor:

  • Ga op tijd slapen, zeker voor middernacht.
  • Zorg dat u zeker 8 uur in bed doorbrengt en minstens 7 uur slaapt.
  • Zoek werk dicht bij huis.

Gerelateerde artikels