Waarom slaap je best niet op je rechterzijde?

Iedereen heeft een specifieke voorkeurshouding om te slapen. De meeste mensen slapen op een zijde, in een soort foetushouding met de benen geplooid en wat opgetrokken. Een recente studie, die gepubliceerd werd in de Journal of Clinical Gastroenterologiy, adviseert om niet of zo weinig mogelijk op de rechterzijde te slapen. De maag- en darmspecialisten lieten in deze studie zien dat onze slaaphouding negatieve of positieve effecten op onze gezondheid kan hebben.

De studie toonde aan dat het gezonder is om op de linkerzij te slapen. En dat is zelfs heel simpel en logisch te verklaren.

De 5 belangrijkste redenen om op de linkerzijde te slapen

  • De belangrijkste reden: het hart. Door linkszijdig te slapen moet ons hart minder hard pompen en kan het gemakkelijker het bloed door het lichaam brengen. Dit komt doordat de aorta naar links gebogen is. Deze slagader vertrekt vanuit het hart en voorziet ons lichaam van bloed.
  • De maag en pancreas bevinden zich links in het lichaam. Slapen we op de rechterzijde, dan moeten deze organen extra werken, namelijk tegen de zwaartekracht in. Door rechts te slapen, wordt er ook meer druk op de maag uitgeoefend, wat de werking van de maag bemoeilijkt.
  • Reflux. Slapen we op onze rechterzijde, dan kan er veel gemakkelijker maagzuur naar de slokdarm terugkeren.
  • De milt bevindt zich ook aan de linkerzijde. Dit orgaan zuivert ons bloed. De afvalstoffen die door de lymfevaten worden vervoerd, zullen zo gemakkelijker de milt bereiken als we op onze linkerzijde slapen.
  • Slapen op de linkerzijde heeft een positief effect op de vochtbalans van het lichaam. Slapen op de linkerzijde stimuleert de lymfevaten. Zij zijn verantwoordelijk voor het transport van talrijke voedingsstoffen, maar ze zorgen ook voor de afvoer van afvalstoffen. Op de linkerzijde slapen, helpt om deze afvalstoffen beter te verwijderen, omdat ze ook naar deze kant van het lichaam worden afgevoerd.

Gerelateerde artikels

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan Manueel therapeut

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen er voor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.