Sporten voor het slapen: wat mag en wat doe je beter niet?

Werner - Dorsoo Adviseur
Werner - Adviseur donderdag 18 augustus 2016 Leestijd: 2 minuten, 25 seconden

Vaak hoor je sporters zeggen dat ze slecht in slaap vallen na een training, terwijl ze nochtans bekaf zijn. Sporten in de avond zou voor de meeste mensen nadelig zijn voor het inslapen, slechts bij een enkeling zou sporten juist slaperigheid veroorzaken.

Theoretisch gezien zijn inslaapproblemen na het sporten eigenlijk doodnormaal. Door het sporten komen namelijk stresshormonen vrij, die ons alert en wakker houden. Bovendien stijgt onze lichaamstemperatuur door het sporten en om goed in slaap te vallen moet het lichaam eerst afkoelen. Dit duurt minstens twee uur.

Onderzoek naar effect van sporten voor het slapen

Onderzoekers aan de universiteit van Jyväskylä in Finland vroegen zich af of ’s avonds trainen ten koste gaat van je slaap. Ze stonden voor een dilemma, omdat de praktijk de theorie vaak tegenspreekt: waarom slaapt de ene sporter als een roos na de training en blijft een andere eindeloos woelen? Algemeen wordt aanbevolen om niet ’s avonds te trainen, omdat dat ten koste gaat van je slaap. Maar voor sommigen is het niet haalbaar om op andere tijdstippen te trainen. Soms heb je gewoon niet voor 21u de tijd om te sporten.

Gelukkig hebben de onderzoekers goed nieuws. Ze nuanceren het advies om drie uur voordat je gaat slapen niet meer te sporten. Door de studie merkten ze op dat sporters soms juist prima slapen, zelfs na een intensieve workout om 21u ‘s avonds. Door te sporten neemt de kwaliteit van de slaap toe. Sporten is zelfs ideaal om ons mentaal te ontspannen. Zo nemen we minder stress mee naar bed en vallen we sneller in slaap.

Als sporters moeilijker in slaap vallen, kunnen meerdere factoren een rol spelen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld meer problemen hebben om zich te ontspannen of kan een maaltijd na het sporten ervoor zorgen dat ze moeilijker inslapen. Sommige sportdranken bevatten cafeïne, wat ook een slechte invloed heeft op de slaap.

Tips om sneller in slaap te vallen

  • Vermijd cafeïnehoudende drankjes.
  • Sluit de training af met stretchoefeningen.
  • Verminder de intensiteit van de training als het inslapen moeilijk blijft en bouw langzaam op.
  • De meeste sporters hebben een uur tot anderhalf uur nodig om tot rust te komen. Ga dus ook niet te laat sporten.
  • Neem na het sporten een warme douche of een warm bad. Als je uit de douche of het bad stapt, daalt je lichaamstemperatuur, waardoor je je slaperig voelt. Bovendien ontspant het warme water de spieren en komt onze geest beter tot rust.
  • Gebruik geen (zware) maaltijd of proteïneshakes meer na het sporten.
  • Zorg ervoor dat je je ontspant tijdens het laatste uur voor je naar bed gaat: neem de tijd om te relaxen en rustig te worden. Lees een ontspannend boek of luister naar rustige muziek. Ga niet achter de computer of de televisie zitten.

Gerelateerde artikels