Waarom oudere mensen minder slapen

Oudere mensen (70-plussers) staan vaak vroeg op. Ze worden vroeger wakker en kunnen geen slaap meer vatten. Een Amerikaanse universiteit (Berkeley) liet zijn wetenschappers recente studies analyseren. Ze bekeken het slaapgedrag van oudere mensen om na te gaan of ze werkelijk minder slaap nodig hebben of dat ze net minder slapen omdat hun vermogen om goed te slapen afneemt.

Studies over slaaptekort bij oudere mensen

Hun onderzoek toonde alvast heel duidelijk aan dat we veel minder slapen naarmate we ouder worden. Gaf men de opdracht aan oudere mensen om langer te slapen, dan lukte dat minder goed dan bij jongeren. In een andere situatie, waarbij slaap onthouden werd aan zowel jongeren als ouderen, viel het op dat ouderen veel minder behoefte hadden om de slaap in te halen. Bij (chronisch) slaaptekort voelden de ouderen zich minder moe dan de jongeren. We verwachten bij slaaptekort ook een verminderde alertheid. Maar bij ouderen bleek slaaptekort minder invloed te hebben op hun alertheid overdag dan bij jongeren.

Hormoon adenosine

Hoe komt dit nu? Enerzijds hebben ouderen overdag minder zware activiteiten, zowel mentaal als lichamelijk. Anderzijds kan ook het hormoon adenosine hier voor een verklaring zorgen.

Adenosine is een hormoon dat aangemaakt wordt als we opstaan. Op het einde van de dag zijn de concentraties van dit hormoon hoog en maakt het ons slaperig – samen met andere (slaap)hormonen. Een Duits onderzoek bewees al dat de hersenen bij het ouder worden minder receptoren hebben om deze adenosine te kunnen opnemen.

Hoe slaaptekort tegengaan?

Dit betekent dus dat ouderen niet aanvoelen dat ze te weinig slapen en hierdoor ook onvoldoende hersteltijd krijgen tijdens de nacht. Een voortdurend slaaptekort heeft bovendien een versterkend effect op het verouderen van het lichaam en brengt kwaaltjes met zich mee.

Er bestaat nog geen manier om het verminderend vermogen om die adenosine op te nemen in de  hersenen tegen te gaan. De onderzoekers raden aan om minstens 8 uur per dag te slapen en eventueel de middagdutjes te mijden, omdat die de nachtelijke rust verstoren. Door de slaapkamer goed donker te maken en een uur voor het slapengaan de lichten te doven en tv te mijden, is het mogelijk om wat meer melatonine aan te maken, een ander slaaphormoon. 

Gerelateerde artikels

Wim - Adviseur - Dorsoo
Wim Adviseur

Een avontuurlijke rondreis in Zuid-Afrika? Dat vindt Wim ‘baie lekker’! De Grote Karoo, de wijngaarden rond Stellenbosch, de Drakensbergen en de natuurparken: vraag Wim gerust naar tips en must-do’s. Hij kan je er bijna net zoveel over vertellen als over … slapen zonder rugpijn.