In beweging bij rugpijn

Jan - Dorsoo Adviseur
Jan - Manueel therapeut donderdag 30 juli 2015 Leestijd: 3 minuten

Bewegen voorkomt niet alleen rugklachten, maar kan ook rugpijn behandelen. Blijf dus zeker in beweging bij rugpijn. Lees er in dit artikel meer over en ontdek onze tips.

Acute, chronische en recidiverende rugpijn

Rugpijn kan veroorzaakt worden door verschillende factoren. De echte oorzaak is vaak onduidelijk, meestal is het een samenspel van verschillende factoren. Niet alleen lichamelijke factoren (een slechte slaap- of zithouding, staand werk, zware lasten tillen, overgewicht, te slappe buik- of rugspieren, enz.), maar ook psychologische, sociale en persoonlijke factoren kunnen een rol spelen.

Acute rugpijn ontstaat plots, bijvoorbeeld na een bruuske beweging of na overbelasting. De pijn verdwijnt meestal binnen de 3 weken.

Als de pijn langer dan 6 weken aanhoudt, spreekt men van chronische rugpijn. Dan is een onderzoek door een (huis)arts aanbevolen. Een hernia kan dan bijvoorbeeld de oorzaak zijn.

Naast acute en chronische pijn, spreekt men ook van recidiverende rugpijn. Dit is een pijn die regelmatig terugkomt. De meeste ruglijders komen dan in een soort neerwaartse spiraal terecht. Onderzoek toont aan dat de pijn telkens heftiger wordt en ook steeds langer blijft aanhouden.

Blijf in beweging bij rugpijn

Veel mensen denken nog dat ze zo weinig mogelijk moeten bewegen bij rugpijn. Ze vertonen vaak bewegingsangst: ze zijn bang dat ze door te bewegen pijn zullen uitlokken en nemen een antalgische (pijnvrije, compenserende) houding aan. De verleiding is dan groot om op de zetel te blijven liggen of in bed te kruipen. Een korte platte rust kan geen kwaad en zal de pijn tijdelijk verlichten (gedurende enkele uren tot 2 dagen). Maar langdurige rust verergert de rugpijn en maakt de spieren stijver. Rust maakt de acute rugklachten enkel chronisch en zorgt voor het recidiverend karakter van de rugpijn.

Bewegen is dus juist goed, en niet alleen om rugpijn te voorkomen, maar ook om rugpijn te behandelen. Rugspecialisten raden een licht bewegingsprogramma aan om de buik- en rugspieren te versterken en soepel te houden, dit binnen de pijngrens en liefst onder begeleiding van een kinesitherapeut. Belangrijk is om hierbij het lichaam niet te zwaar te belasten en zeker rekening te houden met de aard en de graad van de rugklachten. 

Tips om te bewegen met rugpijn

  • Blijf actief en probeer de dagelijkse taken uit te voeren. Neem wat meer pauze en blijf steeds binnen de pijngrens.
  • Een wandeling van een half uur houdt de spieren al soepel. Fietsen is goed, maar bouw de duur en de intensiteit langzaam op.
  • Vermijd bewegingen waarbij u vooroverbuigt en/of draait met de romp. Gebruik meer de benen en buig door de knieën als u iets wil opheffen.
  • Laat u begeleiden door een kinesitherapeut. Daar kunt u terecht voor bewegingstherapie en voor trainings- en stretchprogramma’s voor sterkere buik- en rugspieren. Kinesitherapeuten kunnen ook belangrijk advies geven over het voorkomen van rugpijn in de toekomst door correcte houdingen en handelingen aan te leren (rugschool genoemd).
  • Leer omgaan met de pijn en toon geen vermijdingsgedrag. Angst voor de pijn belet het bewegen, maar uit zich ook in het aannemen van specifieke houdingen, het zoeken naar steun en rust. Dit zorgt er voor dat u de spieren onnodig opspant. Deze ‘stress’-reactie verergert de rugpijn. 
  • Leg een warmtekussen op de rug voor en na het bewegen om de doorbloeding van de spieren te stimuleren. Warmte helpt ook om verkrampte spieren te ontspannen.

Om de spiraal van rugpijn te doorbreken, is het dus belangrijk om zo snel mogelijk weer actief te worden. Rust roest en bewegen helpt de pijn te verminderen.

Wat hebben we geleerd?

  • Acute rugpijn resulteert al snel in chronische en recidiverende pijn.
  • Bewegen is noodzakelijk om de spiraal van rugklachten te doorbreken.
  • Beweeg binnen de pijngrens.
  • Laat u begeleiden door een kinesitherapeut om de buik- en rugspieren te versterken.
  • Toon geen vermijdingsgedrag.

Gerelateerde artikels

Jan - Dorsoo Adviseur
Over Jan, Manueel therapeut bij Dorsoo

Een actieve carrière als voetballer en 20 jaar praktijkervaring als kinesitherapeut (met specialisaties manuele therapie, psychomotoriek en relaxatietherapie) zorgen ervoor dat Jan reeds meer dan 10 jaar mensen met rugklachten advies geeft om pijnvrij te kunnen slapen op een Dorsoo-bed.