Trucjes om rugpijn snel te verminderen

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan - Manueel therapeut vrijdag 18 januari 2019 Leestijd: 2 minuten

1 op de 3 Belgen krijgt regelmatig te maken met rugklachten. Dit kan plots optreden, men spreekt dan over acute rugpijn. De meeste klachten verdwijnen binnen een paar dagen spontaan. Wanneer ze langer dan 3 maanden aanhouden, spreken we van chronische rugpijn. Rugklachten zijn heel onaangenaam, daarom geven we u graag enkele trucjes om rugpijn snel te verminderen.

Wat kan u doen tegen rugpijn?

  • Om te beginnen, kan u een aantal oefeningen doen. Zoals deze: ga op de rug op bed liggen. Plooi de benen en zet de voeten plat neer. Adem een paar keer goed in en uit. Kantel uw bekken door de bips – op de matras – naar voor en achter te wiegen. Doe deze oefening 3x20 keer.
  • Blijf liggen, maar trek de knieën naar de borst en breng ondertussen uw kin naar uw knieën. Zo stretcht u mooi de rug. Houd dit 30 seconden aan en herhaal dit enkele keren.
  • Neem een kruiphouding aan en kantel het bekken door een holle en bolle rug te maken. Bent u op het werk, dan kunt u deze oefening ook op een stoel doen. Blijf dan mooi recht zitten en maak de rug hol en bol. Doe deze oefening 3x30 keer.
  • Een warm bad ontspant de spieren.
  • Loop regelmatig even rond en/of verander om de 20 minuten van houding (bij zittend werk). Stramme spieren kunnen rugpijn veroorzaken of verergeren.
  • Een wandeling in de gezonde buitenlucht kan helpen. Ga niet zwaar sporten, en doe ook geen zwaar belastende oefeningen zoals heffen en tillen. Lees hier welke sporten kunnen helpen.
  • Leg een warmtekussentje op de pijnlijke plaats. Doe dit gedurende 30 minuten of meerdere keren per dag gedurende 10 minuten.
  • Pijnstillers zoals ontstekingsremmers en paracetamol kunnen helpen. Lees in elk geval de bijsluiter en overdrijf hier niet mee. Het is nooit verstandig om op eigen houtje medicatie in te nemen.
  • Ga even langs bij de kinesist of osteopaat om de rug mooi los te maken.
  • Capsaïcine-crème of crème gemaakt van rode pepers brandt stevig, maar werkt direct in op de spieren en zenuwuiteinden. U kunt dit zonder voorschrift bij uw apotheker laten bereiden.
  • Een korset kan extra steun en warmte geven. Draag dit niet de hele dag door: draag het bijvoorbeeld een paar uur wel en dan weer een paar uur niet. De rugspieren dienen immers ook actief te blijven voor een goede doorbloeding.

Op langere termijn: huisarts en rugschool

Als de rugpijn langer dan 3 dagen aanhoudt, raden we aan om uw huisarts te bezoeken. Neem nooit op eigen houtje langer dan een week pijnstillers in. Dat is niet alleen slecht voor de lever, het neemt ook de oorzaak niet weg.

Ook rugschool kan op lange termijn interessant zijn. Sterke rug- en buikspieren beschermen de rug immers. En rust roest. Als u vaak last hebt van rugklachten, is het daarom belangrijk om zeker in beweging te blijven en eventueel rugschool te volgen. Meer info hierover vindt u via uw huisarts of via een kinesist.

Gerelateerde artikels

Jan - Dorsoo Adviseur
Over Jan, Manueel therapeut bij Dorsoo

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.