Buikslaper? Zo leert u het af. - Dorsoo

Buikslaper? Zo leert u het af.

Kris - Kinesitherapeut maandag 11 februari 2019 Leestijd: 3 minuten

Bent u een buikslaper? U bent zeker niet de enige. Toch raden slaapspecialisten buikslapen af, ook al is er geen stevig bewijs dat dit de slaapkwaliteit beïnvloedt. De reden? Buikslapen veroorzaakt een verkeerde druk op de nekwervels en soms ter hoogte van de lage rug.

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat buikslapen ongezond is. Maar volgens ergonomen is op de buik slapen wél slecht voor uw rug. Het is in buiklig immers nagenoeg onmogelijk om uw ruggengraat in een neutrale en ontspannen positie te houden. U krijgt te weinig ondersteuning en creëert spanning, waardoor er extra druk op de nek komt. In veel gevallen ligt men niet in zuivere buiklig maar half op de buik en half op de zij. Ook deze wat verwrongen houding kan leiden tot nekklachten en lage rugpijn.

Tips voor buikslapers

Bent u nog niet onmiddellijk van plan om een andere slaaphouding aan te leren? Als u gewoonweg niet anders kan slapen, moet u zich niet schuldig voelen over de verminderde ergonomie. Uw nachtrust draait ook om mentale recuperatie, en het is niet zo dat uw lichaam in buiklig niet recupereert. Buikslapen is enkel en alleen niet optimaal voor de wervelkolom en kan na jaren rug- en nekklachten in de hand werken, zo leert de ervaring ons.

Buikslapen met rugpijn of nekklachten: 4 belangrijke tips

  1. Voor hardnekkige buikslapers is het belangrijk om het juiste hoofdkussen te kiezen. Voor een buikslaper is het aangeraden om een laag en zacht kussen te kiezen. Het Dorsoo Buikslaper hoofdkussen is bijvoorbeeld goed geschikt. U kunt ook gewoon zonder hoofdkussen slapen. Let wel, ook in dat laatste geval wordt uw nek voor een stuk achterovergeplooid en blijft de torsie van de nekwervels gelden. 
  2. Als bescherming tegen rug- en nekklachten na een nachtje scheef liggen, kunt u ’s ochtends uw nek en schouders stretchen. Opgelet, loop niet té hard van stapel, want uw spieren zijn ’s ochtends nog niet opgewarmd.
  3. Nog enkele tips? Als buikslaper kan u beter één been optrekken, dit vermindert de druk in de lage rug aanzienlijk en stabiliseert het bekken. U kiest best voor een medium tot harde matras.
  4. Eet en drink niet te zwaar ’s avonds. Idealiter eet u niets meer tot 2 à 3 uur voor het slapen gaan. Met een zwaar gevoel in de maag verhoogt de neiging tot buikslapen.

Verbeter uw nachtrust.

Een goede nachtrust is essentieel om goed te recupereren. Lees meer over het best ondersteunende bed van Dorsoo.

Ontdek Dorsoo Active+

Buikslapen afleren kan!

Een volwassene kán het buikslapen afleren. De moeilijkheid zit natuurlijk in de gewoonte. Een nieuwe gewoonte aanleren, kost wat moeite en doorzettingsvermogen. Mensen met rugklachten letten best extra op hun slaaphouding. Voor buikslapers die anders willen slapen, is de foetushouding bijvoorbeeld een goede slaaphouding. 

Buikslapen afleren

Heel wat mensen slapen op hun buik omdat ze een harde of oncomfortabele matras hebben. In zijlig krijgt uw heup of schouder meer druk, waardoor u automatisch meer naar de buikpositie draait. Als u een nieuwe matras overweegt, kunt u dus best een exemplaar kiezen met een zachtere heup- en schouderzone. Op die manier zal u automatisch vaker in zijlig slapen.

Is uw bed of matras nog niet aan vervanging toe? U kunt ook een positioneringskussen aanschaffen. Dat is een langwerpig, worstvormig kussen dat vrouwen vaak gebruiken tijdens de zwangerschap. Door in zijlig met zo’n positioneringskussen te liggen - met het kussen tussen uw benen - wanneer u wilt inslapen, kunt u veel minder makkelijk naar buiklig draaien.

Tenslotte is er ook nog de truc met de tennisbal. Let wel, deze methode is goedkoop en effectief, maar kan pijnlijk zijn. U naait simpelweg een washandje op de voorzijde van uw pyjama of nachtkleed, ter hoogte van uw borstbeen. Vervolgens stopt u er net voor het slapen een tennisbal in. Zodra u ’s nachts naar buiklig draait, voelt u een onaangename druk en keert u automatisch terug naar zij- of ruglig. Een oude truc, maar wel eentje die werkt.

Niks goed aan buikslapen?

Is er dan helemaal niets positief te zeggen over buikslapen? Toch wel. Het vermindert het snurken én het werkt soms tegen slaapapneu. Maar dat zijn helaas de enige voordelen van buikslapen. Wilt u het beste uit uw nachtrust halen, dan leert u buikslapen dus bij voorkeur af. Lukt dat niet, hou dan zeker rekening met onze tips.

Over Kris, kinesitherapeut bij Dorsoo Kris vindt een goede nachtrust belangrijk. Deze kine, afgestudeerd als Master in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie aan de KU Leuven, geeft het beste van zichzelf in elk project waarmee hij slapers of zorgprofessionals helpt om hun rug te sparen. Om daarnaast te ontspannen, houdt hij van tochtjes met zijn mountainbike.